de Miljoen-Signalen Mixer

Wanneer ga je nou eens onderbouwen dat

Digitaal :goed, warm, natuurlijk, muzikaal, en expressief is.
En analoog slecht, kil, hard en plat.

In topic start heb ik gezegd dat de uitspraak:

analoog = goed, warm, natuurlijk, muzikaal, expressief;
digitaal = is slecht, kil, hard, plat

een waanidee is. Dat vind ik nog steeds. Maar daarmee heb ik natuurlijk niet gezegd dat het plaats verwisselen van de woorden analoog en digitaal een stelling oplevert waar ik achter zou staan. Integendeel: dat is even grote onzin. Ik heb dan ook nergens beweerd dat ik analoog slecht, kil, hard en plat vind en ga dat ook niet doen.

Wat ik wèl gezegd heb, en blijf zeggen, is dat analoog qua geluidskwaliteit en qua klank(bewerkings)mogelijkheden de vergelijking met digitaal niet kan doorstaan.

Dat wil ik in deze draad illustreren aan de hand van die universele bewerking, waarnaar ik in de titel van deze draad verwijs. Deze draad gaat over de "miljoen-signalen mixer": 'n omschrijving voor de Schaal-Schuif-Mix-bewerking. Die bewerking heeft kolossale, ongelooflijke toepassingen, zoals ik a.d.h.v. voorbeelden zal demonstreren. Maar natuurlijk moet ik eerst 'n beetje uitleggen wat die Schaal-Schuif-Mix-bewerking nou eigenlijk inhoudt.

In dit eerste voorbeeld (sinus-pieptoon) worden 10 tot 1000 kopieën van een signaal geSchaal-Schuif-Mixed. Wat levert dat op? Als ik dat nu direct zou zeggen, zou ik je de kans ontnemen om er zelf over na te denken en er zelf achter te komen.

In een later voorbeeld wil ik zo'n kleine 100.000 kopieën gaan bewerken en daarmee een zeer bekend, zeer spectaculair audio-effect maken. Wèlk effect zeg ik weer niet: als je wat meer vertrouwd raakt met Schaal-Schuif-Mix, kom je daar misschien zelf op. In elk geval betekent het een doorbraak t.o.v. analoog.

Weer in een later stadium een wat minder bekend en nogal onverwacht voorbeeld met ongeveer 1 miljoen kopieën. Ik vertel er nu alleen over dat het een eveneens een doorbraak vormt.

Nja je zegt echt zelf dat het in werkelijkheid omgekeerd is.
Dus de stelling die ik ervan maak is een vrij logische.

Ook in de stelling dat de geluidskwaliteit van analoog minder zou zijn ga ik niet in mee. Dat is heel erg subjectief nl.

Dat de mogelijkheden bij digitaal oneindige malen groter zijn dan met analoog dat mag duidelijk zijn.
Supergaaf ook dat dit resultaten opleverd die hiervoor ondenkbaar waren. Allemaal helemaal goed.

En ook zeer vlijtig dat je dit ad hand van voorbeelden wil laten zien.
Maar ik zou voorstellen het los te zien van wat een analoge synth/tafel/drumcomputer doet.

Het een is nl niet beter dan het ander.
Dat de tijd vooruit gaat en er enorme progressie is in digitale bewerking en synthese is natuurlijk gewoon fantastisch. En dat je daar de mogelijkheden van laat zien is gewoon vet.

maar goed dat is maar mijn mening :)

Ik vermoed dat Waveguide in het dagelijkse leven meer te maken heeft met digitale signal processing, en dan niet speciaal zozeer muzikaal gerelateerd?

Het is natuurlijk altijd leuk om te babbelen over digitale technieken, maar de directe match met zoiets subjectiefs als muziek is een lastige hoor..

Ik volg alle informatie met belangstelling ook al begrijp ik zeker de helft niet.

Doet me af en toe denken aan een natuurkunde serie die vroeger op Teleac werd uitgezonden,de bevlogenheid van de docent en de interesse voor het vak zorgden er voor dat ik niets wilde missen. :D

Deze man.. :halleluja

Meer van hem : http://video.mit.edu/channel/walter-lewin/

(sorry voor OT, maar ik hou van bevlogenheid. ) :W

Ik vermoed dat Waveguide in het dagelijkse leven meer te maken heeft met digitale signal processing, en dan niet speciaal zozeer muzikaal gerelateerd?

Het is natuurlijk altijd leuk om te babbelen over digitale technieken, maar de directe match met zoiets subjectiefs als muziek is een lastige hoor..

Mijn beroep is sonoloog. Ik doe onderzoek en ontwikkel software voor audiosignaalverwerking toegepast op muzikale klankopwekking en -bewerking. Zie verder http://www.muziekexact.nl.
Muziek is mijn passie. Ik deed twee conservatoriumstudies: theorie en compositie cons. Arnhem, sonologie op het KonCon in Den Haag.

Het klopt wel dat ik me sinds mijn afstuderen, inmiddels 18 jaar geleden, steeds meer heb verdiept in de theorie en de wiskundige kant van de signaalverwerking. Dat komt omdat ik het leuk vind om na te denken over geluid. Het fantastische van een computer is dat die je, in de vorm van geluiden en grafieken, antwoorden kan geven op vragen, vermoedens, theorieën. Dat was dè grote ontdekking in mijn eerste jaar in Den Haag. Dat probeer ik ook over te dragen in voordrachten (o.a. de Nationale Wiskunde Dagen 2013) en in lesmateriaal dat ik ontwikkel voor het voortgezet onderwijs: je kunt aan een computer vragen stellen! Snap je iets niet? Bedenk dan een bewerking die je met de computer kunt uitvoeren op een geluid, een bewerking die de vraag impliciet beantwoordt. Zo helpt de computer je om ook complexe en duistere dingen beter te snappen.

