Jullie mening: is kwaliteit softsynths even goed als hardware synths zoals Virus,..?!

ik heb bovenstaande niet allemaal gelezen, want dat is veelste veel werk.

Maar ik wil effe zerggen. Als je twijvelt, koop dan een goed midi masterkeyboard, een midicontroller(knoppenbox)
en een hele goeie geluidskaart. Je moet maar zo denken, al die synths van tegenwoordig zijn ook gewoon software.
Het beter/anders klinken ligt aan de hardware die eromheen zit.

En zeker voor die muziek die jij maakt, kan dat prima met software op de pc. Kan je eventueel later nog wat hardware kopen.

Mocht je echter van die vage muziek als ik maken, dan had ik je heel ander advies gegeven.

In lijn met de vorige post :) :

Knoppen zijn lekker. Softsynths kunnen prima met knoppen worden uitgerust middels een goede midi controller :)

Hardware synths staan absoluut VEEL koeler in de studio, maar kosten ook ruimte, stroom, trekken stof aan, zijn niet makkelijk verplaatsbaar, zijn duur en onderdelen soms moeilijk verkrijgbaar.

softsynths vind ik soms iets dunner klinken (alhoewel novations v-station echt keihard mijn speakers uit komt denderen), ze zijn wel AANZIENLIJK goedkoper, ze wegen niets, ze zijn meestal uitgebreid te testen (demo's, kopietjes etc), makkelijk verplaatsbaar, passen in een laptopje, alle instellingen kunnen opgeslagen worden (en dus ook worden gebackupped!), ze zijn met werkelijk alles te sequencen, en er kan in een aantal gevallen gewoon VEEL meer dan met reguliere synths. Nadelen zijn o.a. dat je een of meerdere flinke beeldschermen nodig hebt om alle frontpaneeltjes lekker te kunnen bedienen, je hebt een flinke PC nodig met een GOEDE soundcard en een goede midi master controller (bij voorkeur met een hoop knoppen of sliders).

Alhoewel ik vanavond stijl achterover viel van de Access Virus KC (was even bij Feedback), vond ik de diverse VST synths met een M-audio kaartje toch ZEER zeer indrukwekkend klinken (aanzienlijk beter dan mijn crap soundblaffer Live).
Enkele weken geleden kwam ik al tot de conclusie dat er nog maar ZEER weinig synths over zijn die niet al reeds op de PC zijn na te maken. Dat is ook een van de redenen waarom momenteel zoveel gear gedumpt wordt.

Vergeet niet dat vrijwel alle nieuwe synths virtual synthesis algoritmes toepassen. Dat zijn programmaregels die door een DSP chip worden uitgevoerd. je PC bezit minimaal evenveel, zo niet meer rekenkracht, dus in theorie kan vrijwel elke synthesizer direct "geport" worden naar een PC of MAC based emulatie/sound engine platform. De programmacode voor de synthesizer blijft immers nagenoeg gelijk. De geluidskwaliteit moet dus met een goede soundcard minimaal te evenaren, zo niet te overtreffen zijn. Persoonlijk vind ik de VST plugin van Novation een mooi voorbeeld van dergelijke ontwikkelingen. Latency op een goede soundcard is praktisch 0, dus hij speelt net zo lekker.

Nu maar hopen dat de Access KC ook een VST broertje krijgt :)

Origineel geplaatst door Lynxxx
Nu maar hopen dat de Access KC ook een VST broertje krijgt :)

Ik ben heel bang dat Access dan behoorlijk hard failliet gaat :(.

Ik wil er dit aan toevoegen:

De meest hypermoderne keuken kan een slechte kok hebben en dan is word het eten nog steeds echt niet lekker, daar kan de faab over mee praten want we gingen vanaf een gerenomeerd restaurant rechtstreeks door naar de FEBO.

Oftewel, wees blij met wat je hebt, geniet van je gear. En vooralsnog gaat het er niet om wat je hebt maar wat je er mee doet.

Re: Jullie mening: is kwaliteit softsynths even goed als hardware synths zoals Virus,

Re: Jullie mening: is kwaliteit softsynths even goed als hardware synths zoals Virus,

Origineel geplaatst door Dance123

In ieder geval, de grote vraag die ik aan iedereen zou willen stellen die ervaring heeft met zowel hardware als soft synths (en dus kan vergelijken) is of je met de huidige generatie softsynths dezelfde sound kwaliteit kan bereiken als hardware synths zoals de Access Virus en Supernova (VA synth) en bvb. de JV2080 die als bread-and-butter synth heel goed is in producties en daarom vaak gebruikt wordt.

*komt even bij van deze kromme zinnen* ahem... :D

Tja, deze discussie is al ettelijke keren gevoerd. Ik zie bij jou eigenlijk ook twee vragen, die ik allebei naar eigen ervaring en inzicht zal beantwoorden.

Vraag 1: Kun je met soft synths goede muziek maken?

Antwoord: ja. Soft synths doen in niets onder voor hun hardware varianten, mits je een goede geluidskaart hebt. Ik gebruik zelf voornamelijk soft synths en samplers... zoveel zelfs dat ik een tijd geleden heb besloten de meeste hardware van de hand te doen, zonder een greintje spijt.

