Wat is een rompler?

JohnnyBusca

rocket scientist
Het woord 'rompler' wordt vaker gebruikt dan het woord 'vis', dus ik wil nu wel eens weten wat het precies is.
Ik heb een beeld over wat het is (puur gegokt), maar ik ben benieuwd wat jullie er van zeggen.

Dus wie durft?

Synthese waarbij de oscilatoren worden "vervangen" door samples. (kort door de bocht :))

Het woord rompler wordt meestal onterecht negatief gebruikt, waarom weet ik niet... de Roland JD-800 is een mooi voorbeeld hoe een goeie rompler klinkt.

Re: Wat is een rompler?

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
Het woord 'rompler' wordt vaker gebruikt dan het woord 'vis', dus ik wil nu wel eens weten wat het precies is.
Ik heb een beeld over wat het is (puur gegokt), maar ik ben benieuwd wat jullie er van zeggen.

Dus wie durft?

Ik associeer dat woord altijd met een MC303 of een MC505.

R.

Re: Wat is een rompler?

Volgens mij is het een verbastering van het woord "rom player", wat dan zo veel zou kunnen betekenen als: spelen vanuit niet-veranderlijk geheugen. Zoals bijvoorbeeld mijn JD-800, of een JV-1080. De basis is een sample of ander vaststaand geluid en vanaf daar kun je de rest van je signaalpad gaan editen/veranderen (effecten, filters, adsr, etc..)

Ik dacht 't zelfde als High deciBel. Ik denk qua synths dan altijd aan types als de S-serie van Yamaha en de XP-versies van Roland en soort gelijke gear.

Ik vind een rompler een bak waar je aan de voorkant niet direct alle parameters kunt veranderen.Wat hier boven staat vind ik ook.

Volgens mij zijn er meer romplers dan wat dan ook...

D 50 en aanhangers, die Yamaha "tongenerators", Ensoniq ESQ spul, Korg NX5R (of zo) en zo...

Eigenlijk is een rompler zoiets als een sampler met vast (in ROM) ingeprogrammeerde samples. Een sampler zou dan eigenlijk een rampler zijn. :okdan: Verder kunnen ze allerlei synthesespul in huis hebben, zoals filters, envelopes, LFO's etc.

Tja, en dat er negatief over gesproken wordt komt natuurlijk omdat we op het synthforum zitten en omdat "echte" synths oscilatoren gebruiken. Maar dat gaat vanzelf wel over...

Mijn visie (Ik ga hier even uit van een rompler-synth ala CS1x):

Een rompler, in mijn beleving is het een apparaat met zo'n beetje alle functies van een sampler, behalve het samplen zelf.
Je zit dus met een rom chipje met geluiden. De sampletjes zelf kun je niet editten, maar alle andere dingen wel zoals de envelopes, filters, effecten, detunen etc... wel.
Als je een goeie rompler hebt, dan kun je ook nog multilayer patches maken, wat door middel van onderling detunen weer spannende geluiden op kan leveren.
Als laatste heb je dan nog een effectmodule ingebouwd.

Dus tja.. is een rompler minder dan een sampler?

Op zich heeft een Rompler vs een Sampler voor- en nadelen.
Een groot voordeel van de Rompler vind ik dat er kant-en-klare samples in zitten. Het scheelt een hoop sample, knip, plak en loop werk.
Nadeel is dat je natuurlijk begrenst bent. Je kunt niets anders gebruiken dan je standaard setje samples.
Meestal laat het aantal outputs van een rompler ook wel te wensen over.

-C-

Volgens mij gebruikt een rompler samples die uit de rom komen, die langer als 1 periode zijn...

Dus een gesampeld geluid uit bijvoorbeeld een andere synth waar je dan nog een filter enzovoort over los kunt laten..
Een wavetable synth gebruikt samples van 1 periode en plakt die achter elkaar en gebruikt die verder in de syntese.

ik ben blij dat ik hier ook eindelijk wat duidelijkheid heb omtrent het begrip "rompler".
tot hiertoe gokte ik ook op de mc303 en mc505 toen ik het woord hoorde,
maar het is leuk om vermoedens wat gestaafd te zien ;)

greetz

cloudy

Origineel geplaatst door Slipperman
alle wavetable synths zijn romplers. ze spelen voorgesampelde waves af waarop envelopes worden gezet en filters. that's it.

