Kun je fouten maken bij het componeren?

Dr van Lansberg

Gepokt en gemazeld
Waarde medeforummer,

Zojuist had ik onder het genot van een kop koffie en een peuk een brainwave. Gisteren heb ik een track gepost. Het merendeel van de comments noemde de drumtrack als niet passend of overheersend of ontoegankelijk. Mijn eerste reactie was iets de trant van "ja, maar... is toch mijn track?" :D. Idiote gedachte omdat ik zelf degene ben die om feedback vraagt, maar goed. :)

Een dag later vraag ik me af of er gewoon fouten in de compositie zitten. Algemeen gesteld: Bestaat er zoiets als fouten in een compositie? Zijn er regels die we zouden moeten toepassen bij het componeren in het algemeen, onafhankelijk van stijl? Of kunnen we alles gewoon produceren en bij weerstand alles onder de noemer "smaak" gooien? Ïk vind het mooi, dus het is goed", of "if sounds good, it is good". Ik heb het pertintent niet over de technische kant van het produceren.

Ik ben heel benieuwd.

Er was een tijd dat muziek niet goed was, die dan later plots wel gesmaakt werd. 'het publiek was er nog niet klaar voor' - 'zijn tijd voor' enz
Ik denk dat alles kan. De vraag is enkel hoe groot je je publiek wil hebben.
Bovendien wed ik dat 50% vd muziek die gemaakt wordt, niet eens door meer dan 100 mensen gehoord wordt, wereldwijd. Dus wat 't allemaal zegt: gewoon verder doen voor de fun, niks zo creatief killend als een hoop gezeur over 'je ding' dat je net gemaakt hebt.
Als jij het vandaag, volgende week en over een jaar nog steeds goed vindt, heb je een vet nummer gemaakt. De roes net na het uploaden is tijdelijk, wat er na enkele maanden van overblijft qua gevoel over je track, als je luister, is meer een graadmeter, vind ik.
Als mensen opmerken dat dit of dat niet klopt, is dat tov hun gevoel - hun gewoontes dus. Buiten de lijntjes kleuren is de enige manier om niet dat ene topic aan te vullen dat hier is: 'wordt muziek steeds eentoniger'
Maw: maak eens iets anders, als je KAN en durft :-D

Als je wilt scoren is er jammer genoeg een bepaald stramien nodig. Luisteraars hebben een verwachtingsdrempel en als je er boven of onder zit is het ineens hun ding niet meer. Dit terwege, laat ik je uitnodigen om gewoon je eigen ding te doen. Afhankelijk van je positie maak je muziek voor jezelf, wil je dit verkopen zal je je moeten aanpassen aan de wensen van de luisteraar. Ik maak nu keiharde techno met een scheut Bulgaarse volksmuziek. Desondanks zijn er een 10tal mensen die wekelijks naar mijn muziek luisteren. Dit is een overwinning :D

Anderzijds bestaat er zoiets als slechte, niet getalenteerde muziek - maar hier speel ik weer de rol van de luisteraar,ik heb op de radio al genoeg zaken gehoord waarvan ik hoop dat mijn opoe zaliger zich zou omkeren in het graf. Kortom, creativiteit met een doel wint het imo meestal van slaafs na-apen ondanks een superproductie. Uitgaande van wat ik van je gehoord heb val jij daar niet onder (eh, bedoel dat je creativiteit wel goed zit :))

https://soundcloud.com/jugjug

Schaamteloze reclame:)

Maar als we stellen dat het niet om publiek gaat, dat we ons he-le-maal niets aantrekken van wat anderen vinden (lastig, maar het is dan ook een aanname), kun je dan fouten maken. Bij de technische kant kun je wat gemakkelijker aangeven of er teveel compressie is gebruikt bijvoorbeeld, of dat de mix plat klinkt. Dat zou ik fouten willen noemen. Maar gaat dat ook op voor de creatieve kant? Zijn er (ongeschreven) regels over wat kan en wat niet kan? En als dat niet zo is, waarom worden sommige tracks dan beter gewaardeerd dan andere?

