Het kan voor velen inderdaad verhelderend zijn om wat voorbeelden van niet voor de hand liggende digitale synthese te horen, die mooi klinkt en totaal anders is dan analoog. Met een DX7 EP of wat moeilijk PPG gekrijs gaan er niet al teveel zieltjes gewonnen worden denk ik.
In afwachting van posts in dit draadje kunnen de draadjes over WaveWizard en de Capybarbapappa of hoe heet dat ding verhelderend zijn, daar staan ook veel voorbeelden in.
Nord Modular wordt ook vaak gebruikt voor schakelingen die je met echt analoog niet wil uitvoeren, met mooi resultaat.
Inderdaad vind je zowel in draden als WaveWizard, PacaMamma, maar eigenlijk elke draad over digitale systemen legio voorbeelden van het hoofdpunt van deze draad, nl. dat digitaal vs analoog hetzelfde is als Godzilla vs Pinkeltje.
Daarom geef ik hier vooral voorbeelden van die miljoen signalen mixen. Een eerste vond je al in #20: Fouriersynthese. Hoe krankzinnig is dàt al: duizend gladde, vloeiende, fraai gekromde sinusgolven zó mixen en opschalen dat je een hoekige, ratelende blok- of zaagtand- of zelfs pulsgolf krijgt! Het kostte de wiskunde ruim een eeuw om dat goed te snappen. Verder zijn alle granulaire technieken voorbeelden van "Multisignaal Schaal, Overlap & Mix". Allemaal alleen maar digitaal mogelijk.
Hier een voorbeeld (waar ik meerdere posts voor nodig zal hebben) dat de volgende kenmerken heeft:
(1) uitsluitend digitaal mogelijk;
(2) extreem realistisch klinkende bewerking van sublieme geluidskwaliteit, die dan ook zeer vaak wordt toegepast in hard- en software, zowel t.b.v. muziek als sound design;
(3) de bewerking is "fundamenteel", dus geen schemerig, flauw truukje of toevallige hersenschim van een of andere geflipte professor of werkeloze achterafstudio-goeroe, nee, echt hapklare, mainstream, klassieke standaard signaalverwerking (er is dan ook een officiële vakterm voor deze bewerking, maar die laat ik nog even weg).
(4) mix van
een groot aantal signalen. In de titel van deze draad: 1 miljoen. Dat was vooral figuurlijk bedoeld en betekent:
net zoveel als je maar wilt, maar nooit oneindig veel. In een later stadium heb ik misschien gelegenheid om een fantastische toepassing te geven van een echte 1 miljoen-signalenmix.
(5) Schalen: Gains
Alle signalen die we gaan mixen hebben een eigen versterkingsfactor. Net zoals op een mengtafel elk kanaal zijn eigen volume-fader heeft, kunnen we al onze signalen in de mix afzonderlijk en onafhankelijk van elkaar opschalen. Zo'n versterkingsfactor noemen we de Gain. Mixen we bijv. 1000 signalen, dan hebben we ook 1000 Gains .
(6) Klonen
Surprise: we spreken af dat alle signalen die we gaan versterken en mixen
identiek zijn!! Er is dus eigenlijk sprake van slechts één signaal. Dat noemen we het inputsignaal. We maken een boel kopieën van dat inputsignaal. Al die klonen krijgen elk hun eigen,
instelbare Gain.
(7) Schuiven: echo's
Alle kloonsignalen die we gaan mixen hebben ook een eigen, unieke delay, tijdverschuiving. Maar in tegenstelling tot de Gains, krijgen de kloonsignalen geen apart "draaiknopje" voor deze delays: elke kloon heeft z'n eigen, vaste beginpunt in de tijd. Die begintijden van de klonen zijn heel regelmatig verdeeld. We doen dat volgens het principe van Vader Jacob: de eerste stem begin op tijdstip nul; de tweede stem begint als de eerste aankomt in maat 2. De derde stem zet in als stem 1 arriveert bij maat 4, etc. Er zit dus een vast tijdverschil van twee maten tussen elke stem. Daarmee maakt de canon een serie regelmatige echo's. Zo ook met de signaalklonen.
Het tijdverschil tussen de inzet van twee kloonsignalen is precies één sample-periode. Die sample-periode hangt af van de samplingfrequentie. Werk je met de CD-sampling frequentie van 44100 Hz, dan is de sample-periode gelijk aan 1/44100 seconde. Dus in tegenstelling tot Vader Jacob volgen de klonen elkaar op in een razend tempo; in één seconde beginnen maar liefst 44100 klonen, keurig na elkaar, te brullen, elk in hun eigen volume.
Dat is het opzetje. Wat kunnen we ermee?
Ik liet 'n keer een asje afdraaien door een gepensioneerde machinebankwerker. In z'n schuurtje stond een kolos van draaibank, meer dan drie meter lang... Mijn mond viel open en ik stamelde: "wat kun je daar zoal mee?" Het antwoord was kort: "Alles."
Datzelfde antwoord is hier op z'n plaats. Wat je met deze zeer bijzondere mix zoal kunt doen
will knock your socks off!!
Tot hier even...