Stelling: hardware synths zijn softsynths

Ik weet niet wat er al allemaal in deze thread geantwoord is en wat niet, dus als het al eens is voorgekomen ... m'n excusus dan :).

Volgens mij is er niet zoveel verschil tussen digitale hardware synths en software synths. Beiden werken volledig digitaal en dat houdt in dat ze dus ook geprogrammeerd moeten worden. De interface is anders bij beide, maar of je nu aan een fysieke knop draait of je bedient een tekeningetje op het scherm; de digitale waarde zal gewoon doorgegeven worden aan de µProc.

Het grootste verschil tussen beiden is IMHO:

Hardware wordt zo samengesteld dat het een afgestemd geheel wordt, waardoor stabiliteit en kwaliteit zeer goed is (alle componenten zijn immers gekend). (Hier en daar een nodige upgrade te na gelaten). In sommige gevallen zijn de gebruikte IC's zelfs dedicated (maar lang niet bij allemaal - zie Motorola verhaal).

Software moet op een PC draaien. Men kan op voorhand niet weten wat daar allemaal op draait. Men heeft ook de gebruikte hardware (geluidskaarten) niet onder controle. Vandaar dat de kwaliteit van een software synth kan variëren van slecht tot zeer goed, afhankelijk van welke hardware-ondersteuning ze krijgt. Zelfs al gaat het over een software synth gecombineerd met een speciaal daarvoor bestemde hardwarekaart, dan blijft voor de producent nog steeds de onbekende factor de andere hardware in de PC. Dit kan nog steeds voor instabiliteit zorgen.

Dus ik denk toch ook wel dat er fundamenteel technisch niet zo veel verschil tussen beiden zit. Wat gebruiksgemak en feeling betreft, zijn de twee enorm verschillend en beide systemen kennen voor- en tegenstanders ... maar dat is een heel andere discussie (die volgens mij niet veel nut heeft ;) ).

:doei:

De stelling is niet relevant. 8>

Synthesizers zijn specifiek gemaakt om geluiden en muziek mee te maken voor de muzikant...

PC's zijn gemaakt om brieven te maken/te internetten en spelletjes te spelen en NIET om muziek mee te MAKEN (eventueel leuk om met softsynths te pielen maar het blijft gewoon k met p...)

zo is het

Origineel geplaatst door Bass
Synthesizers zijn specifiek gemaakt om geluiden en muziek mee te maken voor de muzikant...

PC's zijn gemaakt om brieven te maken/te internetten en spelletjes te spelen en NIET om muziek mee te MAKEN (eventueel leuk om met softsynths te pielen maar het blijft gewoon k met p...)

zo is het

Dat is gewoon bull. Toen men pc's begon te bouwen waren deze helemaal niet bedoeld om spelletjes op te spelen enz en moet je kijken wat er nu allemaal mee gedaan wordt.

wat jij nu zegt is hetzelfde als een of andere ouwe wetse kerel zeg: joh tis leuk dat met electriciteit geluid kan opwekken, maar daar is het helemaal niet voor bedoeld, tis bedoeld om lampjes te laten gloeien..........

Origineel geplaatst door Cheimoon
Daar lijkt het niet op; de oorspronkelijk thread ging over of (moderne) digitale hardwaresynths van binnen niet gewoon hetzelfde zijn als softsynths, en nu gaat het er over dat knoppen zo handig zijn. :confused: (niet dat het er dan beter op wordt...)

Zal me boeien waar het wel of niet om gaan. Maar je kunt het zien dat de gemiddelde reactie van de mensen is alsof die nieuwe post (bijna een jaar later als de laatste post) min of meer als de 'nieuwe' post gezien wordt.
Mensen lezen de vorige post gewoon niet. (want daar kun je dus bijv lezen dat Bamse het niet over knoppen wil hebben want dat geloofde hij wel)

En Bass is ook gewoon weer aan't trollen. Die jongen heeft echt niets beters te doen lijkt het wel.

En om on topic te blijven.

We zijn nu een V-station vs K-station verder.
Plus de Arturia Moog incarnaties, IMPOscar etc.
De Korg legacy collection is uitgekomen.
En je hebt nu dus ook dingen als Noah, Plugstation etc.