Vraag 2: Zijn er soft synths die klinken als een Access Virus of Supernova?

Antwoord: nee. Ieder synth, of die nu hardware of software is, klinkt weer anders. Als je echt een Virus geluid nodig denkt te hebben, dan ben je helaas gedoemd heel veel geld uit te geven. Echter, je kunt met veel soft synths wel behoorlijk dicht in de buurt komen... en in een totaal-mix hoor je het verschil nauwelijks meer.

Ik hoop dat dit je iets verder brengt :geslaagd:

Re: Re: Jullie mening: is kwaliteit softsynths even goed als hardware synths zoals Virus,

Re: Re: Jullie mening: is kwaliteit softsynths even goed als hardware synths zoals Virus,

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Als je echt een Virus geluid nodig denkt te hebben, dan ben je helaas gedoemd heel veel geld uit te geven. Echter, je kunt met veel soft synths wel behoorlijk dicht in de buurt komen... en in een totaal-mix hoor je het verschil nauwelijks meer.

Wat ik mij al een tijdje afvraag, welke softsynths komen in de buurt van de Virus ? en niet qua specs maar qua sound.

Re: Re: Re: Jullie mening: is kwaliteit softsynths even goed als hardware synths zoal

Re: Re: Re: Jullie mening: is kwaliteit softsynths even goed als hardware synths zoal

Wat ik mij al een tijdje afvraag, welke softsynths komen in de buurt van de Virus ? en niet qua specs maar qua sound.

Pfoe... de Virus heeft zoveel sounds, dat dat een beetje lastige vraag is. Je kunt met verschillende soft synths verschillende sounds van de Virus nabootsen. De kandidaat die het dichtst bij de Virus komt is echter Reaktor... als je niet vies bent je eigen patches te maken. Ik heb ook een goed Virus geluid kunnen krijgen met behulp van CSound... maar dat is niet echt voor beginners.

Re: Re: Re: Re: Jullie mening: is kwaliteit softsynths even goed als hardware synths zoal

Re: Re: Re: Re: Jullie mening: is kwaliteit softsynths even goed als hardware synths zoal

Origineel geplaatst door Kat Yidaki
Pfoe... de Virus heeft zoveel sounds, dat dat een beetje lastige vraag is.

Dat ben ik niet met je eens.

Als je de ene synth met de ander gaat vergelijken gaat het in essentie om twee dingen:
-de golfvormen
-het filter
-de chorus

En dan zul je wat verder moeten kijken dan de oppervlakte. Want niet iedere SAW-wave klinkt hetzelfde. En niet iedere 12dB filter klinkt hetzelfde.
De vorm van de waves (de pulse-wave in mijn Juno1 ziet er op een oscilloscoop bijv. heel anders uit dan die van mijn JP8080)

Ik ben er van overtuigd dat als je een softsynth pakt met in detail dezelfde golfvormen, filter en chorus als de Virus, dat je dan 90 procent van de geluiden na kunt maken.

Re: Re: Re: Re: Re: Jullie mening: is kwaliteit softsynths even goed als hardware syn

Re: Re: Re: Re: Re: Jullie mening: is kwaliteit softsynths even goed als hardware syn

Origineel geplaatst door Solid_Snake
Dat ben ik niet met je eens.

Als je de ene synth met de ander gaat vergelijken gaat het in essentie om twee dingen:
-de golfvormen
-het filter
-de chorus

Nee, het gaat om het eindresultaat, oftewel: wat je oren horen.

:confused:

Wou je zeggen dan dat 2 synths, die een identieke saw-wave afspelen een ander geluid geven?!
Of dat 2 synths, die een verschillende saw-wave afspelen hetzelfde geluid geven?!

Of was jouw quote een typisch voorbeeld van het laatste woord willen hebben?

Origineel geplaatst door Solid_Snake
:confused:

Wou je zeggen dan dat 2 synths, die een identieke saw-wave afspelen een ander geluid geven?!
Of dat 2 synths, die een verschillende saw-wave afspelen hetzelfde geluid geven?!

Of was jouw quote een typisch voorbeeld van het laatste woord willen hebben?

een perfecte saw of sine of whatever bestaat niet..elke synth zal dit anders laten klinken, puur door de manier van opwekking en het gehele pad naar de outputs toe..

Ik zou eerst een pc met een berg zooi kopen: hiermee kan je voorlopig heel veel.
En dan 'sparen' voor (2e handse?) hardware synths voor erbij (mocht je dat nodig vinden).
En dat zeg ik als non-pc (voor muziek..) bezitter en hardware-user!
Voor betrekkelijk weinig geld kun je met een pc nu eenmaal (veel) meer..
Maar ik wil niet zover gaan dat een softsynth beter klinkt dan een hardware.. : soms minder, soms hetzelfde.
De mogelijkheden zijn soms wat meer bij de soft-versie.
Ik blijf hardware trouw (qua synths&sounds).

meningen over synths e.d. horen thuis in:
Algemene Discussie [synths, muziek, etc.]

dus hierheen verplaatst

Back