Zelf ben ik ervan overtuigd dat je geen fouten kunt maken met muziek. Het is wel zo dat sommige dingen beter in het gehoor liggen, dan andere... Dat meer luisteraars het waarderen is uiteindelijk de basis voor succes met je muziek, maar is beslist niet noodzakelijk,

De mening die anderen over je muziek geven, moet je denk ik dan ook niet zien als een opsomming van 'fouten'. Maar hoe ze het vanuit hun perspectief ervaren.

Zelf verwerk en 'verbeter' ik geen 100% van de kritiek van anderen in mijn muziekjes. Maar neem ik een gemiddelde van de feedback samen met natuurlijk mijn eigen visie. Ik vind het echter prettig om commentaar te krijgen, om te voorkomen dat ik de enige ben die het mooi vind... :-)

Zijn er (ongeschreven) regels over wat kan en wat niet kan?
Om precies die reden hoop ik ooit een gespek met J.S. Bach te hebben over wat hij van moderne techno vindt:)

nee IMHO kan je geen fouten maken, gewoon doen wat je lekker vindt en je nergens iets van aantrekken.

In sommige vormen van harmonie zijn wel regels en verboden, bijv. dat je vier stemmen schrijft en daarvan mogen niet twee stemmen tegelijk een interval van een unison, een vijfde of een octaaf maken. Maar die regel wordt in andere vormen dan weer gebroken.

Ik denk dat je je niet zo zeer af moet vragen of je fouten maakt, maar meer af moet vragen: wat wil ik overdragen/bereiken met m'n nummer en slaag ik daarin?

moby heeft een track helemaal door een cheap ass pedaaltje getrokken en vroeg zich dit ook af: 'kunnen we dit maken'
maken wel, of mensen 't willen horen is iets anders.
Als je alles door een comp jaagt of met itunes gaat omzetten naar mp3, is je sound ook helemaal anders. Dus afh van wat jij nu wil datde mensen kunnen horen, is bepaalde compr het verkeerde fx omdat 't net de klank zal veranderen. Dus ik denk dat je enkel fouten kan maken, als je de sound zo aanpast dat je net niet bereikt wat je wou. Maar die fout weet de luisteraar niet. Beetje zoals een bekende dj die een break mist en gans het publiek danst door. Weet dat publiek veel dat de dj iets anders wou doen… Dus in zijn hoofd een fout, die niemand weet.

ja maar niet voldoen aan verwachtingen is niet per definitie "fout"
dus alles mag, alles kan, als je er zelf maar blij mee bent.
Ik trek me nooit iets aan van anderen, ik doe mijn ding en deel het. Mensen mogen het mooi of lelijk vinden, maar men krijgt het zoals het komt.

Het perfecte geluid bestaat niet, dus er zijn geen fouten mogelijk. Als je verstand hebt van melodie-akkoorden-ritme en een flinke basis hebt, kun je alle kanten ook zonder te vallen binnen het ontoegankelijk. Anders is het een kwestie van smaak.

Ik heb bijvoorbeeld het volgende probleem: voor wie maak ik muziek eigenlijk en waarom heb ik dat behoefte per se? Dat vind ik nog moeilijker om op te lossen.

Kortom, er zijn dus geen regels voor een unieke uitgave, we zijn allemaal van de 4 akkoorden patroon generatie en het is best een uitdaging om daar uit te stappen.

je maakt muziek voor jezelf toch? ik i.i.g. wel
en je deelt het gevoel dat het bij jou oproept en hopelijk is dat bij anderen hetzelfde
krijgen zij een geheel ander gevoel, dan heb je een unieke emotie en das niet erg.

Fouten maken hoort nu eenmaal bij het experimenteren.. je moet ook afentoe verliezen om te leren hoe te kunnen winnen oid :D... maar....
Het blijft natuurlijk een beetje de vraag of 'de fout' een experimentele dwaling is, of een bewuste keuze was.

