Nieuwe BTW regels E.U. vanaf 1 januari

Timecop

Preset Manager
Somewhere in the vast nothingness of space...
Raar dat ik er nog geen item over heb kunnen vinden hier. Maar de nieuwe EU regels met betrekking tot het digitaal verkopen van muziek gaat veranderen en dat zal velen van ons treffen.

Van wat ik er van begrepen heb moet iedereen die digitale diensten (media) aanbiedt vanaf 1 januai 2015 BTW afdragen aan het land waar zijn/haar koper vandaan komt. Dit betekent dat muzikanten die bijvoorbeeld via bandcamp verkopen (net als ikzelf) btw moeten innen bij hun verkopen. Deze btw moeten ze dan ook weer terugbetalen in het land van de koper.

In principe moet je dit allemaal zelf doen en op de hoogte zijn van de btw regels van alle eu landen, omdat ieder land zijn eigen regels en btw tarieven hanteert. Maar je kunt je registreren voor een zogenaamde MOSS waarbij je in een keer betaald voor alle landen waarin je (digitaal) verkocht hebt. Maar dan moet je wel alle administratie bijhouden.

Bandcamp regelt dit door alle btw automatisch door te berekenen aan de koper, maar je moet wel zelf de btw aangifte doen in de moss.

Ikzelf heb nog totaal geen idee, omdat ik muziek puur voor de hobby maak en een beetje bijverdien, maar ik heb geen zin om van mijn muziek een bedrijf te maken en al deze administratie te gaan doen.

Hoe gaan jullie dit doen?

Meer info:
http://www.belastingdienst.nl/wps/w...ten/wijziging_in_digitale_diensten_vanaf_2015

Laatst gewijzigd:
digitale diensten,software ,daar moet jij je niets van aantrekken dus

niet je muziek zelf dus,

wat betreft de opbrengst van het verkopen van je muziek zelf ,maakt niet uit hoe,via welke weg,moet je altijd dit aangeven bij het jaarlijks invullen van je belastingen.

digitale diensten,software ,daar moet jij je niets van aantrekken dus

niet je muziek zelf dus,

wat betreft de opbrengst van het verkopen van je muziek zelf ,maakt niet uit hoe,via welke weg,moet je altijd dit aangeven bij het jaarlijks invullen van je belastingen.

Jawel dus, dit geldt ook voor muziek!

Kijk maar in de faq van Bandcamp:

https://bandcamp.com/help/selling

Ok, ik ben er nu achter gekomen dat als je digitale diensten (ook muziek) verkoopt via een derde partij, net als bandcamp, spotify, dat zij verantwoordelijk zijn voor de btw afdragen.

Volgens mij weten ze bij Bandcamp zelf nog niet hoe het werkt, maar van wat ik begrepen heb zijn ze er druk mee in de weer. Beetje jammer dat dit twee dagen voor ingang zoveel stress moet opleveren.

Maar het laatste is er nog niet over gezegd en ik denk echt dat dit ook veel mensen hier zal treffen! Vooral omdat het om alle digitale diensten gaat die via internet verkocht worden.

Nee alleen binnen de EU worden de verkopen duurder, omdat wij en andere muzikanten met ons BTW moeten heffen. De hoogte daarvan is afhankelijk van het land van herkomst van de koper, dus dat betekent dat je 7% tot 28% (Hongarije) moet gaan heffen en terug moet betalen aan het betreffende land.

Oké, even een vraagje (excuses alvast ik ben echt een leek op dit gebied): Als je via Bandcamp muziek verkoopt, regelt Bandcamp dan het afdragen van de belastingcenten (oftewel: je hoeft niets te doen)? Of heb ik dit verkeerd begrepen?

Dit kan toch alleen als je als bedrijf ingeschreven staat? Als je BTW heft kan het niet anders, want dan zal je ook BTW mogen terugvragen....of is dit een geheel nieuw raar ding?

Oké, even een vraagje (excuses alvast ik ben echt een leek op dit gebied): Als je via Bandcamp muziek verkoopt, regelt Bandcamp dan het afdragen van de belastingcenten (oftewel: je hoeft niets te doen)? Of heb ik dit verkeerd begrepen?

Ja inderdaad, dat doen ze (gelukkig) vanaf het moment dat het ingevoerd is.

Het probleem is dat je verplicht bent BTW te heffen en te betalen aan het betreffende land bij digitale verkoop. Of je nu een bedrijf bent of niet, die BTW moet je heffen en afdragen. En gelukkig doet Bandcamp dit voor ons, anders moest je alle BTW regels van alle EU landen weten en daar wordt je niet vrolijk van.

Back