G
Guest
Guest
Je kan toch gewoon potten en pannen laten vallen en dan het geluid opnemen.....
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
)Vertel ook eens wat analoog wel kan wat digitaal niet heeft
Ruis.
Arv kan jij uit de bijlage opmaken welke ruis digitaal werd opgewekt en welke analoog ?Ruis.Vertel ook eens wat analoog wel kan wat digitaal niet heeft.![]()
Vertel ook eens wat analoog wel kan wat digitaal niet heeft.
Ruis is uiteraard ruis, hoe het opgewekt wordt maakt niet uit.
Waar ik uiteraard op doelde met mijn opmerking is, dat met analoog je automatisch (component) ruis mee krijgt op je signaal.
Bij digitale bewerkingen (eenmaal 'in the box') zal er geen ruis bij komen, of het moet in de vorm van foutjes zijn in het signaal (door digi bewerkingen die niet "perfect" zijn), maar das geen ruis natuurlijk maar digital artefacts.
https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1776993&postcount=77 punt ( 8 )
Probeer eens langs analoge weg een gegeven tijdsignaal te transformeren tot een spectrum met 65536 spectraallijnen met een nauwkeurigheid van 222 dB signaal/ruis

@WG, bedankt voor je uitgebreide reactie! (op mijn ook wel lange post)
Je verdedigt digitaal uitstekend, het was mijn doel om te leren begrijpen wat je bedoelt + een aantal stellingen 'aan te vallen' om te kijken hoe je erop zou reageren .. maar van de mogelijkheden van digitaal ben ik me zeer goed doordrongen ;-) Vind het zeker fantastisch wat allemaal kan, mogelijkheden waar je wakker van kan liggen. Ik blijf benieuwd hoe de SSM techniek met bandbreedte omgaat, met zoveel signalen.. het lijkt mij, dat die al die signalen zal moeten "vlechten" alsin "inpassen" om geen artifacts en oversturing te krijgen > 1 schuif omhoog zal ergens een schuif naar beneden moeten zijn (schalen?) Dat het organische en zeer natuurlijke (niet perse natuurgetrouwe) sounds op zal leveren, no doubt! Als ik hoor wat ik al voor organische sounds krijg uit een patch met 2x 16bands vocoders in bepaald FDN, wow.. nou ben dan wel benieuwd.
Hoeft van mij nieteens bruikbare sounds op te leveren, als de fantasie de vrije loop heeft en er komt precies uit de speakers wat je in gedachte had (+meer?) dan zou ik al heel gelukkig en onder de indruk zijn.
Mag ik de SSM techniek vergelijken met het moment dat we van 265 kleuren naar true color 32 bits gingen?![]()

Ik blijf benieuwd hoe de SSM techniek met bandbreedte omgaat, met zoveel signalen.. het lijkt mij, dat die al die signalen zal moeten "vlechten" alsin "inpassen" om geen artifacts en oversturing te krijgen > 1 schuif omhoog zal ergens een schuif naar beneden moeten zijn (schalen?)
Mag ik de SSM techniek vergelijken met het moment dat we van 265 kleuren naar true color 32 bits gingen?
Er bestaat geen klankverschil tussen digitale en analoge witte ruis. Dit onderwerp is al besproken door audiocollage en Arv in #84 en #85. Het "toevoegen" van ruis is ook al besproken in #88. Daar staat:+ het toegevoegde ruis is digitaal, klinkt niet goed.
Een ander typisch elegant punt van digitaal is dat je de ruis bewust en weloverwogen genereert als dat nodig is, want de (onvermijdelijke) quantisatieruis mag je, bij juiste keuze van woordbreedte, verwaarlozen.
Als je zelf eens een filter of echo / reverb programmeerd, weet je dat je denormals weg moet halen.
1 methode is ruis toevoegen, een andere methode is een ifje ( branching ).

Je kan toch gewoon potten en pannen laten vallen en dan het geluid opnemen.....