Investeer je in de toekomst or not

Ik merk dat ik, nu ik vorig jaar voor de 2e keer vader ben geworden, vooral nog gear wil waar ik daadwerkelijk wat mee doe en gelijk mee aan de slag kan als k de tijd en puf heb. Voor mij werkt van elk type apparaat één het beste....

Wat betekent dat concreet? Nou dat mijn mpc one en een midikeyboardje eigenlijk wel voldoende is, al gebruik ik in de praktijk daar mn microkorg voor. Maar met de ingebouwde synths op die akai zit ik volgens mij wel goed.

Vlak voor m'n zoontje geboren is heb ik een Poly D gekocht, maar door een verhuizing ben ik daar nog steeds niet echt aan toegekomen en zie me er de komende tijd ook niet aan toekomen. Jammer? Misschien. Aan andere kant bestaat 90 procent van elke beat die ik maak uit samples en dan kan ie misschien maar net zo goed weg.

Heb nog 2 racksamplers staan waar k nu weinig mee doe, maar die nemen amper ruimte in dus das niet echt een probleem. En die zie ik me in de toekomst nog wel gebruiken. Maar die Poly D? Ik vind het lastig.

Doordat ik alles sample in mn MPC heb ik alles in een ecosystem staan, wat tot nog toe telkens backwards compatible is. Plus ik kan altijd alles nog bouncen naar audio mocht ik stoppen met MPC's.

Dus om een lang verhaal kort te maken... zolang Akai MPC's blijft maken zit ik goed qua toekomst.

ja hier ook als alleenstaande vader met tweeling meiden was de setup niet meer houdbaar.
Dat is ook de focus. hoeveel tijd heb ik? hoe grote setup kan ik dan goed en efficient benutten?

ja hier ook als alleenstaande vader met tweeling meiden was de setup niet meer houdbaar.
Dat is ook de focus. hoeveel tijd heb ik? hoe grote setup kan ik dan goed en efficient benutten?

Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben die hier tegen aanloopt. :)

ja vind ik ook.
we zijn gelukkig niet alleen.

Mijn probleem is dat ik gewoon teveel doe.
Waar wil ik mijn tijd aan besteden? En hoeveel tijd heb ik...

- drummen
- zingen
- sounddesign
- nummer schrijven
etc ect.......

Dat is de kern van het probleem, of je nu jong of oud bent, een partner hebt of alleenstaand bent, kinderen hebt of niet: we willen gewoon te veel vanuit de misvatting dat meer altijd beter is. Maar zoals ook elders al betoogd, wanneer je al meer dan genoeg (dingen of opties) hebt is minder juist meer.

je hebt gelijk.

alleen 2 dingetjes...
1 wat als je einde plotseling komt, en je geen tijd hebt om spijt te hebben? (of... puntje 1b: wat als je alles vergeet?)
ooit een projectje voor dementie/profesionals gedaan en herkenbare muziek is juist een van de dingen die vaak helpt met herrineren, soms zie je ook van die filmpjes voorbij komen van oudere muzikanten of een danseres die nog precies ineens weten hoe een dans of piano stuk ging als ze iets van de muziek horen terwijl ze verder redelijk gone zijn

conclusie, maak/bedenk veel muziek nu je nog kan :P

Ik heb jarenlang op een laptop muziek gemaakt. Nu heb ik een appartement met daarin een kleine studio, maar als ik weer ga samenwonen dan heb ik die luxe waarschijnlijk niet mee. Ik zal dan wel weer muziek gaan maken op mijn laptop.

Ik heb jarenlang op een laptop muziek gemaakt. Nu heb ik een appartement met daarin een kleine studio, maar als ik weer ga samenwonen dan heb ik die luxe waarschijnlijk niet mee. Ik zal dan wel weer muziek gaan maken op mijn laptop.
Een voorwaarde voor mocht ik gaan samenwonen is dat ik een eigen kamer wil. Om te werken, muziek te maken, me terug te kunnen trekken en m’n eigen ding te kunnen doen. Zonder eigen kamer zal ik niet gaan samenwonen.