Deze draad is een voorbeeld daarvan. Het gaat pas echt leuk worden als je de computer gebruikt om vragen te stellen en vermoedens te controleren. Ikzelf gebruik daarvoor mijn eigen software WaveWizard, waar ik in de Haagse tijd aan begon. (voor wie dat misschien nog niet wist: als forumlid kun je WaveWizard gratis downloaden en gebruiken). Ik geef in de WaveWizard-draad de presets en technische uitleg bij wat ik hier vertel.

Mijn motivatie voor deze draad is ietsje meer dan "vlijtig", zoals 19VierEnTachtig het noemt; het is voor mij, naast de lol, ook een primer, brainstormer en oriëntatie op een inleiding in de digitale signaalverwerking die ik wil gaan maken voor VWO 5-6 als vervolg op NLT module Sound Design, die ik een paar jaar geleden schreef en die inmiddels op zo'n dertig VWO-scholen draait.

Wat mijn verhouding met analoog betreft, ik heb in Den Haag ook een jaar lang elke week een middag doorgebracht in de vermaarde analoge studio BEA5, en deed ook het (verplichte!) mondeling tentamen bij Kees Tazelaar, dat uitdraaide op een heftige, maar bijzonder boeiende discussie over analoog vs digitaal. Ik zie Kees nog overeind springen, een boel kabels pakken en in ijltempo een ingewikkelde patch bouwen met ruisgeneratoren. Het leverde inderdaad een magisch outer-space klankje op. Ik was sprakeloos. Dan zei hij trots: "Zo! Nou jij weer. Hoe doe je dàt met je PC?" En dan liepen we samen de hele patch nog eens door en kon ik laten zien hoe dat digitaal juist veel flexibeler kan, voorbeelden noemen die het orden van magnitude grotere aantal vrijheidsgraden van software illustreren, met name de koppeling van analyzers aan synthesizers, revolutionaire vocoder-technieken, de perspectieven op physical modeling, op adaptieve systemen, de toepassing van meet- en regelconcepten, van fuzzy logic en neurale netwerkmodellen. Ik kreeg een 8. Niet omdat ik zo enorm veel sjoege had van analoog, maar redelijk thuis was in digitaal! Dat vond ik eigenlijk een metafoor voor de hele situatie rond analoog en digitaal. Zulke dingen vergeet je niet.

Daar weet ik niks van, ik ken hem alleen van de Teleac cursus die ik vroeger heb gezien.

Maar da's minder idd.. Hoewel ik niks lees van een aanklacht ?

Maar goed, allemaal offtopic..

Volgens mij ging Rob Hordijk laatst een keer (een beetje geimproviseerd) op soortgelijke discussie in, tijdens een lezing.
Maar dan met een andere invalshoek.
Rob heeft z'n sporen in de (digitale) modulars wel verdiend, dunkt me - en toch komt hij weer bij analoog terug om dingen voor elkaar te krijgen die digitaal lastiger bleken.

Zie http://vimeo.com/111131227, kan helaas niet embedden. Verhaal is de moeite waard, ondanks matig geluid.

Overigens vind ik de of/of gedachte in dit soort discussies nog wel het meest beperkend.
De een eet graag met stokjes, de ander met een lepel. Moet daar ook zo'n fundamentalistische strijd geleverd worden?
Alles heeft voor- en nadelen, de kunst is het het kiezen van het juiste gereedschap voor de klus en de beste aansluiting op devoorkeur /ervaring van de gebruiker. En er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

demian:
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1775991&postcount=64

Ik volg alle informatie met belangstelling ook al begrijp ik zeker de helft niet.

Wàt begreep je niet?

Doet me af en toe denken aan een natuurkunde serie die vroeger op Teleac werd uitgezonden,de bevlogenheid van de docent en de interesse voor het vak zorgden er voor dat ik niets wilde missen.

Deze man..

Ik zag zijn series over Mechanica, Trillingen & Golven, Electriciteit.
Een tragedie dat de ikoon, trots van het MIT, op deze manier en op zo'n hoge leeftijd (78 ) moest vallen.
Natuurlijk moet MIT ingrijpen en afstand nemen.
Maar ik begrijp niet waarom ook zijn fantastische videolectures nu ineens "besmet" zijn.
Hebben die nu plotseling hun waarde verloren?
Is Kracht niet langer meer het product van Massa en Versnelling?

Offline halen betekent dat mensen over de hele wereld worden benadeeld.
Want je kunt enorm gefascineerd raken door de natuurkunde en diep inzicht verwerven door de wijze waarop hij dingen presenteert en de wijze waarop hij verbanden legt en wiskundig afleidt.
Walter Lewin is en blijft een uitzonderlijk getalenteerd en inspirerend docent.
Daarom moeten die video's weer online! On the double!!

Hier nog een paar meer inhoudelijke opmerkingen over zijn colleges, in een los verband met deze draad.

Hoe bevlogen ook, Lewin toont zich een mainstream college professor als hij de golfvergelijking slechts afleidt voor de ideale snaar. Is dat niet raar? Misschien niet voor een wiskundige. Maar voor een natuurkundige, notabene een experimenteel natuurkundige? Op de middelbare school leren leerlingen, overal ter wereld, dat er een electrische stroom kan lopen door een koperen draad. Maar ze leren ook dat dit gepaard gaat met een zekere weerstand en een zeker verlies: de wet van Ohm. Zo zit de natuur in elkaar, niks gaat voor niks, alles heeft een prijs. Waarom dan niet, na behandeling van die ideale snaar, ook de echte, aardse snaar bespreken, die net als stroom in een draad, energie verliest door te trillen? Dat kun je duidelijk horen, want een getokkelde snaar klinkt steeds zachter en bovendien steeds doffer (frequentie-afhankelijke demping). Ook klinkt een echte snaar een heel klein beetje "metaal-achtig"; dat komt door de stugheid van het materiaal: die is er de oorzaak van dat de boventonen licht verschillende golfsnelheden krijgen en daardoor niet meer precies harmonische frequenties hebben; ook dat hóór je! Vandaar dat snaren worden omwonden met dun koper- of nylondraad. Dat geeft de klank van de vleugel dat briljante, zilver-achtige. Een natuurkundige noemt dat verschijnsel dispersie. Uiteraard praat Lewin ook over dispersie. Maar alleen in de context van licht (een trillingsverschijnsel), niet in die van mechanische trillingen. Dat zijn dingen die je als sono opvallen.

