Het (commercieel) bestaansrecht van de multigenre artiest/band/etc.

Wootson

Ouwe rot
De laatste tijd heb ik mezelf echt afgevraagd of het multigenre concept eigenlijk wel (commercieel) bestaansrecht heeft. Niet dat er perse brood verdiend moet worden, maar meer voor het creëren van een kleine groep vaste luisteraars.

Zelf probeer ik me vanaf heden te focussen op een soort ambient-achtige muziek, maar dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Af en toe krijg ik gewoon zin om hippe 90's eurodance te maken, of gekke videogame muziek die puur bedoeld is voor de fun. IMHO is alles wel van een acceptabel niveau, en ik merk ook aan de downloadaantallen dat het enigszins gelijk verdeeld is en voor alles wel interesse is. In enkele andere topics op Synthforum (en uit eigen internet speurtocht) kwam wel enigszins naar voren dat de gemiddelde luisteraar eigenlijk helemaal geen trek heeft in diversiteit en vooral meer van hetzelfde wilt. X is actief in genre X: dat is de simpele formule. De muziek die ik tot nu toe heb gemaakt is eigenlijk dusdanig divers dat ik voor mezelf niet eens kan bepalen of iets nu een single, een EP of een album moet worden. De vraag is altijd: past het wel bij elkaar? Zelfs in een afzonderlijke track gaat het al buiten het gebruikelijke straatje, dus ik heb eigenlijk zelf niet eens een idee in wat voor genre het nu geplaatst moet worden. Niet dat alles perse in één hokje ondergebracht moet worden hoor, maar voor de zoekende mens op internet is dat wel zeer handig. Als kleine onafhankelijke hobby muzikant ondervind ik daar geen hinder van, maar ik kan me voorstellen dat het op de lange termijn geen goede strategie is voor het opbouwen van een kleine fanbase.

Het liefste bracht ik gewoon ieder jaar zo'n tutty frutty verzamelaar uit.

Hoe gaan jullie zelf, of mensen die jullie kennen, hiermee om?
Heeft een multigenre mentaliteit eigenlijk wel bestaansrecht?
Of is dat juist dé reden die het muziek maken interessant houd?

Mensen gaan je hier waarschijnlijk vertellen dat je gewoon moet doen waar je zin in hebt. Natuurlijk is dat zo, maar volgens mij is dat niet het antwoord waar je op zit te wachten… denk ik.

Voor mezelf geldt dat ik probeer de muziek van één en dezelfde plaat zoveel mogelijk bij elkaar te laten passen. Dat wil niet zeggen dat het allemaal hetzelfde moet klinken of zijn, maar het moet wel een natuurlijk en organisch geheel vormen - dit is voor mij persoonlijk, en een heel subjectief criterium sowieso. De reden dat ik hiervoor kies is deels voor de luisteraar, maar ook deels voor mezelf; om mezelf te focussen en beperken.

Als ik dan weer eens iets anders doe wat niet past bij wat ik eigenlijk zou 'moeten' doen, ik speel gitaar in een metalband tot 'klassieke' stukken, tot new wave naar ambient… oh, had ik maar meer tijd! ;) Enfin, als ik dan weer eens met iets heel anders kom, zet ik dat opzij tot er meer is dat erbij past (in de breedst mogelijke zin van het woord, dat het aanvult zonder dat het een rommelig samenraapsel lijkt) en maak ik daar een apart 'project' van.

Het nadeel is wel dat je - lees: ik - uiteindelijk blijf zitten met eindeloos veel projecten die niet af zijn, of maar uit één nummer bestaan. Zo heb ik een jaar of wat geleden een erg leuk 'new wave'-nummer geschreven, en daarna nooit meer… dat is dus meteen het project. Op zich prima natuurlijk, maar ik probeer me wel zoveel mogelijk te beperken tot de projecten die enige vorm van potentie hebben en mezelf te dwingen om die uit te werken.

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar zo doe ik het… of probeer ik het.

PS. Ik zie nu pas het woordje 'commercieel' staan in je titel.

Dit topic is eigenlijk bedoeld om meer inzicht te creëren op dit thema in z'n algemeenheid, niet perse voor mijn eigen ding (wat uiteraard wel mag). Commercieel gezien ligt het ook allemaal wat gevoeliger, dus vandaar het woord even tussen haakjes. Heb zelf geen grootse plannen, dus mijn eigen situatie is gebaseerd op non-commercieel.

Bijkomstigheid is wel dat het tijdperk van de single weer helemaal terug is en EP's/albums in de lift naar beneden zitten. Ik vraag me eigenlijk af of mensen nog wel zitten te wachten op completere werken waarbij de maker een bepaalde sfeer probeert te schetsen. Hetgeen ook weer samenhangt met het herhaaldelijk uitbrengen van gelijksoortige werken.

Je geeft het al aan toch? Niet commercieel. Waar maak je je dan druk om
Maak je werken waar je 100% achter staat wereldkundig
Ik denk niet dat die paar luisteraars op soundcloud en bandcamp hier nou van in de war raken.

Back