Muziek maken is en blijft een smaakding en er is altijd wel iemand die iets te zeuren heeft, of een andere mening heeft.
Maar soms hoor je gemaakte keuzes binnen arrangement niet meer (te lang bezig en niet objectief kunnen oordelen meer).
Persoonlijk vind ik dat kritiek dan verhelderend kan werken en een ander licht op de muzikale kwestie doet schijnen (er even van uitgaande dat het goed onderbouwd wordt).
Voor mijn zijn het dan geen fouten maar eigenlijk gewoon leermomentjes, en die heb je nodig om te kunnen groeien :)

En dan wil ik afsluiten met een oneliner van die ouwe van me: Een foutje is zo erg nog niet, zolang het laatste maar niet is. :mega:

Maar als we stellen dat het niet om publiek gaat, dat we ons he-le-maal niets aantrekken van wat anderen vinden (lastig, maar het is dan ook een aanname), kun je dan fouten maken.

"Beauty is in the eyes of the beholder", dus als jij de enige bent die het zal horen en jij vindt het goed, dan is het ook goed. Net als voor iemand, die als enige mens op een onbewoond eiland zit, mooi of lelijk zijn geen enkele betekenis heeft.
Op het moment dat een ander het moet gaan aanhoren, kun je niet aankomen met; "ja..., maar IK vind het wel mooi".
Dan heb je òf een fout gemaakt in datgene wat je in jouw compositie wilde overbrengen (dansbaarheid, melancholie, vrolijkheid, etc.) òf een fout in het uitzoeken van jouw luisterpubliek.

Wanneer je muziek gaat maken, zoals in bepaalde abstracte schilderkunst het gooien met emmers verf tegen een doek en kijken wat er voor interessants uit komt, dan kun je natuurlijk geen fouten maken.
Maar als je muziek maakt vanuit een visie, sentiment, gevoel of emotie die je bij de luisteraar wilt oproepen, dan kun je wel degelijk spreken van een fout wanneer die visie compleet aan iedereen voorbij gaat.

Dus als je met een bepaalde visie/intentie/pretentie/doel muziek componeert, kun je wel degelijk fouten maken, maar als je een beetje vrijblijvend aan het experimenteren bent voor de lol (en voor jezelf) dan is alles wel goed.

Edit:
Om misverstanden te voorkomen; ik vind dus niet dat fouten maken niet goed kunnen uitpakken of dat je er niet van kunt leren, maar alleen dat fouten WEL mogelijk zijn, zoals TS dat zich afvroeg.

Laatst gewijzigd:
Ja je kan 'fouten' maken in een compositie. Een belangrijke regel is - vind ik zelf - dat alle sounds/ritmes/lijnen/etc. bij elkaar passen. Als dit niet het geval is kan het niet prettig klinken. Dit bestempel ik als 'fout'. In theorie zal het wellicht kloppen, maar in de praktijk klinkt het dan gewoon niet lekker. Het is geen geheel - en daardoor raakt het veel mensen niet.

p.s. dit heb ik geschreven zonder naar je compositie te luisteren. Dus het slaat niet daarop.

Ja je kan 'fouten' maken in een compositie. Een belangrijke regel is - vind ik zelf - dat alle sounds/ritmes/lijnen/etc. bij elkaar passen. Als dit niet het geval is kan het niet prettig klinken. Dit bestempel ik als 'fout'. In theorie zal het wellicht kloppen, maar in de praktijk klinkt het dan gewoon niet lekker. Het is geen geheel - en daardoor raakt het veel mensen niet.

p.s. dit heb ik geschreven zonder naar je compositie te luisteren. Dus het slaat niet daarop.
Maar dat is ook ongelooflijk subjectief denk ik. Stel je voor je hebt een kale, industriële technotrack, en ergens halverwege gooi je daar een mooi akkoord in. De fanatieke kale technoliefhebber vindt dat er totaal niet inpassen en vindt het een verstoring van de sound en de ritmes. Terwijl de ander juist het contrast van de koude industriële ritmes en die spaarzame warme klank echt prachtig vindt. Dan wordt het ook moeilijk om van een 'fout' te spreken.

