Kick maken met KS rack

niels buiter

Nieuwkomer
Hallo,

Hoe kan ik een lekker volle kick maken op mijn KS rack. Ik bedoel van begin af aan, dus vanaf dat irritante bas geluid bij de INIT DRUM?

GR.

Niels:confused:

er zijn trouwens wel vaker threads voorbij gekomen waarin dit werd uitgelegd... maar goed nog een keertje dan...

gooi het geluid (waarschijnlijk een sinus?) over een pitch envelope. het geluid moet ong. starten op zo'n 250hz.
de env heeft een snel dalende lijn en vervolgens een trage uitloop... het is tevens van belang om parallel een VCA env te hebben die je goed uit balanceerd met de pitch env...
voor de rest zou je eventueel nog wat filter env kunnen gebruiken (mits het geluid geen sinus is nutuulk)... je hebt nu een basis voor een kick... de rest is naar eigen smaak tweaken :)

Da's inderdaad gewoon algemene synthese kennis. Zoek eens op de website van SoundonSound daar staan veel tutorials.
Hier eentje met afbeeldingen.

In de KS zitten al bassdrums, je kunt deze gewoon selecteren en bewerken. Zo kun je zien hoe ze precies gemaakt zijn.

Origineel geplaatst door OnAcid
Da's inderdaad gewoon algemene synthese kennis.
zeker maar ik heb ook geen KS en het is mischien toch wel van belang dat Niels ook qua synthese ff wat leert dan gewoon maar een patch te loaden...
als je dingen qua synthese structureel gaat zien (als een soort van formule) kun je nagenoeg alles (na)maken dat je in gedachte hebt... maar goed :)

Je kan ook kicks maken zonder gebruik te maken van een pitch enveloppe .... namelijk met een filter enveloppe.
Wel de resonantie openzetten natuurlijk. Zelfde idee met curves etc .... Vooral de jp 8080 is erg makkelijk in filtergecurvde bd's ....

Origineel geplaatst door Niel
Je kan ook kicks maken zonder gebruik te maken van een pitch enveloppe .... namelijk met een filter enveloppe.
Wel de resonantie openzetten natuurlijk. Zelfde idee met curves etc .... Vooral de jp 8080 is erg makkelijk in filtergecurvde bd's ....
tuulk kan dat... wat je dan eigenlijk doet is je filter als osc gebruiken... komt idd eigenlijk op precies hetzelfde neer...
alleen kun je je filter dan niet meer voor het eigenlijke doel gebruiken zeg maar...
erg belangrijk voor het maken van een goede kick is pitch en volume... dus minimaal 2 envelopes op een synth...

Origineel geplaatst door 6 trak
tuulk kan dat... wat je dan eigenlijk doet is je filter als osc gebruiken... komt idd eigenlijk op precies hetzelfde neer...
alleen kun je je filter dan niet meer voor het eigenlijke doel gebruiken zeg maar...
erg belangrijk voor het maken van een goede kick is pitch en volume... dus minimaal 2 envelopes op een synth...

c64!
LIST:
10 PRINT CHR$(147) : INPUT A$
20 IF A$ <> "6TRAK" THEN GOTO 40
30 PRINT "DUS..." : END
40 PRINT "FOUT!"
50 GOTO 40
READY.

lol :)

Origineel geplaatst door 6 trak

Niet bij een Juno, die heeft geen pitch-envelope.

erg belangrijk voor het maken van een goede kick is pitch en volume... dus minimaal 2 envelopes op een synth... [/B]

Dat wel, maar als je 1 envelope zowel naar pitch als volume stuurt kom je ook al een eind.

Origineel geplaatst door Yoozer
Niet bij een Juno, die heeft geen pitch-envelope.
...als je 1 envelope zowel naar pitch als volume stuurt kom je ook al een eind.
nadeel is wel dat je body in het laag van de kick mist (wel zo belangrijk) aangezien freq en ampl. gelijk aflopend zijn...
je zou bij de juno dit kunnen oplossen door de env mode van de vca op gate te zetten maar dat lijkt me niet handig...

Laatst gewijzigd:
Je kan op de KS (en de Virus) de LFO op 'one-shot' mode instellen. Zo krijg je dus eigenlijk een een simpele envelope. Ik geloof dat de KS er zelfs nog een paar speciale LFO golfvormen voor heeft.
En als je die dan weer toewijst aan de oscillator pitch....

Ik moet ook toe geven als je met een digitale synth(ook de meeste analoge) een kick maakt.....
Mist zo'n kick zeker body....al klink het misschien gruwlijk.......
Maar stapel het maar eens in een sampler met een andere kick op bv met een bd van een tr909...
Dat klinkt het meteen al voller....(tip van de dag);)

Origineel geplaatst door Catscan
Ik moet ook toe geven als je met een digitale synth(ook de meeste analoge) een kick maakt.....
Mist zo'n kick zeker body....al klink het misschien gruwlijk.......
Maar stapel het maar eens in een sampler met een andere kick op bv met een bd van een tr909...
Dat klinkt het meteen al voller....(tip van de dag);)
klopt... maar het is geen eerlijke vergelijking...
het ging over synthese van een kick waarbij je dus minimaal 2 env's nodig zou moeten hebben om een goede kick te kunnen brouwen... het stapelen van samples is geen synthese...

Back