Een voorwaarde voor mocht ik gaan samenwonen is dat ik een eigen kamer wil. Om te werken, muziek te maken, me terug te kunnen trekken en m’n eigen ding te kunnen doen. Zonder eigen kamer zal ik niet gaan samenwonen.
Dat is voor mij ook ideaal, maar ik houd er rekening mee dat het ook anders kan lopen.

Je hebt tegenwoordig niet altijd de keuze. Bij mij moest ik ook mijn volledige studio opgeven, maar 7 jaar later is het toch weer zoals vanouds (minus grote mixer). Je kunt er ook bewuste keuzes in maken, een bureau en racks met veel 19" neemt wat betreft oppervlakte niet zoveel ruimte in.

Voor de (verre) toekomst, ik realiseer me dat oude hardware (en ja mensen, jaren 90 hw is al oud) onderhoudsgevoelig is, dus ik maak vooraf te inschatting of ik het zelf, of betaalbaar door iemand anders, kan fixen. En dan vrijwel alleen budget spul. Bijvoorbeeld en Andromeda A6 zou ik graag willen hebben, is toch een unieke synth, maar 3 - 4k betalen voor iets waar potentieel geen vervanging voor is zou ik niet aandurven.

Ik wordt dit jaar 70. Dus toekomst is voor mij een relatief begrip. Om me heen zijn de laatste tijd heel veel mensen overleden. Sommige jonger of net iets ouder dan dat ikzelf.

Naarmate ik ouder zijn nieuwe spullen steeds minder belangrijk voor me merk ik. Ik kan met heel weinig muziek maken maar heb wel nog wel een behoorlijke hardware-verzameling met instrumenten die ik afwisselend inzet in mijn 1 m2 studiootje. Dat helpt me focussen op de spullen die voor me staan. Elke keer als ik spullen afwissel krijg ik er een lekker nostalgisch gevoel bij.

Verkopen doe ik liever niet meer want ik weet dat ik er dan spijt van krijg. Aankopen ook niet want ik merk dat er door de muziekindustrie niet echt boeiende instrumenten meer worden gemaakt. Ik construeer ze liever zelf in Reaktor of Bitwig Grid. Dat houdt bovendien de hersentjes actief. De computer is de laatste jaren wel een component geworden die steeds nadrukkelijke meetelt in het componeren van muziekstukken. Ik zie me dat de komende 10 jaar (of zoveel eerder als magere Hein langskomt) nog wel blijven doen.

Wees blij met wat je nu hebt, gelukkig dat we niet in de toekomst kunnen kijken, dan hadden we daar ook weer oorlogen om.

De truc is gewoon zeggen 'of ik moet de hele zooi in de woonkamer/slaapkamer kwijt'. Werkt altijd.

Dat gezegd hebbende, ik vind een eigen ruimte - ook qua aankleding ter inspiratie et cetera - zeker een investering in de toekomst.

Eigen ruimte was een niet onderhandelbaar punt op al onze samenwoon- en verhuisplannen.

Het slimste wat ik deed als single na de scheiding, was vd woonkamer de studio bouwen zonder salontafel en tv. Dates snappen dan hoe laat t is en kunnen altijd gaan lopen voor ze voor de lange termijn voor me zouden kiezen.

En dan zwijg ik nog o er dat autowrak op t terras, 3 oude wagens samen ouder dan ik op de oprit en alle donor onderdelen van nr 4 in een vd kelders, en de slaapkamer boven vol dj spul en bakken vinyl.

Geweldige tijd, enkel voelde het ellendig zonder liefde.

Als je wil investeren voor de toekomst, investeer in jezelf. Bijvoorbeeld door te leren een instrument te bespelen. Wat soms nog niet zo eenvoudig is om daarin een keuze te maken. Heb zelf bijvoorbeeld weinig met toetsen, het ontbreekt daarom aan motivatie om daar echt tijd in te steken. Goed viool kunnen spelen lijkt me geweldig, maar ik denk dat je daarmee op jongere leeftijd moet beginnen om tenminste tot een redelijk niveau te komen.

Back