Digitaal modden

loveyourjunos

Ouwe rot
Vraag ik me al een tijdje af: waarom zie je bijna nooit custom firmware of andere digitale updates niet van de fabirkant zelf? Er moeten toch mensen die het leuk vinden om daarmee te klooien? Het enige voorbeeld wat ik kan bedenken is JJ OS voor de MPC. Waarom zitten we met z'n allen te wachten tot die dude van Moog nieuwe features in de firmware implementeert? Is het nou echt zo moeilijk om een tr-707 in je TR-8 te laden? Of bijvoorbeeld de knoppenrange net iets lekkerder af te stellen... misschien de mogelijkheden om er lekker teringherrie mee te maken, of een controllertje met extra functies te implementeren.
Is dit echt zo moeilijk of is digitaal modden 'de toekomst'?

google eens op gesloten en open software. firmware is zelden open voor het publiek. Wat je niet kan lezen kan je ook niet modden.

Wat jij zegt is dat het onmogelijk is zonder medewerking van de fabrikant?
Volgende vraag is dan: waarom zijn er dan geen fabrikanten die de mogelijkheid bieden bijvoorbeeld op hun legacy gear waar ze verder toch geen brood meer in zien? Even een paar source filetjes online zetten, en klaar :okdan:
Er zijn genoeg voorbeelden van gemodde drumdozen e.d. waar een apparaat een compleet nieuw leven + reputatie gekregen heeft!

Precies.
En een nieuw leven voor een oud apparaat... betekent minder verkopen van een nieuw apparaat... :eureka:

Zelfde hardware + firmware update + nieuwe kleurtjes -> Nieuw apparaat op de markt.
Gekende truc, hoor.

Back