Kun je fouten maken bij het componeren?

Maar als we stellen dat het niet om publiek gaat, dat we ons he-le-maal niets aantrekken van wat anderen vinden (lastig, maar het is dan ook een aanname), kun je dan fouten maken. Bij de technische kant kun je wat gemakkelijker aangeven of er teveel compressie is gebruikt bijvoorbeeld, of dat de mix plat klinkt. Dat zou ik fouten willen noemen. Maar gaat dat ook op voor de creatieve kant? Zijn er (ongeschreven) regels over wat kan en wat niet kan? En als dat niet zo is, waarom worden sommige tracks dan beter gewaardeerd dan andere?

Ik trek me echt geen ruk aan van wat een ander er van vindt.
Ik vraag soms wel feedback, maar dat is meer vanuit interesse wat medemuzikanten er eigenlijk van vinden... Ik weet dat ik mezelf in deze zin tegenspreek, maar ik zeg dus eigenlijk dat als ik muziek maak, ik geen rekening houd met wat anderen er van vinden,tot het eenmaal af is, dan stel ik uit pure nieuwsgierigheid, en om er iets van te leren eventueel wel feedback van medemuzikanten op prijs ( ik braak trouwens echt van het woord 'producer' ... iedereen met een demoversie van FLstudio op zijn laptop noemt zich zo inmiddels, en ik geloof niet dat er veel mensen zijn die echt weten wat het woord inhoudt, maar goed).
Als ik opdrachten heb, ja dan stel ik me in dienst van de klant. Maar als het over muziek gaat die ik voor mezelf maak, helemaal niet. Ik denk ook dat dat de enige manier is om muziek te maken, maar dat ben ik.

En wat betreft fouten in compositie.. tja, gezien de hoeveelheid muzieksoorten denk ik niet dat je je daar zorgen over hoeft te maken.
Als je echter een bepaalde stijl nastreeft, ja dan zijn er grenzen die de stijl bepalen natuurlijk. Wellicht dat er dingen zijn in composities die bv. standaard 'not done' zijn, daar heb ik geen weet van in ieder geval.. ignorance is bliss :D

Ik ga er altijd van uit dat je de regels moet leren zodat je ze daarna kunt breken. Of je leert de regels gewoon niet. ;)

Ik bedoel het anders dan jij verwoord ;)! Wat ik bedoel is dat, en ik neem even jouw industriële technotrack als voorbeeld, het mooie akkoord - wat losstaand prima klinkt - niet mooi samen gaat met de kale basis. Dat kan doordat bijvoorbeeld het niet goed samen gaat (door bijvoorbeeld totaal andere ritmes). Dan klinkt het geheel gewoon niet logisch en dus ook niet lekker in het gehoor. Terwijl je in theorie niets verkeerds doet.

Maar dat is toch per persoon verschillend , dat jij het niet mooi vindt zegt niets over wat een ander er van vind toch ?
Sommige mensen houden juist wel van onlogische dingen.

Post eens wat fouten en of regelbrekers die jij mooi vindt? Ik vraag dit 'algemeen' dus niet enkel aan hierboven :)

Ik bedoel het anders dan jij verwoord ;)! Wat ik bedoel is dat, en ik neem even jouw industriële technotrack als voorbeeld, het mooie akkoord - wat losstaand prima klinkt - niet mooi samen gaat met de kale basis. Dat kan doordat bijvoorbeeld het niet goed samen gaat (door bijvoorbeeld totaal andere ritmes). Dan klinkt het geheel gewoon niet logisch en dus ook niet lekker in het gehoor. Terwijl je in theorie niets verkeerds doet.

Maar dat is precies m'n punt. Voor sommigen is zo'n akkoord niet logisch in zo'n context en gaat het dus niet goed samen.

Heel veel van wat we beschouwen als 'niet bij elkaar passend' in ritme, klank en harmonie heeft te maken met wat we verwachten van muziek en wat we gewend zijn, is dus per persoon verschillend.

Maar dat is toch per persoon verschillend , dat jij het niet mooi vindt zegt niets over wat een ander er van vind toch ?
Sommige mensen houden juist wel van onlogische dingen.

Ja daar heb je een punt. Maar je kan je ook afvragen waarom bijvoorbeeld weinig mensen een bepaald iets goed samen vinden gaan. Dat heeft vaak een reden - namelijk hoe hersenen informatie verwerken. Of je daar wat van moet aantrekken is een ander verhaal 8)

Maar dat is precies m'n punt. Voor sommigen is zo'n akkoord niet logisch in zo'n context en gaat het dus niet goed samen.

Heel veel van wat we beschouwen als 'niet bij elkaar passend' in ritme, klank en harmonie heeft te maken met wat we verwachten van muziek en wat we gewend zijn, is dus per persoon verschillend.

En ook jij hebt een punt. Maar zie mijn post hierboven :mega:

Dat betekent dat wij, al roepen we dat we ons niks ervan aantrekken, onze notie van goed, fout, mooi of lelijk (grotendeels) toch door anderen laten bepalen.
Het enige wat wij doen als wij het er niet mee eens zijn, is een ander publiek zoeken.

Persoonlijk luister ik liever naar mensen die iets fout in mijn werk menen te horen dan die het fantastisch vinden; van de eerste kan ik meer leren, zelfs wanneer zij geen gelijk blijken te hebben.

En ook jij hebt een punt. Maar zie mijn post hierboven :mega:
Snap je punt wel hoor, maar het is onmogelijk om daar een objectief oordeel aan vast te hangen. Vergeleken met 'de meeste mensen' vindt natuurlijk maar een heel klein deel industriële techno uberhaupt als muziek klinken. Of bijv een Indiase raga. Tja, hoe wil je de wijze waarop de meeste mensen informatie verwerken dan als uitgangspunt nemen om te bepalen wat goed en fout is?

Snap je punt wel hoor, maar het is onmogelijk om daar een objectief oordeel aan vast te hangen. Vergeleken met 'de meeste mensen' vindt natuurlijk maar een heel klein deel industriële techno uberhaupt als muziek klinken. Of bijv een Indiase raga. Tja, hoe wil je de wijze waarop de meeste mensen informatie verwerken dan als uitgangspunt nemen om te bepalen wat goed en fout is?

Als je je gewoon beperkt tot de doelgroep dan kan het prima.

Noem het 'kunst', dan zijn er geen fouten en mag alles (ineens..)

Dat is niet helemaal waar........kunst is juist het accepteren van fouten en de mooie eruit filteren.....

Dus..of iets kunst is of niet bepaald degene die het bekijkt/beluisterd?

Hmm, veel dingen vind IK geen kunst, terwijl het algemeen aanvaard is als kunst.. :erm:

Nopes...degene die het maakt. een kunstenaar filtert.....dus je accepteert fouten, je laat jezelf iets overkomen en dan is het wel zaak dat je de lelijke dingen eruit filtert en de mooie dingen laat.

Daarom zei ik: noem het kunst; dan maak je het jezelf een stuk gemakkelijker. Als iemand dan commentaar geeft "snapt hij/zij het (lees: dit kunstobject) niet" :D

10347539_768726623174735_949633119160301110_n.jpg

Cheers,
Exo. :mega:

Back