Banderecorders

Ah OK bedankt, kan me dat nu inderdaad nog wel herinneren van cassettes...
Mvg.

CoolRunning

Ik had altijd het idee dat dat kwam doordat het opgerold is, dus de tape die op elkaar zit gerold de volgende "ronde" en klein beetje "doordrukt".

Ik had altijd het idee dat dat kwam doordat het opgerold is, dus de tape die op elkaar zit gerold de volgende "ronde" en klein beetje "doordrukt".

Da's print-through. Hoe dunner de drager-laag van de band is, en hoe grotere signal-noise ratio, hoe meer kans je hebt dat het magnetische veld van de band de vorige of volgende laag beinvloedt. Te hard insturen bij opname werkt dat natuurlijk ook in de hand.
http://www.aes.org/aeshc/docs/3mtape/printthrough.pdf
Er zijn band-soorten die voor verminderde print-through zijn gemaakt, de drager daarvan is meestal dikker (PER528, LGR50).

Maar dat heeft verder niets met slecht wissen te maken. Als je opneemt, dan gaat de tape van het reel "met de print-through" over de koppen waar het vorige signaal wordt gewist, en dan het nieuwe opgenomen. Dat geheel wordt dan opgespoeld op het take-up reel. Als er correct gewist wordt, zal op het take-up reel de enige print-through die mogelijk is die van het nieuwe opgenomen signaal zijn.

Mvg.

CoolRunning

Ik heb een Revox B77 recorder, mocht je interesse hebben pm dan maar.

daarom altijd de banden bewaren niet vanaf het begin, maar opgerold vanaf het einde.
dan krijg je doordruk aan het einde van het geluid ipv eraan voorafgaand. da's een beetje als nagalm ipv voorgalm hetgeen erg onnatuurlijk klinkt.
hoop dat het een beetje duidelijk is.

verder wel eens met stelling dat het een heleboel moeite is voor een klein verschil, zou dus vaak gewoon voor een goede plugin kiezen ( yamaha, uad, waves e.d. )

Het mag dan een heel gedoe zijn om met een ouderwetse bandrecoder aan de slag te gaan maar, het heeft toch wel een zekere magie. Als ie aparte schrijf en leeskoppen heeft kan je er ook een bandecho machine van maken met een feedbacklus. De verschillende motorsnelheden zijn in een muzikaal tempo.

Het is al een eeuwigheid geleden dat ik een AKAI 2x2 sporen (2x stereo) had omgebouwd tot een heuse 4-sporenrecorder (4x1). Hiervoor het hele ding gemodificeerd en een apart board gemaakt met vier aparte HF generatoren die spanningsgestuurd waren om de 'wishoeveel' te kunnen instellen voor de 4-sporen wiskop. Ook voorzien van meerkeuzeschakelaars per spoor en feedbackknop voor de mate van echo feedback per spoor. Een geweldige bandechobak. En alleen al de tape van de ene Reel naar de andere lussen vereist een zekere kundigheid = alchimist aan het werk.

Dit is misschien een beetje off-topic maar, ik begrijp dat er van oude apparatuur zoals een tape-recorder een zekere magie / inspiratie kan uitgaan.

Ik zeg: gewoon doen en kijken wat het oplevert. Het gaat tenslotte niet enkel om het geluid maar ook om de handelswijze die tot inspirerende inzichten kan leiden.

Nog meer off-topic:
Spelling corrector in deze tool: snapt alleen Engels lijkt het wel. Jezus!

Back