Er bestaat ook een exacte wiskundige beschrijving van zo'n echte, aardse, levendige, "briljant-warme" snaartrilling. Dat is een uitbreiding van de formule van de ideale snaar. (de ideale snaar wordt beschreven door een tweede-orde partiële differentiaalvergelijking; een echte snaar met dissipatie en dispersie wordt beschreven door een vierde-orde p.d.) Dat maakt deel uit van het universitaire wiskundecurriculum, zeker voor studenten technische natuurkunde en wiskunde. Maar die alledaagse snaar, sinds de Oudheid dè bron van inspiratie voor de studie van trillingsverschijnselen en van de Fourieranalyse in de 18/19de eeuw, die echte, fysische snaar, daar praat op de universiteit niemand over. Ook weer zo'n dingetje dat je als sono opvalt.

Elke eerstejaars sonologiestudent zal de oplossing van de geïdealiseerde golfvergelijking subiet in de computer proppen en vaststellen dat je in plaats van iets als een gitaargeluid, een dorre, steriele claxon te horen krijgt.... Je gaat je dan direct afvragen wat er aan de hand is.... De computer-klankopwekking maakt het traditionele curriculum obsoleet.

De computer, computational science brengt delen van de werkelijkheid in beeld die altijd in de schaduw hebben gestaan en is daardoor een enorm stuwende, maar ook verbindende kracht. Denk bijv. aan de realistisch klinkende snaarplukvergelijking (Karplus-Strong)!! Daar zit een heel acceptabele, frequentieafhankelijke dissipatie in. En, met aanpassing van slechts één getalletje, ...ook dispersie!

Overigens vind ik de of/of gedachte in dit soort discussies nog wel het meest beperkend.
De een eet graag met stokjes, de ander met een lepel. Moet daar ook zo'n fundamentalistische strijd geleverd worden?
Alles heeft voor- en nadelen, de kunst is het het kiezen van het juiste gereedschap voor de klus en de beste aansluiting op devoorkeur /ervaring van de gebruiker. En er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Ikzelf ben in ieder geval van plan om in deze draad inderdaad voornamelijk te praten over digitaal en wel toegespitst op die ene, magische bewerking die er zonder enige twijfel de kern van vormt: de SchuifSchaalMix-bewerking. :P

Het is niet zo dat digitaal perfect is
Over 10 jaar komt er vast weer een nieuw systeem wat pretendeerd perfectie te bieden
Qua opname/ weergave en langdurige opslag/ uitwisselbaarheid is digitaal zonder meer een zege
Qua klankopwekking en bewerking heeft het vele deuren geopend
Qua nabootsing van akoestische ( en analoge) instrumenten is er nog erg veel te winnen, we zijn al een stuk op weg , maar perfecte nabootsing zit er de eerste 25 jaar misschien niet in
Kortom minimoog blijft minimoog, spaanse gitaar blijft spaanse gitaar

Een van de voordelen van digitaal , de "oneindige" mogelijkheden, is tevens ook een uitdaging: keuzes en precies weten wat je doet en waar je heen wilt worden belangrijker. Gewoon even de klep van de piano open doen en spelen wat er in je opkomt is van een andere orde

Om weer aan te sluiten bij het topic:
Ik vind het buitengewoon handig om in mixen verschillende geluiden ruimtelijk te plaatsen. Dat gaat een stuk zuiverder en preciezer met de computer

De SchaalSchuifMixers

De SchaalSchuifMixers

Hanz:
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1776237&postcount=69
[Video over Rob Hordijk] Verhaal is de moeite waard, ondanks matig geluid.

sunny pedaal:
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1776291&postcount=73
Ik vind het buitengewoon handig om in mixen verschillende geluiden ruimtelijk te plaatsen. Dat gaat een stuk zuiverder en preciezer met de computer

Als je "verschillende geluiden ruimtelijk plaatst", voer je een (stereo) SchaalSchuifMix-bewerking uit.

Dat het geluid in de video van Rob Hordijk matig is, ligt vooral aan de galm (echo annoyance).
De ruimte voert een SchaalSchuifMix-bewerking toe aan de stem.

Als een patiënt op verzoek van de dokter "AAAA" zegt, dan voeren mond- en keelholte een SchaalSchuifMix-bewerking uit op de trillingen van de stembanden.

Als een patiënt op verzoek van de dokter "OOOO" zegt, dan voeren mond- en keelholte een SchaalSchuifMix-bewerking uit op de trillingen van de stembanden. Alleen ditmaal met andere waarden voor de Gains (zie punt (5) in https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1774159&postcount=34).

Voor de SchaalSchuifMix-bewerking die de zaal van Rob H uitvoert, zal, in digitale vorm, bij de sampling frequentie van CD, een mix van zo'n 20.000 signaalkopieën nodig zijn. Die AAAA en OOOO daarentegen vragen typisch om een mix in de orde van grootte van 1000 signaalkopieën.

Als je beschikt over software waarmee je de FFT kunt uitvoeren, en je wilt daarmee van een of ander geluid het spectrum in beeld brengen, dan verricht de computer duizenden malen achtereen (en met bijzondere efficiëntie) de SchaalSchuifMix-bewerking. Daarbij zijn typisch ook weer zo'n 1000 signaalkopieën in 't spel.

Als je met een digitale synth een of andere volstrekt willekeurige filtering doet, verricht de synth een SchaalSchuifMix-bewerking.

