Roland M-BD 1: het zou zo simpel moeten zijn...

pjeut

Ouwe rot
sinds een tijdje heb ik de Roland Bass And Drum (M-BD 1) Sound Module opgenomen in mijn live-rack van mijn MIDI-bandje DuoDuzz. het leek een zinvolle aanvulling: drum en bas gescheiden van de overigen instrumenten.
En alle reviews hebben het er over dat het moet werken like a breeze. Nou, misschien wel maar niet een breeze of fresh air.

Ik snap de ballen van dat onderscheid tussen patch-mode en performance-mode (zal vast wel een thread over aanwezig zijn). Maar ik wil heel simpel zowel bas als drums uit dit ding en dat gewoon via PC's over de kanalen 2 en 10 kunnen veranderen. Dat kan toch niet ingewikkeld zijn, maar ik krijg het werkelijk niet voor elkaar.

Uit die zelfde serie heb ik ook de M-GS64 omdat dat een sound-canvas-achtige module is 19" en betaalbaar. Maar deze werkt zonder problemen gewoon de GM af.

Wie oh wie kan me helpen? wie heeft ook zo'n M-BD1 (gehad) (of wil er een hebben:duivels:).

Ligt eraan wat je ervoor wil hebben :) In performance mode heb je 8 parts die je allemaal apart kan aansturen via midi met een eigen midi kanaal. In patch mode heb je maar één part. Heb zelf de M-VS1 en M-DC1. Hier een link naar de manual: http://media.rolandus.com/manuals/M-DC1_OM.pdf

Nog een aanvulling. Ik ben eigenlijk op zoek naar een module om het geluid van die M-GS64 wat op te vullen. Dus een GM-module die parallel meedraait en het geluid wat opvult. En dan niet met diepte, want dat heeft die Gs genoeg, maar juist met hoog, misschien zelfs wel wat cheezy.
Iets wat het geluid juist meer lucht geeft dus.

Wat zou een goedkope Gm module zijn hiervoor?

Oh, dat las ik inderdaad in de manual (heb ik ook wel), maar ik kon het niet geloven. dus in die patch mode is hij dus niet twee parts multi-timbraal maar alleen maar 1 part (=midi-kanaal)?

Maar in die performance-mode moet je kiezen uit verschillende performances, maar dat kan dan weer niet via midi...belachelijk maar waar.
Maar als ik jou goed begrijp moet dat niet uitmaken: je pakt gewoon de performance waarmee hij opstart en kiest vervolgens uit de patches wat je nodig hebt en schakelt dat via pc's uit de sequencer?
heb ik ook wel geprobeerd maar alles reageert pas goed als het via de enter-toets op de display activeert.

en dat werkt bij mij niet, want ik gebruik het voor een bandje met een externe midi-player. en dan wil ik juist de rack met modules niet hoeven aan te raken. hup naar het volgende nummer en spelen.

Eraser, wat wil je ervoor hebben. Of misschien beter; wat heb je te ruil? Een gm-module die anders klinkt dan mijn Gs misscchien?

Oh, dat las ik inderdaad in de manual (heb ik ook wel), maar ik kon het niet geloven. dus in die patch mode is hij dus niet twee parts multi-timbraal maar alleen maar 1 part (=midi-kanaal)?

Een patch=een part, dus ja in patch mode is hij monotimbraal.

De bedoeling is dat je in patch mode je parts maakt, en in performance mode kan je dan enkele parts (patches) als 1 performance samengooien en multitimbraal spelen.

Wat jij dus eigenlijk zoekt is hoe je via MIDI een andere performance kiest wanneer je een andere song kiest. Staat dat niet in de manual?

Ja, daar staat in dat het niet kan (volgens mij). In ieder geval niet standaard, en dan wordt er verwezen naar een onbegrijpelijke service-pagina achterin de manual.

Back