samplen via usb naar MPC 2000XL niet strak genoeg??

Mensch-Maschine

:mekanikal:
hey allemaal!

hier moet ik echt jullie oordeel over weten want ik wordt er helemaal para van - het ontneemt me flink wat sampleplezier hiero. het volgende is aan de hand:

Ik maak heerlijke stevige loop - gebaseerde techno tunes.

daarbij gebruik ik(oa): en hier gaat de thread dus over,

Mpc 2000xl als drumcomputer en als sequencer

WANT: mijn samples komen via een usb aansluiting (dus MIDI vanuit usb, te weten MIDISPORT 2*2) vanuit mijn laptop. Op deze laptop draaien Kontakt en Kompakt (echter nooit tegelijkertijd, dat is belangrijk om even te vermelden denk ik).

Mijn probleem is nu - dat wanneer ik via MIDI mijn sampletjes de MPC sequencer injaag ze GRUWELIJK ONSTRAK klinken, en letterlijk achter de beat aan hobbellen. Boven dien heb ik het gevoel dat ze wanneer een sequence bijvoorbeeld "4" lang is, ze de ene keer sneller en de andere keer langzamer worden geprocessed. Dit alles zorgt ervoor dat mijn productie klinkt alsof de sampler dronken is ofzo.

Wat ik tegen doe is bijvoorbeeld, wanneer een loop of een sample op, laten we zeggen 001.04.00 begint (met step seq erin gezet natuurlijk) en het dus onstrak klinkt, plaats ik het ook via "step" functie op (niet lachen nu aub) 001.03.95 zodat ie iets eerder begint en daardoor wel strak in de oren klinkt. (maar nog echt niet ECHT strak)
Ik weet nu heus wel dat het signaal heus wel op tijd doorkomt maar het effect is echt klote,mensen. Na een tijdje heb je echt genoeg van het incalculeren hoe vroeger je een sample erin moet zetten in de step functie, aangezien je te maken hebt met verschillende soorten samples EN evt, effecten zoals enveloppe of reverb.

ok - ik hoor jullie nu allemaal in koor roepen dat ik in de setup van Kontakt en Kompakt de latency moet verlagen via de "play en record ahead" balkjes. ok - dat helpt zeker, maar er zitten er twee nadelen aan.
Helemaal naar voren instellen geeft audio clipping, distortion dus. Daarom heb ik het op een splinter nieuwe pc (dat wel ja,misschien is dat het probleem..) van een huisgenootje geprobeerd. Zij heeft een 2.6 MHZ processor met 500nogwat ram. EN ZELFS BIJ HAAR LAPTOP, BIJ EEN TOT MINIMUM GEREDUCEERDE PLAY AHEAD EN RECORD AHEAD, ZONDER AUDIO CLIPPING WAREN MIJN SAMPLES NIET STRAK GENOEG. (wel strakker,maar zeker niet zo strak als waneer he het intern in de mcp zou samplen..

pfff...wat nu mensen - moet ik software helemaal gedag zeggen en gewoon intern alle loops en samples de mpc injagen? Ik vond het softsynth werken juist zo pleziering omdat je , nadat je je loops gemouleert had in bijv soundforge, je ze meteen kontakt in kan knallen..en dus meteen aan de slag kan in de MPC

dus mensen - hebben jullie dit probleem ook, ok weten jullie misschien wat het kan zijn - help me aub. Misschien hebben julie sampling tricks wat betreft software naar hardware sampling. Wat voor setup zou ik dan moeten gebruiken voor loop gebaseerd werk indien hier weinig aan te doen is..?

:alvast bedankt:!!!

De meest perfecte timing is als je *alles* in de MPC flikkert. De interne seq. van de MPC is ultra strak, en dat krijg je niet als je via midi de software aanstuurt want je krijgt altijd latency, hoe klein ook!

succes
Arv

ik kan me mpc en me vsti gewoon strak samen laten lopen in logic

mpc intern natuurlijk !

wat voor een geluidskaart gebruik je bij je laptop? Toch wel een met ASIO ondersteuning?

asio..hmm dat is wel een goeie. ik zal eens even kijken - wat voor verschil maakt het eigenlijk uit, en wat was asio ook al weer - ik geloof echter dat ik het wel ergens geinstalleerd heb staan.

ik heb een niet al te dure soundcard - zeker geen proffesionele - ik heb wel een asio driver geinstaleerd - weet hoe moet ik checken of mijn soundcard daarmee werkt?

Bovendien - wat heeft het te maken met de strakheid van de sampling? - wat doet asio om dat te verbeteren?

Je haalt dingen door elkaar waardoor het een beetje een vaag verhaal wordt.

Samplen/sampling is niet meer dan het opnemen van een stukje audio (sample).

Als ik het goed begrijp stuur je met de MPC samples aan op de pc (In bv kontakt) via een midi-usb converter.

In de midi-usb converter zal het probleem niet zitten, die dingen zijn vaak behoorlijk strak.
Als je een "gewone" geluidskaart hebt, dan zul je inderdaad wel een aantal ms latency hebben. Cubase kan dit oplossen als je cubase als sequencer gebruikt. Maar je stuurt de samples gewoon via midi aan dus dan blijf je latency houden...zelfde als je je samples via een midi keyboardje aanstuurt.

Ik zou gewoon alle samples in de mpc laden. simpel.
Je kunt ook kijken of je op de mpc een spoor (die dus geen samples aansturen) een aantal ms kunt laten achterlopen (gelijk aan de latency), maar dan denk ik nog dat het blijft behelpen..

on acid - >
ok prima - maar waar zijn dan die softsamplers goed voor als je ze toch niet echt pro in kan zetten - ik ga nu twijfelen om een externe hardware sampler aan te schaffen ofzo. Dit aangezien mijn middellen beperkt zijn - ik heb maar een laptop en ik kan me geen nieuwe verooloven - ik koop dat liever een sampler dan een dure souncard.

waar kun je een softsampler dan het beste inzetten, als vsti ofzo, bij logic of cubase?

Als je vanuit Cubase de MPC en de softsamplers aanstuurt is er niets aan de hand. Cubase zal dan de de latency van de softsynths corrigeren en alles loopt gelijk (midi en audio).
Alleen zonde van de mpc dan...Mischien kun je die misschien beter verkopen.

Wat ik doe is samples verknippen op de pc en deze dan in m'n MPC laden. Ik heb cubase/pc eruit gegooid omdat ik gek werd van het vastlopen en dit is gewoon leuker.

Je kunt beide uitproberen en kijken wat het meeste bevalt...

..trouwens - ik werk af en toe met Ableton live 2 - heb met cubase nog nooit gewerkt - kun je externe drummachines enzo ook vanuit live aansturen?

Back