Steeds weer die ene, die zelfde SchaalSchuifMix-bewerking! Hoe kan dat? Welk diep geheim gaat daar achter schuil? Hoe kunnen zo totaal verschillende geluidseffecten en ook geluidsanalyse gerealiseerd worden door maar één en dezelfde bewerking?

Er rijzen nu ook een boel andere vragen: als een galm-effect een SchaalSchuifMix-bewerking is, en als een filter ook een SchaalSchuifMix-bewerking is, dan zou je zeggen dat een galm-effect een filter-effect is. Maar ook dat elke filterwerking gepaard moet gaan met een galm-effect.

In spraak zie je beide aspekten samen komen: de stem bevindt zich in een heel klein zaaltje: mond- en keelholte. Spraakklanken zijn de "galm" in dat zaaltje. Van de andere kant hebben alle klinkers een eigen, herkenbare klankkleur. Dat herkennen we dan weer van filters: elke filterinstelling levert een andere klankkleur op.
Dus die associatie van galm en filter is zo gek nog niet. Je hoeft slechts aan je eigen stem te denken. Het enige verschil zit 'm in de lengte van de galm. Kerken hebben een lange galmtijd. Mondholten en synthfilters een korte. Er is geen kwalitatief verschil, alleen maar een kwantitatief.

Violen en klarinetten zijn ook filters, galmbakken.
Het veersysteem van een auto ook.
Ze staan allemaal op dezelfde groepsfoto: de SchaalSchuifMixers.
Het is wel duidelijk dat het moet gaan om iets heel fundamenteels.

Leuk topic en ook interessant project waar je mee bezig bent, kan me voorstellen dat het de nieuwsgierige mens behoorlijk prikkelt.. het idee van het bouwen (en slagen van) 100.000 sinussen, daar moet toch wel iets bijzonders uitkomen :)

Hierbij mijn bijdrage aan het topic, met een quote van mezelf (uit puur gemak / laksheid :P )
Dat je de verschillen (tussen analoog/digitaal) in 1e instantie niet hoort, wil niet zeggen dat ze er niet zijn, voorzover je het bewust kán horen. Het gaat mij erom, dat een digitaal gecreeerd iets gekaderd is tot 'de verbeelding' van de maker (=mens) en doorgaans tot wat de programmeur wilt bereiken ; zeer gericht en "scherp" (alsin efficient). Heb nog nooit gehoord van een programmeur die begint aan een mega complex programma wat 10 jaar duurt om te ontwikkelen , zonder enig doel of insteek.. zo van "we zien wel wat het wordt, geen idee of het werk, geen idee of iemand er iets aan heeft". Niemand prutst iets in elkaar wat 10 jaar duurt.. dan is 't ook geen prutsen meer, eerder aanmodderen (wil overigens nóg niet zeggen dat er dan niks uitkomt de wereld zit vol verrassingen)

I.t.t. gericht, efficient en gekaderd.. bij analoog, gebeurt er in het miniscule zoveel dat het je eigen voorstelling eigenlijk te boven gaat, zou kunnen gaan ; druk me voorzichtig uit.

Dat vertroebelt niet voor niets vaak de discussie, hij verzandt simpelweg omdat er een factor onbekend (een "factor gigantisch") is die onze voorstelling te boven gaat ; of waar je zoveel woorden aan moet wijden, dat het een lezing wordt ipv een discussie. Dat laatste is w.m.b. vaak een reden waarom iemand een discussie/debat wint, niet om het beste argument maar simpelweg omdat correct ingaan op een bepaald argument door de tegenstander zó gruwelijk veel woorden zou kosten, dat je nooit de discussie kan winnen met de beperkte tijd
Hiermee reageer ik op je opmerking in de OP dat het vaak in discussies ontbreekt aan technische, objectieve, verifieerbare argumenten. Dat vind ik dus niet zo raar dat dat vaak zo gaat, het vergt veel vd aandacht van lezer/schrijver ; iemand kan met 1 regel text een argument opperen, waar jij er misschien wel 20 regels aan moet wijden om die stelling succesvol te ontkrachten.. waarmee je door de lading text die je nodig hebt, eerder ongeloofwaardig overkomt als geloofwaardig.

Verder bemerk ik een soort paradox of iets wat de kant op gaat van een cirkelredenering.. namelijk, dat hoe complex de digitale bewerking op het digitale signaal ook is -anders gezegd, hoe méér complex de bewerking ook is t.o.v. analoge middelen- je ontkomt er niet aan dat het ten hore gebrachte analoog eruit komt. De cirkelredenering zou dan zijn zoiets als: Digitaal bewerken is oneindig veel keer uitgebreider, dus is het beter dan analoog. Sterker nog, je meent zelfs dat de mogelijkheden analoog zodanig overtreffen, dat analoog nieteens meer vergelijkingsmateriaal zou zijn. Ik meen dat daar gaten in zitten in die stelling, ben er alleen nog niet uit hoe ik dat moet omschrijven.. mijn onderbuik zegt dat er een paradox in zit, een gebondenheid of juist niet, wat we over het hoofd zien.

Een stelling die die kant op gaat lijkt me geen eerlijke vergelijking / zuivere redenering, bovendien zal je door mijn eerder genoemde argument over de gerichtheid van de maker bij digitale bewerkingen, niet zo snel (nooit?) plezierige bijvangsten hebben zoals bij analoog het geval is vanwege de grenzeloosheid (=tolerantie) van analoog. Digitale "bijvangsten" zullen eerder juist ongewenste artifacts zijn. Bob Ross met zijn befaamde "there are no mistakes, only happy accidents" gaat in het digitale domein w.m.b. dus niet op in zekere zin. Verder zie ik in hetgeen je wilt bewerkstelligen een "reverse enginering" terug < namelijk terug ge-engineerd en vanaf de analoge uitgang gedacht ; naar binnen.

