Waarom zijn line mixers niet zo populair?

DjunaSaurus

Stamgast
Een bedenking. Ik werk zelf erg graag creatief met een mixer ipv al m'n synths direct in te pluggen in een interface, maar ergens is het stom dat ik dan ook meebetaal voor een dozijn preamps waar ik eigenlijk niets mee doe sinds ik alleen maar synths heb en line inputs gebruik. Ik denk dat de gemiddelde bedroomproducer mij daarin wel kan volgen en niet de enige ben. :) Dus, waarom zijn er dan zo weinig line mixers die ook de voordelen en de werking van een gewone tafelmixer hebben? Als in faders (!), aux'en, EQ's, bussen eventueel. Of sla ik de bal mis, en zou een mixer zonder mic preamps niet zo veel uitmaken qua prijsverschil?

Ik snap je, maar ik denk dat het uiteindelijk goedkoper is om 1 model te researchen en developen dan meerdere versies. Denk aan auto's waar de kabelboom al klaar ligt voor alle opties, apparaten die je kan upgraden door te flashen etc.

Voor goedkope mixers maakt het weinig verschil - voor dure heb je alsnog losse mic preamps, of zelfs EQs.

Eigenlijk is een beetje mixer gewoon een hele set ins/outs die flexibel te routeren zijn. Dan ben je beter af met een grote audio interface dan met een mixer. Setje 500 modules erbij met leuke EQs en hop - de kwaliteit stijgt dan sterk boven de gemiddelde tafel-EQ en mic pre uit zonder dat je alles op elk kanaal dubbel hebt.

bij aan analoge mixer hou je alles analoog, een converter heeft altijd conversie
voor een converter/soundcard moet ook altijd de PC aan
het heeft geen inserts en fase verschillen die niet 100% op te lossen zijn door latency compensatie.

Ik snap waar je heen wilt Yoozer maar het is niet voor iedereen de beste oplossing.

voor een converter/soundcard moet ook altijd de PC aan

Dat is een vuistregel die vaak van toepassing is. De laatste tijd komen er echter soundcards uit die zowel voor de pc alsook los te gebruiken zijn.

ja eenmaal geconfigureerd kan je ze los gebruiken, maar wanneer je een fader moet aanpassen moet je toch weer de software in.

je hebt in hogere prijsklasses wel mixers zonder pre-amps maar in budget klasses maakt het in prijs allemaal niks uit.

Je kunt iets als een Speck X.Sum kopen, maar dan heb je ook geen EQ, en die zijn niet goedkoop.

Ik snap waar je heen wilt Yoozer maar het is niet voor iedereen de beste oplossing.
Ja, want volgens mij heb jij die oplossing ook :)

Exact, daarom blijf ik liever analoge mixers gebruiken. Het gaat meer over de manier van werken; live spelen met faders, sends, panning, en dat opnemen.
Wat voor budget zit je dan aan te denken? Wat heb je nu staan?

Nu een Mackie 1402, maar die is te klein geworden, heb al langer zoiets als een Yamaha MG20 in het oog. Dus rond de €500 (zal wel tweedehands moeten kijken), 16 kanalen en liefst 4 auxiliaries.

Aan die XSum zou ik dan weer faders missen! Dat vind ik wel belangrijk, heeft toch wel een andere 'speelbaarheid' dan pots. Maar al die inputs en de link mogelijkheid zijn dan weer kinky, me gusta.

Ik zal zelf nooit een yamaha kopen, heb daar altijd een koud en kil gevoel bij....elke liveset die ik gehoord heb op een yamaha mixer valt ook elke keer weer tegen kwa geluid.

Ik zal zelf nooit een yamaha kopen, heb daar altijd een koud en kil gevoel bij....elke liveset die ik gehoord heb op een yamaha mixer valt ook elke keer weer tegen kwa geluid.

volgens mij gaat dit enkel op voor de digitale Yamaha tafels...

Voor mij niet....zowel een oudere grote Yamaha tafel ooit zelf getest als veel mensen met zo een nieuwere kleine, er zit een geluid in wat ik niet mooi vind..

tussen oplossing, een tweedehands Dateq djmixer,
veel stereo(!) lijn-ingangen,
maar geen aux, en basic EQ, rca/tulp pluggen.
Wel lekker lange faders, top !

Ik heb nu een Mackie 14 8 bus en vind dat een hele fijne mixer en voldoet boven verwachting, nu gebruik ik hem in combinatie met de 16 sporen recorder en dan kom ik toch nog een paar kanalen tekort als ik alle kanalen van de synth modules wil aansluiten. Dat zijn al 12 stereo paartjes...
Nu zit er op de mackie een expansion connector en daar kan ik nog 24 kanalen extra aansluiten of.....
zelf een eenvoudige mixer met bijv 12 stereo inputs bouwen en koppelen aan de mackie, ik denk dan aan een rack versie met 12 kanalen met ieder 6 effect sends en geen EQ.

Back