Envelope follower

Janos

Stamgast
Ik weet dat een heel aantal synths er één aan boord heeft, maar ik ben op zoek naar een goede envelope follower waar niet per se een synth aan vasthangt (als je begrijpt wat ik bedoel...). Ik dacht aan de envelope follower van de moogerfooger MF-101, maar misschien zijn er leuke, compacte alternatieven die ik over het hoofd zie? Eurorack is eventueel een optie want ik heb nog wel ergens een lege beauty case liggen. Liefst iets waarmee ook attack en decay/sustain wat bewerkt kan worden.

Goh, er zijn een hoop Envelope Followers aan de link van PWM te zien. Ik weet niet wat al die modules allemaal doen maar, wat ik van belang vond toen ik mijn envelope followers ontwierp was dat een van de twee er een DELAY voor de trigger/gate had en een in te stellen Sustain lengte los van de GATE lengte. En dat dan beiden ook spanningsgestuurt als extra. Hier ging het vooral om de envelope van de VCF anders te laten zijn dan die voor de VCA. Dat had ik pas 10 jaar later aangebracht.
Het plaatje laat de opzet zien.

Attachments

• u11dia-adsr01.gif
    u11dia-adsr01.gif
    27 KB · Bekeken: 88
Laatst gewijzigd:
Sh*t. Heb ik weer zitten slapen.
Nou ja, een envelope follower is makkelijk zat:
Al dan niet een voorversterker voor de zwakke signaaltjes en vervolgens een gelijkrichter met een aparte Attack en Release regeling. Een beetje zoals bij de MS-20.

Kijk eens, met liefde voor je gegoogled! :) <3

https://www.modulargrid.net/e/tags/view/28

Hartelijk dank voor het liefdevolle opzoekwerk. Ik was inderdaad ook al op modulagrid beland. Mijn eerste reactie was evenwel dat veel van die modules toevallig ook een beetje als envelope follower fungeren. Ik ben tegenwoordig veelal op zoek naar instrumenten of tools die heel goed zijn in dat weinige wat ze kunnen. Dus in het lijstje spreekt vooral de eenvoud van de module van Intellijel me aan, maar laat dat net een module zijn die de prototype fase nog niet voorbij is.

Nou ja, een envelope follower is makkelijk zat:
Al dan niet een voorversterker voor de zwakke signaaltjes en vervolgens een gelijkrichter met een aparte Attack en Release regeling. Een beetje zoals bij de MS-20.
Interesting! Heb wel weer eens zin in een MS-20.
Hoe bewerk je dan de attack en de release van de envelope follower van een MS-20?

Back