Kortom, je wilt iets analoog ten gehore brengen en denkt "in reverse" hoe je dat in digitale domein gaat bewerkstelligen. Daar zit dus -sec en initieel- geen uitnodiging in om met het signaal (wat je nog niet hebt) iets anders te doen dan je van plan was.. daar zit weer die resultaatgerichtheid in, immers, het is 0 of 1.. doe je het niet goed dan heb je in het beste geval digitale ongewenste, onbruikbare bijvangsten. Bij analoog zou ik persoonlijk andersom denken, ik begin met een analoge bron en ga daar met alle middelen beschikbaar -dus ook digitaal- kijken wat ik daarmee ga doen < en die mogelijkheden zijn dan volgens mij net zo uitgebreid, maar mss minder planbaar en voorspelbaar vanwege de grilligheid van het invoersignaal. Het voordeel echter, maar da's persoonlijk, is dat dit mij eerder / sneller uitnodigt iets anders te doen dan ik van plan was, door het invoersignaal on-the-fly aan te passen. Ik bezie het als Vorm <> Restvorm.. als ik een beeld stap-voor-stap opbouw i.p.v. uithak, dan kan ik nogeens een andere wending nemen.. of me laten verrassen door een fout die te herstellen/modificeren is. Met uithakken, ga je niet zomaar ineens grote stukken weghakken voor de "test", zeker niet als je al een flink eind op weg bent. Bij opbouwen, kan je er nogeens iets aanplakken om te kijken of het mooi is.

Dat digitaal verder wel de toekomst heeft, dat geloof ik eigenlijk wel. Onze oren worden misschien ook steeds "toleranter" naar wat dan zgn digitaal is -maar eigenlijk analoog moet voorstellen- :) In het begin mekkerde iedereen over mp3, nu hoor je er niemand over.. men zit en masse aan de mp3. Al is het vooroordeel nog zo snel, de tijd achterhaald dat wel. Zodra digitaal niet meer wilt doen alsof het analoog is, als dat een non-issue is, dan is het denk ik wel geslaagd
Er rijzen nu ook een boel andere vragen: als een galm-effect een SchaalSchuifMix-bewerking is, en als een filter ook een SchaalSchuifMix-bewerking is, dan zou je zeggen dat een galm-effect een filter-effect is. Maar ook dat elke filterwerking gepaard moet gaan met een galm-effect.
Ik ben helaas niet bekend met de SSM-bewerking, maar ik vind de opbouw van de stellingen in de quote ook hier gaten bevatten.. gaten die meestal ontstaan vanuit inductieve redeneringen "Als A in domein B zit, en C zit ook in domein B, dan moet A wel hetzelfde als C zijn". Uiteraard, of je nu gelijk hebt of niet. Daar is het me niet om te doen hoor, ik probeer het te begrijpen maar de stellingen maken dat voor mij lastig. Ik denk dat slechts filteren hier de algemene factor is.. als een geluid ongelijkmatig uitsterft kan je inherent spreken van filteren, echter, slechts omdat de ene frequentie eerder weg is als de andere, maakt dat het filteren? Inductief doorgeredeneerd zou ik hiervan kunnen maken: "Al het geluid wat uitsterft, wordt dus gefiltered".

Ik heb bijv. nog nooit in een ruimte gestaan waar de lage tonen als eerste uitsterven en hoge tonen nog 2 seconde nagalmen om op te lossen in een hissss.. lijkt me een vreemde ervaring, kan dus ook niet.

Laatst gewijzigd:
Wàt begreep je niet?

Wat ik bedoelde met 'de helft begreep ik niet' waren die lessen van Walter Lewin, dat ging vooral over het theoretische deel. Maar dat heeft er ook mee te maken dat je niet alles zo snel kan snappen als dat iemand die het uitlegt in een keer neerschrijft. Je moet er toch wel even voor gaan zitten om je theorie eigen te maken. Wat ik uiteraard niet deed destijds, ik keek enkel naar zijn lessen uit belangstelling en voor vermaak.

De theorie die jij op het forum uit de doeken doet zou ik mogelijk allemaal prima kunnen begrijpen, maar het zelfde gaat eigenlijk weer op, ik lees vooral uit belangstelling en vermaak, (want sommige ankedotes zijn ook zeer vermakelijk om te lezen, ik hou namelijk wel van vergelijkingen tussen een (fictieve) wereld en de wiskunde)
Maar ik neem er op dit moment niet de moeite voor om me echt te verdiepen in de theorie die je beschrijft, daar komt dan logischerwijze ook uit voort dat ik niet alles zal begrijpen, zeker waar veel terminologie wordt gebruikt waarbij de betekenis niet direct duidelijk is lees ik voornamelijk door zonder echt proberen te begrijpen, maar dat kan ik jou als schrijver niet kwalijk nemen, ik snap het belang van je uiteenzettingen om kennis te vergroten.

Ik denk ook dat dat een beetje de oorzaak is van de kloof tussen mensen die praktisch dingen toepassen zonder in detail alles te willen weten en makers van producten en software die juist wel alles in detail moeten weten, anders komen er geen werkende producten tot stand.

Het is dan wel een beetje jammer dat je als maker wordt afgerekend op dingen als, 'te moeilijk taalgebruik', 'te ver gezocht' en weet ik wat voor argumenten nog meer. Ik ben zelf ook iemand die dingen maakt, details en basis kennis zijn fundamenteel voor het eind resultaat, maar de gemiddelde mensen geven enkel om het eindresultaat en ' wat dat dan moet kosten'.. :D

Maar goed, ik raak weer oftopic, ik volg met belangstelling je verdere theorieen omtrent DSP. :W

Leuk topic en ook interessant project waar je mee bezig bent, kan me voorstellen dat het de nieuwsgierige mens behoorlijk prikkelt.. het idee van het bouwen (en slagen van) 100.000 sinussen, daar moet toch wel iets bijzonders uitkomen :)

Hierbij mijn bijdrage aan het topic, met een quote van mezelf (uit puur gemak / laksheid :P )

Hiermee reageer ik op je opmerking in de OP dat het vaak in discussies ontbreekt aan technische, objectieve, verifieerbare argumenten. Dat vind ik dus niet zo raar dat dat vaak zo gaat, het vergt veel vd aandacht van lezer/schrijver ; iemand kan met 1 regel text een argument opperen, waar jij er misschien wel 20 regels aan moet wijden om die stelling succesvol te ontkrachten.. waarmee je door de lading text die je nodig hebt, eerder ongeloofwaardig overkomt als geloofwaardig.