Ik denk dat het een fout is als de maker inderdaad die technoliefhebber wilde bereiken en dat akkoord er maar heeft ingegooid omdat 'ie niet wist hoe anders te variëren binnen de track. Als 'ie juist voor dat contrast gaat is het geen fout en moet 'ie zich denk ik niets aantrekken van de technoliefhebber.

Fouten in compositie bestaan volgens mij niet. Net als goede en slechte muziek. Wel geïnspireerde en ongeïnspireerde muziek. De luisteraars en hun culturele achtergrond bepalen wat wel en niet wordt geaccepteerd. De topicstarter hoeft zich overigens volgens mij geen zorgen te maken want hij houdt zich prima aan onze westerse compositienormen. Maar goed ook dat er geen goed en fout is; dat zou de doodsteek voor iedere creatieve vernieuwing zijn.

Van Lansberg, net als vorige week moet ik opmerken dat ik vermoed dat je physical doctor bent��
Je vraagt je veel af en laat dat blijkbaar ook van anderen afhangen. Wat jij maakt is altijd goed. De luisteraar kiest daarna zelf wel in welk laatje het geschoven wordt. Ik ken genoeg voorbeelden van artistieke uitingen waarbij de bedenker later enorme spijt heeft. Of het is nooit af.
Kortom, het is altijd goed MAAR wanneer je iets maakt dat heel erg mainstream is en je gaat daar tering vals in spelen of vreselijk krom drummen of whatever dan zal men dat als fouten ervaren. Tenzij je natuurlijk iedereen eerst lekker gemakkelijk aan het luisteren zet en dan ineens vreselijk uit de hoek komt met een megavalse solo. Qua gehoor klinkt het voor geen meter maar uit artistiek oogpunt bedoel je het wel zo. Is het dan fout? Nee want fouten maak je of je doet iets verkeerd ;-)

Bobski :)

Net even je gewaardeerde plempsel beluisterd en luchtig door de commentaren heen gescaned.

A) ja het is jouw track en als je het mooi vindt, en de mensen waarvoor je het maakt (buiten jezelf) dit vinden dan is het geslaagd.

B) Kan je iets fout doen? ja en nee (ja als je mainstream meuk wilt maken en het er buiten valt) (nee als je muziek ziet als een persoonlijke expressie) * in het kort

C) Je kan een "verkeerde" mix maken of "verkeerde" geluiden gebruiken en persoonlijk vindt ik het idee van D&B wat je gebruikt heb geslaagd alleen persoonlijk zou het soort drumgeluiden veranderen ;) omdat ze imo iets te veel in your face zijn ......... mmmmmmn brengt mij bij het volgende dilemma dat ik dan wellicht te mainstram denk :D

Maar dat is ook ongelooflijk subjectief denk ik. Stel je voor je hebt een kale, industriële technotrack, en ergens halverwege gooi je daar een mooi akkoord in. De fanatieke kale technoliefhebber vindt dat er totaal niet inpassen en vindt het een verstoring van de sound en de ritmes. Terwijl de ander juist het contrast van de koude industriële ritmes en die spaarzame warme klank echt prachtig vindt. Dan wordt het ook moeilijk om van een 'fout' te spreken.

Ik denk dat het een fout is als de maker inderdaad die technoliefhebber wilde bereiken en dat akkoord er maar heeft ingegooid omdat 'ie niet wist hoe anders te variëren binnen de track. Als 'ie juist voor dat contrast gaat is het geen fout en moet 'ie zich denk ik niets aantrekken van de technoliefhebber.

Ik bedoel het anders dan jij verwoord ;)! Wat ik bedoel is dat, en ik neem even jouw industriële technotrack als voorbeeld, het mooie akkoord - wat losstaand prima klinkt - niet mooi samen gaat met de kale basis. Dat kan doordat bijvoorbeeld het niet goed samen gaat (door bijvoorbeeld totaal andere ritmes). Dan klinkt het geheel gewoon niet logisch en dus ook niet lekker in het gehoor. Terwijl je in theorie niets verkeerds doet.

Back