Kun je fouten maken bij het componeren?

Het gebruiken van dissonanten zoals in een compositie bv kan als een foute keuze bestempeld worden maar de evolutie heeft het zo verdeeld dat er in andere werelddelen toch heel anders over wordt gedacht.. check above :)

Het is gewoon puur persoonlijk.. en eigenlijk gaat het met muziek dus al fout bij het in hokjes willen plaatsen qua stijl dingen ed... maar we zijn nu eenmaal kuddedieren :)
Binnen een bepaald referentiekader kun je keuzes bij nadere inzichten wel anders doen. Oke niet een echte fout maar meer het afwegen welke keuze het beste past, en daar een ijkpunt voor jezelf stellen welke keuzes beter werken.

Laatst gewijzigd:
Daarom zei ik: noem het kunst; dan maak je het jezelf een stuk gemakkelijker. Als iemand dan commentaar geeft "snapt hij/zij het (lees: dit kunstobject) niet" :D

Daar ben ik het niet mee eens......maar nu raken we in een loop.

Ja klopt, en beetje off-topic wellicht..

Ik bezie het vanuit de 'maker' z'n kant: het maakt niet uit wat anderen zeggen als JEZELF tevreden bent; mochten er 'klagers' komen benoem het dan als kunst :D

Affijn, is idd wel genoeg zo; was meer als "lollige opmerking" bedoeld.. :engel:

Het Geheim van de Goede Noten

Het Geheim van de Goede Noten

In de jaren '90 legde de VPRO in een serie documentaires onder de aansprekende titel: "Het Geheim van de Goede Noten" die vraag voor aan componisten, uiteenlopend van James Last tot Louis Andriessen. De laatste is ook een prima onderwijzer en legde het geduldig uit:

"Er zijn twee soorten noten: goede noten en foute noten. Over de goede noten hoeven we het niet te hebben, want die zijn gewoon goed. Maar dan die foute noten, die zijn veel boeiender, want er zijn twee soorten foute noten: (1) de goede foute noten en (2) de verkeerde foute noten. Die goede foute noten bevatten het Geheim!"

Muziek kun je pas muziek noemen als er in een klankopeenvolging iets gecommuniceerd wordt. En communicatie betekent ook verwachtingen wekken. Zonder verwachtingen kun je niet verrassen. Componeren is het spel van suggereren, bevestigen, onthouden, suspenderen, pleasen, bruuskeren. Natuurlijk kun je daarbij ook heel grote, domme fouten maken. Net als in de liefde.

In de jaren '90 legde de VPRO in een serie documentaires onder de aansprekende titel: "Het Geheim van de Goede Noten" die vraag voor aan componisten, uiteenlopend van James Last tot Louis Andriessen. De laatste is ook een prima onderwijzer en legde het geduldig uit:

"Er zijn twee soorten noten: goede noten en foute noten. Over de goede noten hoeven we het niet te hebben, want die zijn gewoon goed. Maar dan die foute noten, die zijn veel boeiender, want er zijn twee soorten foute noten: (1) de goede foute noten en (2) de verkeerde foute noten. Die goede foute noten bevatten het Geheim!"

Muziek kun je pas muziek noemen als er in een klankopeenvolging iets gecommuniceerd wordt. En communicatie betekent ook verwachtingen wekken. Zonder verwachtingen kun je niet verrassen. Componeren is het spel van suggereren, bevestigen, onthouden, suspenderen, pleasen, bruuskeren. Natuurlijk kun je daarbij ook heel grote, domme fouten maken. Net als in de liefde.

Mooie verwoording!

Ik denk dat als fouten groot genoeg zijn het uiteindelijk wel als kunst te bestempelen valt, al is het maar door een hele kleine groep mensen.
Maar als je iets maakt wat sterk lijkt op een bepaald genre maar het net niet haalt door een paar kleine foutjes, dan haken mensen af.
Bijvoorbeeld een zwaar drum&bass nummer met een klein minimal techno whitenoise snaretje ipv een volle, felle snare zullen mensen niet kunnen waarderen. Maak je een compleet nummer uit allerlei variaties van whitenoise is het misschien ineens kunst.

Een dag later vraag ik me af of er gewoon fouten in de compositie zitten. Algemeen gesteld: Bestaat er zoiets als fouten in een compositie? Zijn er regels die we zouden moeten toepassen bij het componeren in het algemeen, onafhankelijk van stijl? Of kunnen we alles gewoon produceren en bij weerstand alles onder de noemer "smaak" gooien? Ïk vind het mooi, dus het is goed", of "if sounds good, it is good". Ik heb het pertintent niet over de technische kant van het produceren.
- Goed en slecht zijn subjectief.
- Fouten maken, binnen een gegeven context: Ja, mogelijk.
- Fouten maken, in het algemeen: Nee! (zie eerste puntje).

Dat is niet helemaal waar........kunst is juist het accepteren van fouten en de mooie eruit filteren.....

Nopes...degene die het maakt. een kunstenaar filtert.....dus je accepteert fouten, je laat jezelf iets overkomen en dan is het wel zaak dat je de lelijke dingen eruit filtert en de mooie dingen laat.