Verder bemerk ik een soort paradox of iets wat de kant op gaat van een cirkelredenering.. namelijk, dat hoe complex de digitale bewerking op het digitale signaal ook is -anders gezegd, hoe méér complex de bewerking ook is t.o.v. analoge middelen- je ontkomt er niet aan dat het ten hore gebrachte analoog eruit komt. De cirkelredenering zou dan zijn zoiets als: Digitaal bewerken is oneindig veel keer uitgebreider, dus is het beter dan analoog. Sterker nog, je meent zelfs dat de mogelijkheden analoog zodanig overtreffen, dat analoog nieteens meer vergelijkingsmateriaal zou zijn. Ik meen dat daar gaten in zitten in die stelling, ben er alleen nog niet uit hoe ik dat moet omschrijven.. mijn onderbuik zegt dat er een paradox in zit, een gebondenheid of juist niet, wat we over het hoofd zien.

Een stelling die die kant op gaat lijkt me geen eerlijke vergelijking / zuivere redenering, bovendien zal je door mijn eerder genoemde argument over de gerichtheid van de maker bij digitale bewerkingen, niet zo snel (nooit?) plezierige bijvangsten hebben zoals bij analoog het geval is vanwege de grenzeloosheid (=tolerantie) van analoog. Digitale "bijvangsten" zullen eerder juist ongewenste artifacts zijn. Bob Ross met zijn befaamde "there are no mistakes, only happy accidents" gaat in het digitale domein w.m.b. dus niet op in zekere zin. Verder zie ik in hetgeen je wilt bewerkstelligen een "reverse enginering" terug < namelijk terug ge-engineerd en vanaf de analoge uitgang gedacht ; naar binnen.

Kortom, je wilt iets analoog ten gehore brengen en denkt "in reverse" hoe je dat in digitale domein gaat bewerkstelligen. Daar zit dus -sec en initieel- geen uitnodiging in om met het signaal (wat je nog niet hebt) iets anders te doen dan je van plan was.. daar zit weer die resultaatgerichtheid in, immers, het is 0 of 1.. doe je het niet goed dan heb je in het beste geval digitale ongewenste, onbruikbare bijvangsten. Bij analoog zou ik persoonlijk andersom denken, ik begin met een analoge bron en ga daar met alle middelen beschikbaar -dus ook digitaal- kijken wat ik daarmee ga doen < en die mogelijkheden zijn dan volgens mij net zo uitgebreid, maar mss minder planbaar en voorspelbaar vanwege de grilligheid van het invoersignaal. Het voordeel echter, maar da's persoonlijk, is dat dit mij eerder / sneller uitnodigt iets anders te doen dan ik van plan was, door het invoersignaal on-the-fly aan te passen. Ik bezie het als Vorm <> Restvorm.. als ik een beeld stap-voor-stap opbouw i.p.v. uithak, dan kan ik nogeens een andere wending nemen.. of me laten verrassen door een fout die te herstellen/modificeren is. Met uithakken, ga je niet zomaar ineens grote stukken weghakken voor de "test", zeker niet als je al een flink eind op weg bent. Bij opbouwen, kan je er nogeens iets aanplakken om te kijken of het mooi is.

Dat digitaal verder wel de toekomst heeft, dat geloof ik eigenlijk wel. Onze oren worden misschien ook steeds "toleranter" naar wat dan zgn digitaal is -maar eigenlijk analoog moet voorstellen- :) In het begin mekkerde iedereen over mp3, nu hoor je er niemand over.. men zit en masse aan de mp3. Al is het vooroordeel nog zo snel, de tijd achterhaald dat wel. Zodra digitaal niet meer wilt doen alsof het analoog is, als dat een non-issue is, dan is het denk ik wel geslaagd
Ik ben helaas niet bekend met de SSM-bewerking, maar ik vind de opbouw van de stellingen in de quote ook hier gaten bevatten.. gaten die meestal ontstaan vanuit inductieve redeneringen "Als A in domein B zit, en C zit ook in domein B, dan moet A wel hetzelfde als C zijn". Uiteraard, of je nu gelijk hebt of niet. Daar is het me niet om te doen hoor, ik probeer het te begrijpen maar de stellingen maken dat voor mij lastig. Ik denk dat slechts filteren hier de algemene factor is.. als een geluid ongelijkmatig uitsterft kan je inherent spreken van filteren, echter, slechts omdat de ene frequentie eerder weg is als de andere, maakt dat het filteren? Inductief doorgeredeneerd zou ik hiervan kunnen maken: "Al het geluid wat uitsterft, wordt dus gefiltered".

Ik heb bijv. nog nooit in een ruimte gestaan waar de lage tonen als eerste uitsterven en hoge tonen nog 2 seconde nagalmen om op te lossen in een hissss.. lijkt me een vreemde ervaring, kan dus ook niet.
Verder bemerk ik een soort paradox of iets wat de kant op gaat van een cirkelredenering.. namelijk, dat hoe complex de digitale bewerking op het digitale signaal ook is -anders gezegd, hoe méér complex de bewerking ook is t.o.v. analoge middelen- je ontkomt er niet aan dat het ten hore gebrachte analoog eruit komt. De cirkelredenering zou dan zijn zoiets als: Digitaal bewerken is oneindig veel keer uitgebreider, dus is het beter dan analoog.