Dus de grens tussen beide werelden is alleen maar vertroebeld. En wil je daar dan nog over gaan soebatten?
Lijkt mij een beetje zonde van de tijd.

bekijk het zo eens :wanneer soft en hardware(virtueel analoog) synths de planeten zijn van een zonnnestelsel ,dan is de zon de gemeenschappelijke code/pijler !(kobol,basic,java... )
we gaan ervanuit dat er leven is op elke planeet ,anders geen oscjes/filtertjes en lfo'tjes

De atmosfeer en zwaartekracht verschilt van planeet tot planeet,wat resulteert in een grote versheidenheid aan fauna en flora (fm,additief,vectorieel,...).....

sorry voelde me eventjes belangrijk....

:confused:

Origineel geplaatst door the tall lad
bekijk het zo eens :wanneer soft en hardware(virtueel analoog) synths de planeten zijn van een zonnnestelsel ,dan is de zon de gemeenschappelijke code/pijler !(kobol,basic,java... )
we gaan ervanuit dat er leven is op elke planeet ,anders geen oscjes/filtertjes en lfo'tjes

De atmosfeer en zwaartekracht verschilt van planeet tot planeet,wat resulteert in een grote versheidenheid aan fauna en flora (fm,additief,vectorieel,...).....

sorry voelde me eventjes belangrijk....

Ja ok, maar hoe kun je dit dan object georienteerd zien? Beetje A.I. erbij, wat neuro transmitters, wat power, blenden en voila, een lekkere dosis onuitputtelijke muziek bronnen.

Origineel geplaatst door bambamstudio
goed dan toch over de klank: waarom klinkt een hardware synth ( ja ook met een vette geluidskaart ) toch iets dikker dan een softsynth?

Dit heeft dan toch te maken met de amp die erinzit, want die stuurt het geluid eruit
Niet alleen de amp. Een dedicated computer zoals een hw-synth kan sowieso dingen beter dan een all-purpose zoals een pc en een apple. Ik heb het hier niet over de processoren zelf, maar over de andere hardware in het systeem. Een PCI of USB bus is gemaakt om er allemaal verschillende apparatuur op aan te sluiten, en een geluidskaart moet het met de zelfde instructieset doen als een videokaart of een modem. Dat deze set niet optimaal is voor elke toepassing blijkt wel uit het feit dat AGP geintroduceerd is voor videokaarten. Evenzo kan een dedicated muziekcomputer volledig geoptimaliseerd worden voor muziek, waarbij je kunt denken aan DAC's die veel dichter bij je processor staan, en die veel directer aan te spreken zijn bijvoorbeeld. Hoe duur je geluidskaart ook is, je drukt hem nog steeds in een 'eindstation' van je computer, je kunt niet voorkomen dat er duizenden onnodige schakelingen tussen zitten die enorm in de weg zitten.

Wat heeft dat dan met het geluid te maken volgens jouw?

Ik lees nogal wat beredeneringen maar mis daarbij de praktijkluistertest.

Ikben blij met hard en software synths en gebruik ze waar ik ze wil gebruiken.
Als ik luiser naar het verschil is dit vooral goed in de mix te horen.
En dat zijn de harmonischen die een softsynth veel minder genereert dan een hardware synth en ja,
de VA-hardware synths genereren ook meer harmonischen dan de softsynths. Minder dan de echte analogen maar wel duidelijk meer dan de softsynths.

Ik hoor steeds meer tracks de laatste tijd die met software gemaakt zijn.
Er zit een soort zuiverheid in die mooi is maar minder gevoelig.
Vaak wordt deze computermuziek gemaakt door jonge mensen. Weinig geld
maar wel een pc met software.
Ik verbaaste me erover hoe die jonkies met zo weinig ervaring toch zo snel een goede
mix voor elkaar krijgen.
Proef op de som genomen en m'n hardware laten staan en een track begonnen met alleen software
en sampels.
Het werd me al vrij snel duidelijk dat je heel gemakkelijk softsynths kunt stapelen zonder dat de sounds elkaar in de weg zitten. Ik wist dat ze makkelijker in een mix te krijgen waren maar dat het zo makkelijk ging met alleen softsynths wist ik niet.

