Banderecorders

steven1

Stamgast
Hallo allemaal,

Ik zit met een vraag, ik ben sinds kort opzoek naar een bandrecorder om sommige tracks een warmere klank mee te geven, maar ik heb geen idee waar ik op moet letten.

Ik zie bijvoorbeeld diverse Fostex recorders voorbij komen tussen de 100 en 150, een Akai GX-635D zit al snel tussen de 350 en 500, maar een akai 4000DS kan je echt voor een prikkie op de kop tikken. Ik vraag me dus als leek af wat de verschillen zijn, ik zou de bandrecorder alleen gebruiken om sommige tracks wat 'op te warmen'.

tips iemand? :)

een 4000d / ds is helemaal niet slecht, als het om 'opwarmen' gaat zou ik dat gewoon eens proberen. een 635d heeft meer headroom, maar ook minder karakter. koop er wel een paar goede tapes bij, veel oude tapes piepen verschrikkelijk en/of laten veel troep achter.

ff een paar tracks opwarmen gaat niet met een tape-recorder.
Tuurlijk doet het wel wat met je geluid maar het is zeker niet "ff"

Een goede schoonmaak-kit, demagentiseer-app en/of tone-gen/oscilloscope zijn toch wel een vereiste om lekker productief te kunnen werken met tape.

ff een paar tracks opwarmen gaat niet met een tape-recorder.
Tuurlijk doet het wel wat met je geluid maar het is zeker niet "ff"

Een goede schoonmaak-kit, demagentiseer-app en/of tone-gen/oscilloscope zijn toch wel een vereiste om lekker productief te kunnen werken met tape.
Bedankt voor de tips!
Nu vraag ik me alleen nog af hoe ik het werken met een demagentiseer-app en/of tone-gen voor me zien?

Dank!

Het belangrijkste is (nog even ongeacht welk merk) of de koppen nog goed zijn. Dit kun je controleren door te kijken of ze 'ingesleten' zijn (op de plek waar de tape loopt zie je dan een slijtageplek).

Bezint eer ge begint though. Als je echt complete tracks erdoonheen wil jassen dan kun je beter eenmalig wat meer investeren in een compleet geservicede/afgestelde bak. Anders gaat het alleen maar je tracks vervormen en dat wil je niet (althans, meestal niet, je kunt ook bijv alleen bepaalde elementen van je track opnemen, en dat weer in de computer gooien, of bijv. de tape opgenomen versie parallel inmixen met de normale versie).

Tenslotte, RSB heeft gelijk, het is niet echt een efficient proces. Zelf ben ik ca. 30 minuten bezig om alles klaar te krijgen om uberhaupt iets opgenomen te krijgen. Dus als je, 'alleen wat kleuring' wilt zou je ook kunnen kijken naar de legio plugins die dit ook kunnen.

(en sowieso, mijn inziens haal je sowieso meer effect door gebruik te maken van een analoge mixer + externe fx/dynamics)

mmmm...misschien moet ik dan toch ook over een mixer nadenken. Zit op een wat laag budget dus vandaar leek een akai 4000ds wel een optie om mee te experimenteren. Qua mixers, wat zou een betaalbare analoge mixer zijn?

Ligt er een beetje aan. Hoeveel inputs denk je nodig te hebben op je mixer? Voor 150 - 200 euro kun je al leuke dingen krijgen:

biiv deze van RSB:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=181578&highlight=mixer

Of dingen als de spirit studios, of folio sx.

Ik zou wel wegblijven van behringer.

Als ik je vraag zo lees moet ik erg denken dat je de laatste interface gelezen hebt, waar ze spreken over geluid warmer maken ahv vhs, cassette en tapedecks enz...

Het ligt er ook maar aan wat je precies ervan verwacht.
Probeer gewoon eens een 4000d of soortgelijke recorder uit. Demagnetiseren hoeft bijna nooit, afstellen ook niet. Ga gewoon eerst even luisteren en dingen uitproberen.
Demagnetiseren, toongenerator, oscilloscoop? Als de recorder niet goed klinkt laat je hem één keer afstellen en dan kan je er weer een flinke tijd tegenaan. Ik vind het een hoop bangmakerij allemaal. Het gaat immers om het 'op smaak brengen', niet om een zo natuurgetrouw mogelijke reproductie.

Het belangrijkste is (nog even ongeacht welk merk) of de koppen nog goed zijn. Dit kun je controleren door te kijken of ze 'ingesleten' zijn (op de plek waar de tape loopt zie je dan een slijtageplek).