Over één ding zijn we het eens: dat je een digitaal signaal op enig moment moet terugbrengen naar analoog. Dat betekent dat digitaal nooit beter kan klinken dan de beste DA-converter. Maar die omzetting zit helemaal aan het eind van de bewerkings-rit en DA-converters zijn tegenwoordig van extreem hoge kwaliteit; dat is dus geen punt van zorg. Het draait om die fase voorafgaand aan die DA-conversie, dat puur numerieke, digitale domein, dààr vinden al die verbijsterende dingen plaats die analoog volstrekt uitgesloten zijn. Alle processing in het digitale domein verloopt veel nauwkeuriger en laat niet alleen méér verschillende bewerkingen toe, maar ook veel complexere die in analoog eenvoudig niet bestaan.

Sterker nog, je meent zelfs dat de mogelijkheden analoog zodanig overtreffen, dat analoog niet eens meer vergelijkingsmateriaal zou zijn. Ik meen dat daar gaten in zitten in die stelling, ben er alleen nog niet uit hoe ik dat moet omschrijven.. ] mijn onderbuik zegt dat er een paradox in zit, een gebondenheid of juist niet, wat we over het hoofd zien

Hier wat concrete voorbeelden van wat ik bedoel:

(1) Al bijna veertig jaar geleden (!!) kwam John Chowning met het nog steeds betoverende Stria (https://www.youtube.com/watch?v=988jPjs1gao). Die tintelende, kristallen, altijd miraculeus "consonerende" timbre-evoluties zijn het resultaat van een FM-instelling waarbij de frequenties van carrier en modulator zich verhouden volgens Phi: "Golden Ratio" (https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1750366&postcount=604) die gekoppeld wordt aan een toonladder die niet 12 evenredig zwevende tonen per octaaf heeft, maar 9 evenredig zwevende tonen per "Phi-octaaf" (1,68..); dat heeft tot gevolg dat pitch-ruimte en timbre-ruimte, die normaal gescheiden zijn, nu samen één perceptieve ruimte vormen. Hoe zou je zoiets langs analoge weg willen bereiken? Hoe stel je de frequenties in? Hoe hou je ze stabiel? (Stria is 26-stemmig....)

(2) Probeer eens in analoog je eigen stem te laten klinken, herkenbaar, maar 20 maal zo langzaam, zonder dat de toonhoogte van je stem verandert. (ik weet dat er analoge implementaties bestaan. Op het Instituut voor Sonologie in Utrecht hadden we, medio jaren 80, een dikke, heftig ruisende bandrecorder met een roterende kop, waarmee je een zekere tijdschaalverandering kon doen. Na de verhuizing van het instituut naar het KonCon in Den Haag zag ik het, dat was begin jaren 90, toevallig in het souterrain onder de Kees van Baarenzaal staan bij een grote berg analoge troniek, die juist op dat moment door twee jongens van de technische dienst, samen met een Haagse ramsj-handelaar, als een soort tuinafval bijeen geharkt werd, om af te voeren in grote plastic zakken. Daar ging het voltooid-verleden van het Sonologie-erfgoed; het meer onvoltooide verleden, zeg maar wat nu de Vintage, Klassieke, Analoge, Modulaire Synthese is, bleef wel bewaard, in Studio BEA5).

(3) Probeer eens langs analoge weg een Shepard-toon te maken (dus een "eeuwig stijgende" toonladder: https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1496067&postcount=137 e.v.). Hier moet je een logaritmische mapping maken van het amplitudespectrum van een toon met frequentiecomponenten die perceptief equidistant verdeeld zijn en blijven, tijdens het stijgen (of dalen).

(4a) Probeer eens langs puur analoge weg - en dus een niet electro-akoestische weg - een willekeurig signaal te laten klinken alsof het een geluidsbron is die zich bevindt in de klankkast van een akoestische gitaar, waarbij dus de snaren in trilling worden gebracht door dat signaal. Dit is typisch een SchaalSchuifMix-bewerking; ik zal daar later in deze draad een WaveWizard voorbeeld van geven - digitaal wel te verstaan.

(4b) Probeer eens langs analoge weg een willekeurige opname (bij voorkeur gemaakt in een dode kamer (anechoïsche studio)) te laten klinken alsof de geluidsbron zich bevindt op een precies aangewezen plek op het podium van een echte, bestaande concertzaal, waargenomen, in stereo, vanaf een zekere stoel op een zekere rij in de zaal. Zo kun je elk geluid laten klinken in het Concertgebouw of in in de zaal van het gloednieuwe Doornroosje. Dit is ook weer een SchaalSchuifMix-bewerking; Je herkent hierin (4a). Ook hiervan zal ik later een WW voorbeeld geven.

(5) Probeer eens langs analoge weg een klankwolk te maken van tien miljoen minuscule, random in tijd en dichtheid verdeelde, in elkaar overvloeiende geluidsfragmentjes, ontleend aan een willekeurig audiosignaal. Dit heet Granulaire Synthese: veel digitale voorbeelden op SF in draden van met name Roland Kuit. Zie ook http://muziekexact.nl/NLT/NLT.htm: "Sounddesigner's grafitti" http://muziekexact.nl/NLT/Granulaire_Synthese.pdf. Je vindt daar ook een WW-voorbeeld en als toepassing een tijdschaalverandering van een spraaksignaal.

(6) Probeer eens een analoog low pass filter te bouwen met een flanksteilheid van 200 dB per octaaf.

(7) Probeer eens langs analoge weg deze vallende potten en pannen en koperen schalen en plastic rommeltjes realistisch te laten klinken: https://www.youtube.com/watch?v=5pif-WUpXqE.