De stappen tussen 2 samples worden berekend bij sommige wavetable synths. Dus gegenereerd en staan niet vast.

Origineel geplaatst door bikkel
De stappen tussen 2 samples worden berekend bij sommige wavetable synths. Dus gegenereerd en staan niet vast.
interessant... Noem eens een synth?

De rom in rompler slaat inderdaad op het vaste geheugen. Het voordeel ten opzichte van rampler (sampler, zoals al eerder genoemd) is dat de geluiden vast staan en niet hoeven ingeladen te worden bij elke reboot. Sprekend vanuit mijn eigen ervaring vind ik de geluidskwaliteit van romplers wel superieur te noemen, aangezien de sounds (presets en nieuwe userbanks) echt ontwikkeld zijn rondom de synth, waarbij je het met een sampler vaak met "standaard" multiplatform sample cd´s moet doen waarbij je zelf moet gaan tweaken om echt alles uit je sampler te halen.

Vaak is er wel een combinatie van de twee, zgn "synthsamplers" deze hebben zowel rom als een uitbreidbaar ram geheugen. Samplers zoals de wat oudere AKAI series zijn ook niet echt "Synths" te noemen, ze missen de hardware om geluiden dusdanig onherkenbaar te bewerken, zoals je dit met een "samplesynth" of rompler kan doen. De nieuwere AKAI Z4/Z8 en softsamplers als Kontakt komen steeds meer in de buurt.

Wat je goed moet bekijken wat voor jou het beste is, een sampler is niet "beter" dan een rompler, net zomin een VA synth "beter" is dan een wavetable synth. Het zijn verschillende produkten voor verschillende doeleinden en gaat er maar net om waar je het voor gebruikt en welke eisen je stelt.

Voorbeelden van romplers: Roland JV-1010/1080/2080/XV-5050, Korg Wavestation, Karma, Yamaha Motif Rack, P90/P250/S90
Voorbeelden van synthsamplers: Roland XV-5080, Korg Triton Studio/Rack, Yamaha Motif6/7/8/ES, Kurzweil K2500/2600

Origineel geplaatst door JohnnyBusca
interessant... Noem eens een synth?

PPG wave, Waldorf Wave t/m MicroWave XT

Overigens berekenen ze ze de tussenliggende stappen, die in een tabel worden weggeschreven. Niet real-time voor zover ik weet. Kan wel hele freaky effecten geven.

Een synth die een sample opgeslagen in read-only memory (rom) in zijn geheel als uitganspunt gebruikt is in feite wat vaak rompler genoemd wordt. Uiteraard het enigste principieele verschil met een sampler is dat het uitgansmateriaal niet vervangen kan worden door nieuwe samples (zonder de rom-chips te vervangen natuurlijk).

In feite zijn wavetable synths ontwikkeld puur om (rom) sample-geheugen te sparen: Door een sample te reduceren tot een minimale wavetable en die te herhalen (loopen) na de attack kan een sample vrij aardig benaderd worden, met een fractie van het originele uitgangs materiaal. Voor de rest is er geen elementair verschil tussen een rom gebaseerde soundmodule en een wavetable synth. Pitch-shifting en sample interpolatie technieken zijn identiek.

Tevens heeft bijna iedere respectable wavetable synth of rompler een geavanceerde sample interpolatie techniek om pitch-shifting zonder vervormingen mogelijk te maken.

Dus bikkel heeft in feite gelijk en het antwoord op JohnnyBusca's vraag is in eigenlijk alle.

Volgens mij zat het zo:

Emu had de Emulators op de markt geplempt, vergezeld van een gigantische sample-library. Omdat de samplers zo duur waren verkocht de library niet echt te gek, dus verzonnen ze de proteus; een emulator zonder samplemogelijkheid, maar met een fiks stuk samplelibrary erin. Ziedaar, de eerste rompler was geboren. Veel goedkoper om te produceren dus goed…

En toen kwam er een olifant met een hele grote snuit…
:koffie:

Een preset synth zonder synthese .Mc Donalds geluiden.Een geluidsmodule.

Origineel geplaatst door kymo
Een preset synth zonder echt krachtige analoge synthese .Mc Donalds geluiden.Een geluidsmodule. [/Q]

haha daar hoort de DX7 dus niet bij dan !!!! die heeft geen analoge synthese ! mzaar een rompler zal t nooit zijn.

Back