Conclusie voor mij is dat softsynths mooi en clean bij elkaar klinken. Ik vind dat hier best een soort schoonheid vanuit gaat echter het boet behoorlijk in aan gevoeligheid. Het zal veel belangrijker worden dat de track moet staan door een goede melodielijn en productie want het geluid zelf heeft een kille schoonheid.
Met hardware synths zit er gevoeligheid in de klanken en dat is één van de belangrijkere dingen van muziek en dus al een voorsprong op softsynths.
Met hardware heb je dus het voordeel dat je door het gebruik van bepaalde sounds al emotie kunt loskweken. Plaats daarbij een goede melodielijn en productie en je hebt een goede track.
De mix met hardware is echter moeilijker omdat er veel meer harmonischen in de weg zitten.
Software daarentegen geeft veel sneller (en ik vind zelfs, gemakkelijk) een goede mix. Ik heb echter nog steeds geen soft-hit langs TMF of MTV horen schuiven... . In de clubs wel maar dat heeft vooral te maken denk ik met de wilde mixen die je met software kunt maken. Allerlei geluiden erin proppen en toch blijft het behoorlijk lang overeind staan. En als je de tegenwoordige tracks in de clubs hoort dan zitten deze boordenvol met allerlei sounds. Daarbij geeft de vuiligheid van de PA waarover het gedraaid wordt ook die extra harmonischen. Op cd, radio en televisie klinkt zo'n plaat echter toch clean dus moet de hook en de productie van de track de achterstand op de gevoeligheid gelijktrekken.

Aldus mijn bescheiden mening.

Cheers,

gr. Tom

Vergeet er nog bij te melden dat het uitmixen in software of een digitale mixer (wat er veel doen) en gebruik van softeffecten er ook voor een belangrijk deel aan bijdragen of een productie (te) clean klinkt en dus minder gevoelig.

gr. Tom

Leuk verhaal Tom.

Trouwens met dat mixen denk ik dat het digitaal vs analoog mixen ook wel een beetje opgaat. Wat die harmonischen betreft is digitaal mixen wat handiger. Je komt dan eerder met de dynamiek tussen kanalen in de war. (vind ik dan)

En sinds ik al vanaf het begin van softsynths daar erg mee bezig ben en ik zie wat er nu mogelijk is dan ben ik er wel zeker van dat als het in dit tempo doorgaat het nog erg interessant kan gaan worden.

En dat (te) clean heb je natuurlijk ook zelf in de hand. Met een paar ranzige samples valt het al snel mee. Of je gooit er een sample met ruis bij. :D

Origineel geplaatst door fuse
)
als het in dit tempo doorgaat het nog erg interessant kan gaan worden.

Hmm dat zei men 4 jaar geleden ook al...

Maar afgezien daarvan, de charme van toetsen en knoppen mist gewoon bij softmeuk...
Derhalve maken ECHTE muziko's geen muziek met de PC maar gebruiken ze hem om het geluid te bewerken/masteren dat soort dingen...

Zeg nou zelf : wat heb je liever staan , een vette PC met softsynths of een Andromeda?

Origineel geplaatst door fuse

En dat (te) clean heb je natuurlijk ook zelf in de hand. Met een paar ranzige samples valt het al snel mee. Of je gooit er een sample met ruis bij. :D

Zelfs ranzige sampels klinken vaak clean in digitale producties.
Ik denk dat dit okmt omdat zo'n ranzige sound toch weer digitaal ge-equed wordt.
Als je hem echt ranzig wilt houden moet je denk ik zo min mogelijk (en liefst niet) digitaal eq'en en/of bewerken met andere softgrappen.

gr. Tom

Origineel geplaatst door Tom Thomas
Ik lees nogal wat beredeneringen maar mis daarbij de praktijkluistertest.

Ikben blij met hard en software synths en gebruik ze waar ik ze wil gebruiken.
Als ik luiser naar het verschil is dit vooral goed in de mix te horen.
En dat zijn de harmonischen die een softsynth veel minder genereert dan een hardware synth en ja,
de VA-hardware synths genereren ook meer harmonischen dan de softsynths. Minder dan de echte analogen maar wel duidelijk meer dan de softsynths.

Ik hoor steeds meer tracks de laatste tijd die met software gemaakt zijn.
Er zit een soort zuiverheid in die mooi is maar minder gevoelig.
Vaak wordt deze computermuziek gemaakt door jonge mensen. Weinig geld
maar wel een pc met software.
Ik verbaaste me erover hoe die jonkies met zo weinig ervaring toch zo snel een goede
mix voor elkaar krijgen.
Proef op de som genomen en m'n hardware laten staan en een track begonnen met alleen software
en sampels.
Het werd me al vrij snel duidelijk dat je heel gemakkelijk softsynths kunt stapelen zonder dat de sounds elkaar in de weg zitten. Ik wist dat ze makkelijker in een mix te krijgen waren maar dat het zo makkelijk ging met alleen softsynths wist ik niet.