( 8 ) Probeer eens langs analoge weg een gegeven tijdsignaal te transformeren tot een spectrum met 65536 spectraallijnen met een nauwkeurigheid van 222 dB signaal/ruis (wat elke PC kan in een fractie van een seconde). Dit is de default instelling van de FFT in WaveWizard.
Hiermee wordt de weg geopend tot een alternatieve vorm van signaalbewerking: we kunnen spectra rechtsstreeks bewerken in het frequentiedomein en het resultaat daarvan terugtransformeren (IFFT) naar een tijdsignaal. Dit maakt bijv. zeer hoogwaardige vocoder-technieken mogelijk, die ook geluiden met snelle transiënten, niet-harmonische spectra en ruisachtige frequentiecomponenten kunnen resynthetiseren. Bijv. Spectral Modeling Synthesis.

(9) Probeer eens een analoog filter te bouwen dat een AAA-klank laat horen. Ditmaal zul je analoog succes hebben! Maarrr... dan een tijdvariant analoog filter dat vloeiende spraak produceert, waarin ook de persoonlijke, unieke kenmerken van iemands stem herkenbaar zijn? Dit is een voorbeeld van een discreet, parametrisch signaalmodel, realiseerbaar met een techniek die Linear Predictive Coding (LPC) heet (en die ook in WaveWizard zit). LPC-filters zijn op hun beurt transformeerbaar tot formantfilters, waarbij elke resonantie onafhankelijk van alle anderen aanstuurbaar wordt. Daarmee kun je bijv. iemand "plat" laten praten. (Gedemonstreerd op mijn eindexamen; "slaapt" in WaveWizard).

(10) Probeer eens langs analoge weg de galm uit een bestaande geluidsopname te verwijderen. Dit is een commercieel zeer belangrijke toepassing in met name telecommunicatie (tele-conferencing). Ook dit is een SchaalSchuifMix-bewerking, maar die wordt voorafgegaan door een signaalanalyse die bekend staat als Cepstrum-analyse of Homomorfe Deconvolutie. Galaxieën ver verwijderd zijn we inmiddels van analoog...

Dit is slechts een kleine greep uit de state-of-the-art digitale audiosignaalbewerking. Die opent voor audiotoepassingen, uiteenlopend van telecommuninicatie tot sound design en muziek, toepassingsmogelijkheden die het analoge domein ver overstijgen.

------------------------
Citaat:

einde citaat
------------------------

Ik ben helaas niet bekend met de SSM-bewerking, maar ik vind de opbouw van de stellingen in de quote ook hier gaten bevatten.. gaten die meestal ontstaan vanuit inductieve redeneringen "Als A in domein B zit, en C zit ook in domein B, dan moet A wel hetzelfde als C zijn".

Het is inderdaad een stelling ja, maar ik heb het, op dit punt, alleen maar geopperd als idee om eens over na te denken, vandaar: "dan zou je zeggen dat...". Als ik het als stelling had bedoeld, dan had ik natuurlijk met argumenten en bewijzen moeten komen. Dat ga ik ook doen, maar dan moet ik eerst meer zeggen over SchaalSchuifMix.

... echter, slechts omdat de ene frequentie eerder weg is als de andere, maakt dat het filteren?
.

Absoluut.

Inductief doorgeredeneerd zou ik hiervan kunnen maken: "Al het geluid wat uitsterft, wordt dus gefiltered".

Nou, "al het geluid" vind ik wat erg algemeen uitgedrukt. Ik gaf voorbeelden van "SchaalSchuifMixers": systemen die aan een geluid reflecties toevoegen. En ja, al zulke systemen zijn filters. Dus een concertzaal is een filter. De mond- en keelholte is een filter. De klankkast van een akoestische gitaar of een viool is een filter. Een klarinet, een trompet is een systeem waarin ook een filter zit: de buis. Al die systemen hebben dezelfde principewerking: ze voegen reflecties toe. Reflecties toevoegen is: van een geluid een boel kopieën maken, die elk hun eigen versterking geven, ze allemaal een fractie in tijd verschuiven en dan mixen. Dus een filter is een SchaalSchuifMixer.

In zo'n ruimte heb ik ook nog nooit gestaan. Maar wat wil je daarmee bewijzen?

Dat het in een akoestische ruimte onmogelijk is, wil niet zeggen dat het DUS niet kan!
Ik heb het effect wel degelijk gehoord, alleen was dat niet in een zaal, maar de Feedback Delay Network galm van WaveWizard. Door twee getalletjes van teken te veranderen, veranderen de loopfilters van een laagdoorlaatfilter in een hoogdoorlaatfilter. De Spectrum Analyzer laat zien dat inderdaad de lage tonen sneller wegsterven dan de hoge. Het klinkt inderdaad heel tegennatuurlijk, maar het klínkt!

Trouwens dat het in een akoestische ruimte onmogelijk is, is niet moeilijk te verklaren.
Als je met je arm een pendelbeweging maakt, langzaam, dan is de snelheid van je hand ook laag. Verdubbel je de frequentie, dan moet je hand in dezelfde tijd het traject twee keer afleggen, en beweegt dus twee maal zo snel. Je voelt dan ook twee maal zoveel "tegenwind". Wrijving dus. Wrijving is evenredig met snelheid. Bij hoge snelheid verliest een trillend voorwerp z'n energie in kortere tijd dan bij lage snelheid. Dus hoge tonen krijgen een zwaardere pijp te roken dat lage tonen en zijn eerder door hun energie heen.

Het feit dat lage tonen in een ruimte langer doorklinken dan hoge, bewijst dat een akoestische ruimte werkt als een filter. Maar zelfs - en nou komt er iets heel raars! - als ALLE tonen dezelfde uitklinktijd zouden hebben, dan nog zou de zaalakoestiek worden beschreven als een SchaalSchuifMixer, en DUS als een filter!! Maar wel een heel bijzonder filter: een All Pass (zie https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1739229&postcount=568).
All Pass filters tref je in galm-circuits en in snaar-algoritmen om de dispersie (mate van inharmoniciteit) van de snaar te regelen (dus de digitale equivalent van wat je akoestisch doet door de keuze van nylon- of koperdraad waarmee de snaar kan worden omwonden).

Back