Draaiorgel-geluid

pjeut

Ouwe rot
hallo,

Voor een reclame-campagne (sort-of) is mij gevraagd om een stukje muziek met draaiorgel-geluid te maken. Nu zit er nogal wat tijdsdruk op, dus tijd om de specifieke geluidsmakers (hardware en/of software) te zoeke/kopen heb ik niet.
Het moet eigenlijk even gebeuren met de bestaande middelen, en dat zijn eigenlijk alleen maar romplers...

Daar komt bij dat het ook nog niet perfect hoeft, dus...

Hier ff de vraag: hoe krijg ik dat herkenbare geluid zo goed mogelijk nagebootst? Welke GM-preset met aanpassing komt het dichtst in de buurt?
Veel wordt natuurlijk bepaald door het arrangement (wat speelt een draaiorgel nou meestal dat het zo herkenbaar maakt), en daar heb ik inmiddels al behoorlijk wat info over gezocht en gevonden. Het gaat nu dus even specifiek om het tibre.

Ik hoor graag.

Pjeut

Ik zou beginnen met zoeken naar een blokfluit/rekorder.

Een blokfluit met harde attack en een goede puf noise erbij lijkt me een goed begin, eventueel subtiel een reed orgel ofzo eronder layeren.

Of proberen eentje te samplen vanop youtube ofzo en daarmee verder te gaan?

ik was zelf idd voor dat reed-orgel gegaan, maar blokfluit komt waarschijnlijk beter in de buurt.
Reed-orgel is beter geschikt voor de zogenaamde bourdon-geluiden (middel-lage drone-klanken op de achtergrond).

Meer tips zijn welkom.

Ik zou die dieselmotor die spdk noemt serieus nemen.
Op de achtergrond zo'n geluid erin mixen zal denk ik wel bijdragen aan de beleving.

Dat klopt, maar voor dat arrangement heb ik al de nodige info

neem een gemiddeld orgelgeluid uit je rompler, zet de lfo of blokgolf, en moduleer de pitch zodanig dat er een oktaaf gemoduleerd wordt.
en zet de lfo op iets van 6 Hz.

voilla, een draaiorgel geluid.

:peukie:

Back