Conclusie voor mij is dat softsynths mooi en clean bij elkaar klinken. Ik vind dat hier best een soort schoonheid vanuit gaat echter het boet behoorlijk in aan gevoeligheid. Het zal veel belangrijker worden dat de track moet staan door een goede melodielijn en productie want het geluid zelf heeft een kille schoonheid.
Met hardware synths zit er gevoeligheid in de klanken en dat is één van de belangrijkere dingen van muziek en dus al een voorsprong op softsynths.
Met hardware heb je dus het voordeel dat je door het gebruik van bepaalde sounds al emotie kunt loskweken. Plaats daarbij een goede melodielijn en productie en je hebt een goede track.
De mix met hardware is echter moeilijker omdat er veel meer harmonischen in de weg zitten.
Software daarentegen geeft veel sneller (en ik vind zelfs, gemakkelijk) een goede mix. Ik heb echter nog steeds geen soft-hit langs TMF of MTV horen schuiven... . In de clubs wel maar dat heeft vooral te maken denk ik met de wilde mixen die je met software kunt maken. Allerlei geluiden erin proppen en toch blijft het behoorlijk lang overeind staan. En als je de tegenwoordige tracks in de clubs hoort dan zitten deze boordenvol met allerlei sounds. Daarbij geeft de vuiligheid van de PA waarover het gedraaid wordt ook die extra harmonischen. Op cd, radio en televisie klinkt zo'n plaat echter toch clean dus moet de hook en de productie van de track de achterstand op de gevoeligheid gelijktrekken.

Aldus mijn bescheiden mening.

Cheers,

gr. Tom

grappig verhaal omdat veel muziek-gurus precies het omgekeerde beweren...analoog is meer "forgiving" dan digitaal en dus makkelijker te mixen dan digitaal...de reden waarom veel mensen toch nog met analoge mixers en zelfs tape werken...

het verschil tussen hard- en software zie ik niet zo eigenlijk..daar zit alleen een DA convertor tussen of niet......er zijn ook hardware synths met digitale outputs, waar schaal je die dan in? je zegt dat hardware meer harmonischen genereerd, maar dat is toch kul? als ik precies dezelfde DSP algoritmes en DA convertors in een hardware synth gooi als in software met een soundcard met identieke DA's dan krijg ik exact hetzelfde output verhaal........ msischien dat je het effect van je hardware mixer die je evt voor hardware bv gebruikt onderschat of negeert?

ohja....je wilt niet weten hoeveel MTV/TMF/box whatever hits tegenwoordig puur met software geproduceerd zijn.....dat ze misschien nog afgemixed zijn door een SSL of op tape doet er verder niet zoveel toe in dit verhaal, tenminste niet volgens jou theorie :)

kortom: ik ben het absoluut niet eens met jou beweringen :luv:

van 01v96 mailinglist
Douglas
I would say the hardest thing to get use to is the clean sound of the
96 . I have been mixing with analog mixers for about 15 years . The
clean sound of the eq and board in general shows the sound being
mixed for what it is . If it sounds bad the V will pass it right
through . It does not mush ( high tech word I know ) the sound or
change it from what it is.

Overall the V changes the sound very little compared to most analog
boards . Doesn't Mush the sound . For some people hearing the true
sound of the source is alittle unnerving . I wonder if some people
who don't like digital boards "Sound" really don't like to hear what
has been hidden in analog ......

Doug A.

Ik haal dit even aan omdat ik denk dat het wel heel goed past bij deze discussie.
Het gaat mij dus niet om hard vs soft. (daar ben ik al lang en breed uit)
Maar dat mensen moeite hebben met soft terwijl dat helemaal niet hoeft.
Het klinkt gewoon anders en misschien wel cleaner maar als het goed klinkt dan klinkt het gewoon goed.

@Bass

Een puur loze opmerking. Dat jij nog moeite hebt om je hardware goed aan te kunnen wil nog niet zeggen dat er zat releases worden gemaakt met alleen maar software. 4 jaar geleden was dat nog onmogelijk omdat je al die softsamplers en goede effecten nog niet eens had. Niet voor niets dat de ene na de andere steeds meer software gaat gebruiken en daardoor de 2ehands synthmarkt in elkaar is gestort.

Misschien is een slecht voorbeeld Laidback Luke met z'n fruity trackjes. Maar die wordt wel op TMF en MTV gedraaid.

Back