Kun je fouten maken bij het componeren?

Je kunt geen fouten maken bij het componeren, behalve ten opzichte van een stramien dat je jezelf oplegt, zoals een beslissing om muziek te schrijven voor een specifieke doelgroep - als je er bijvoorbeeld voor kiest kinderliedjes te schrijven, ga je geen blastbeats in je compositie stoppen. Buiten dat kun je geen fouten maken, sterker nog, juist door af te wijken krijg je (hoognodige) muzikale vernieuwing. Feedback op je tracks geeft je inzicht in het verwachtingspatroon van mensen en of je deze dan ter harte neemt, moet je zelf weten :)

Ik denk dat iedereen wel een beetje gelijk heeft.. slijm..

lekker commercieel.

je hebt heelveel soorten kunstenaars.

Rembrand die schilderderde voor de kost. heeft het meeste op met de huidige componist die zo veel mogelijk NIET jouw ego wilt krenken.

Corneille die de ziel wilt vangen in surrealistische werken.

Mondriaan die er alles voor over had om zijn visie en compositie het neoplasticisme te bevredigen. ook al was dat niet wat toen "in" was.

Denk dat het collectief er ook iets te maken mee heeft.Wat iedereen mooi vindt moet dan voor de rest ook mooi gevonden worden,anders doe je niet meer mee.
De kunst nu is tegenwoordig iets te vinden dat op muziek trekt en te verkopen.

Uitspraak van Miles Davis:
If you hit a wrong note, it's the next note that you play that determines if its's good or bad.

Miles Davis (1926 - 1991)
'Foute' noten, naar mijn concept, zijn als noten beginnen te irriteren na een tijd. Een echt subjectief gebeuren. Aphex Twin heeft met bepaalde stukken dat effect op mij. Vroeger was dat met The Cure. Die gast van Robert Smith kon nooit zuiver zingen.

Back