Bezint eer ge begint though. Als je echt complete tracks erdoonheen wil jassen dan kun je beter eenmalig wat meer investeren in een compleet geservicede/afgestelde bak. Anders gaat het alleen maar je tracks vervormen en dat wil je niet (althans, meestal niet, je kunt ook bijv alleen bepaalde elementen van je track opnemen, en dat weer in de computer gooien, of bijv. de tape opgenomen versie parallel inmixen met de normale versie).

Tenslotte, RSB heeft gelijk, het is niet echt een efficient proces. Zelf ben ik ca. 30 minuten bezig om alles klaar te krijgen om uberhaupt iets opgenomen te krijgen. Dus als je, 'alleen wat kleuring' wilt zou je ook kunnen kijken naar de legio plugins die dit ook kunnen.

(en sowieso, mijn inziens haal je sowieso meer effect door gebruik te maken van een analoge mixer + externe fx/dynamics)
Als je wil weten hoe vergane koppen eruit zien, kijk hier even: http://www.analogrules.com/badheads.html

30 Minuten? Echt??? Hoezo? Ik zet m'n tapemachine aan en gaan met die banaan!
Eenmaal per jaar demagnetiseren, nu en dan de koppen reinigen met isopropyl-alcohol en nette tapes gebruiken en alles loopt lekker :D.

Het ligt er ook maar aan wat je precies ervan verwacht.
Probeer gewoon eens een 4000d of soortgelijke recorder uit. Demagnetiseren hoeft bijna nooit, afstellen ook niet. Ga gewoon eerst even luisteren en dingen uitproberen.
Demagnetiseren, toongenerator, oscilloscoop? Als de recorder niet goed klinkt laat je hem één keer afstellen en dan kan je er weer een flinke tijd tegenaan. Ik vind het een hoop bangmakerij allemaal. Het gaat immers om het 'op smaak brengen', niet om een zo natuurgetrouw mogelijke reproductie.

Inderdaad Electrovolt! :)

@Steven1: dit draadje al gelezen? (is al behoorlijk lang geworden ;) ).
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=56730
Cheers,
Exo. :mega:

Wat ik erg fijn vind aan het opnemen op tape is dat je bovengrens (max volume) hoog ligt maar niet hard begrensd, en die overgang naar distortion heel grappige effecten oplevert. Dit nodigt dus uit tot experimenten zonder dat je je meteen druk moet maken met limiters en weet ik wat.
Moet wel zeggen dat ik bij mijn tape wat hoog kwijt ben (zal wel de oude koppen zijn..) maar als je die met een slimme overdub weer toe kan voegen later, dan ben je klaar!

30 Minuten? Echt??? Hoezo? Ik zet m'n tapemachine aan en gaan met die banaan!
Eenmaal per jaar demagnetiseren, nu en dan de koppen reinigen met isopropyl-alcohol en nette tapes gebruiken en alles loopt lekker :D.

- demagnetiseren
- koppen schoonmaken
- tape vinden/spoelen naar leeg stukje, loopt altijd wel een keertje vast of tape vliegt ervanaf (toegegeven, als je het vaker doet dan gaat dit sneller)
- input levels correct afstellen op unity gain (mn B77 is wat wispelturig wat dit betreft)

Voordat ik er eindelijk mee kan opnemen, dus in de praktijk klinkt ff snel op record klikken in LIVE en dan een tape plugin eroverheen gooien altijd wel wat efficienter :P

Waarom moet tape leeg zijn als je het gebruikt voor effect (in plaats van archivering)? Je kan toch gewoon opnemen over wat er al op staat? Begrijpelijk als je de tape gebruikt om te archiveren, of misschien dezelfde tape gebruikt om op te nemen voor effecten, en te archiveren - maar dat lijkt me vragen om problemen en ongelukjes met je gearchiveerde tracks...

Er zijn trouwens genoeg tape-heads die vinden dat tape beter klinkt als er al een keer op is opgenomen... ben daar zelf niet van overtuigd, maar toch...

Mvg.

CoolRunning

sommige bandrecorders wissen de band niet goed genoeg, er kan nog iets van de vorige opname overblijven.
dit kan een kwestie van instellen zijn.

sommige bandrecorders wissen de band niet goed genoeg, er kan nog iets van de vorige opname overblijven. dit kan een kwestie van instellen zijn.

Ah OK bedankt, kan me dat nu inderdaad nog wel herinneren van cassettes... Net even gelezen dat er ook tape recorders zijn met een wis-kop die niet in te stellen is, het is dan - ipv een electro-magneet - een 'normale' magneet met een constante waarde die mechanisch tegen de band wordt gezet. Kan me voorstellen dat als die magneet niet sterk genoeg is, of zijn kracht wat heeft verloren je dan inderdaad wis-problemen kan krijgen, maar je kan er verder niets aan doen qua instellingen...

Mvg.

CoolRunning

Back