Is wel erg kort door de bocht he bruce :P Dat is misschien een van de vele werkwijzen/stijlen die een kunstenaar kan gebruiken/kiezen maar je kunst enkel en alleen baseren op ongelukjes is een niche...
Wist trouwens niet dat jij kunstgeschiedenis hebt gestudeerd :P :duivels:

Wauw, als ik alle reacties zo zie, lijkt het wel of ik niet de enige ben die het zich afvroeg :D. Dank allen voor uw mening. Ik merk op dat er twee kampen zijn. Het eerste zegt dat je simpelweg nooit fouten kunt maken. Het tweede zegt dat het afhankelijk is van de context en het doel (als die er zijn). Gevoelsmatig neig ik richting het tweede kamp merk ik nu. ik denk dat Jompo het wel mooi heeft samengevat hier:

Dus als je met een bepaalde visie/intentie/pretentie/doel muziek componeert, kun je wel degelijk fouten maken, maar als je een beetje vrijblijvend aan het experimenteren bent voor de lol (en voor jezelf) dan is alles wel goed.

Voor alle duidelijkheid, de reden dat ik de vraag heb gesteld, komt niet voort uit de feedback die ik op mijn track heb gekregen (feedback vind ik altijd prettig, zeker als ik er iets van leer en in de meeste gevallen is dat gewoon zo). Het was meer een aanleiding voor mijn brainwave die in de gestelde vraag resulteerde :).

Anyway, dank allen voor het meedenken. Ik ben er zeker wijzer van geworden.

Je vraagt je veel af...

Klopt op zich, ben ook wel nieuwsgierig van aard. Ik weet alleen niet of je die conclusie kunt trekken op basis van twee vragen op SF in 3 en een half jaar tijd :)

... en laat dat blijkbaar ook van anderen afhangen.

Als je bedoelt dat ik mijn mening afhankelijk laat zijn van de mening van anderen, dan wil ik daar toch iets nuance in aanbrengen. Soms kan een ander me tot een bepaald inzicht brengen ja. Naast mijn eigen ervaring, kan ik ook heel goed leren van die van anderen :).

Is wel erg kort door de bocht he bruce :P Dat is misschien een van de vele werkwijzen/stijlen die een kunstenaar kan gebruiken/kiezen maar je kunst enkel en alleen baseren op ongelukjes is een niche...
Wist trouwens niet dat jij kunstgeschiedenis hebt gestudeerd :P :duivels:

Tuurlijk is dat niet het enige...dat wordt ook nergens getypt:)
Maar los kunnen laten en gewoon doen is wel handig om te kunnen en als je dan ook nog achteraf kan beoordelen welke momenten je weg moet gooien en welke je kan bewaren maakt het geheel af.

Studeren is voor butjes....:mega:
Verder alles goed met jou?

Of je "fouten" kan maken hangt af van wie je als autoriteit acht om te oordelen over jou moraal.

Niemand "moet" regels toepassen in muziek als je uitgaat van artistieke vrijheid.
Sommige patronen zijn echter meer populair dan andere... en ik geloof dat ritme & harmonieleer er toe kan bijdragen om een compositie smakelijker & verteerbaar te maken voor een breed publiek.

Er bestaat niet zoiets als een fout in de muziek. Althans als je niet iemand anders zijn werk probeert te spelen. Net zo min in het leven kun je achteraf nooit stellen of een keuze de juiste of foute was. Die keuze brengt je waar je op dat moment bent en over andere keuzes kan je slecht speculeren.

Ik heb altijd gedacht voor mezelf: als het leuk klinkt zullen anderen het misschien ook leuk vinden, maar er zijn altijd mensen die het niet mooi vinden, so what?
Ik het Duits zeggen ze "Schere im Kopf". Daarmee bedoel ik dat veel mensen bang zijn dat anderen het maar niks vinden en dan brengen ze hun track maar niet uit. Ze durven niet te laten horen wat ze gemaakt hebben, zonde! Gewoon de durf nemen en iedereen laten horen!

Alles kan. Alles mag en Alles wat we als 'fout' ervaren heeft te maken met hoe we muzikaal zijn opgevoed.
Meer heeft deze discussie niet nodig.

Kun je fouten maken? Ja. Maar - je maakt dan een fout in het volgen van een conventie.

Kun je muziek maken die aan geen enkele bestaande conventie voldoet? Dat is een stuk lastiger, maar daar kun je in feite bepalen wat goed of fout is en zo conventie maken.

Volgt je muziek een bepaalde set afspraken in een genre? Dan moet je er grotendeels aan voldoen; tenzij jouw wijziging zodanig radicaal is dat er nieuwe afspraken gemaakt kunnen worden. Dit kan geleidelijk gaan, of mogelijk worden door het gebruik van nieuwe technologie, etc.

De postmoderne stelling "er is geen goed of fout" - dat is er wel degelijk. Kijk maar naar de media die je consumeert en wat je links laat liggen.

het ligt er aan wat je wilt maken
dus je legt zelf de standaard van je compositie
als je compleet vrije muziek wilt maken kan je weinig fout doen
maar als je jezelf een kader oplegt is een fout snel gemaakt

verder nog vragen?

Back