Laagdrempelige manier om je band of synth-act op te nemen!

gijs

.
Ik heb het idee om voor mezelf te beginnen, oa met het opnemen van bandjes en synth acts. Ik merk dat bandjes vaak een demo willen opnemen die ze kunnen gebruiken om bv aan kroegen en andere optreedmogelijkheden te geven, maar dat ze geen geld hebben of opzien tegen een officiële studio-opname.
Wat ik wil gaan doen is met een mobiele opnamesetup gaan werken, waarbij ik voor een scherpe prijs langs kom in de repetitieruimte van een band, alles opneem, en het voor ze afmix. Een laagdrempelige manier (in je eigen vertrouwde omgeving) om toch een fatsoenlijke opname van je band te realiseren!

Voor ik hiermee verder ga wil ik eens polsen of hier animo voor zou zijn. Zou dit iets zijn waar jullie bandjes of synth acts wat mee willen?

Alvast bedankt!

Weinig bandjes hier denk ik....maar voor de livesets die ik doe heb ik geen opname meneer nodig. De meeste mensen die muziek maken hebben een soundcard en nemen zelf dus al op. Tegen de tijd dat je optreed klaar ben heb je het recorden wel onder de knie.

Ik denk dat het een mooi initiatief kan zijn, maar dat synthforum niet het platform is met de grootste kans van slagen.
Precies om wat BRZ schrijft; hier zitten veelal wat meer technisch georienteerde mensen.

Gitaristen, drummers, bands, kunstenaars en theaters zijn misschien doelgroepen waar je sneller succes kan behalen.
Een vriend van me zit in deze hoek en heeft een mobiele opname-unit zoals jij hem beschrijft en is hier regelmatig mee op pad.

Houd er overigens wel rekening mee dat, mocht je bands etc willen gaan bedienen, je ook 24 microfoons nodig gaat hebben. En dus ook 24 preamps. Maar daar had je wellicht al wel aan gedacht.

Veel succes met het project.

Ik heb het ook op meerdere sites gepost, maar dacht bij mijn oorspronkelijke honk te beginnen :)
Maar je hebt gelijk, er zal hier veel kennis en techniek al aanwezig zijn.

Qua kanalen ben ik nu aan het oriënteren op een 16-kanaals mixer, wat ik heb uitgerekend zou dat voor een gemiddeld bandje genoeg moeten zijn. Tenzij je een flinke bezetting hebt, dan zul je inderdaad eerder richting 24 moeten... Ik werk zelf in Studio One en de integratie met de Presonus-mixers is tegenwoordig te gek. Dat zou me een workflow kunnen bieden die een besparing in mixtijd oplevert waardoor ik de prijs voor bandjes laag kan houden, omdat ik minder voor- en nawerk heb.

Tof idee!

denk ook na over je mic keuze. En wellicht losse preamps in de toekomst of een hogere kwaliteit mixer.

Ik heb in het verleden wel wat demo's verzorgd (stuk of 10) voor bevriende bandjes. Het was altijd erg leuk om te doen. Een goed business model zie ik er niet in. :D Dit soort projectjes liepen voor mij eigenlijk altijd uit klauwen doordat ik er achteraf veeeeel meer tijd aan besteedde dan vooraf was bedoeld. En dat kwam dan vooral omdat dit soort opnames nooit helemaal te gek klinken dus wil je veel goedmaken in de mix etc. Is een serieuze valkuil. Verder gaat het er maar net om met welke arbeid-omzet-kosten ratio jij tevreden bent. Een markt is er zeker. Bandjes genoeg die niet zelf kunnen of willen recorden.

Ja dat business model is precies waar ik naar zoek. Wel altijd als extra, want ik heb berekend dat ik elke dag een bandje of 2 zou moeten doen om er van rond te kunnen komen. En zo groot is die markt nou ook weer niet :)

Dat tijdsissue ben ik ook mee bezig. Ik denk dat ik een manier heb om mijn tijdsinvestering buiten de opnamen om zo laag mogelijk te houden, maar ja dan moet ik mijn mixenthousiasme inderdaad ook wat beter aan de kant kunnen zetten...

Je bent er uiteindelijk éen van velen, plus veel bands hebben al lang het heft in eigen handen genomen, omdat er niemand meer is die bands voorschotten geeft voor studiotijd, dus 'zelf doen' de enige manier is waarop ze betaalbaar hun muziek opgenomen krijgen.

Doe het omdat je het leuk vindt. Maar zoek er geen brood in.

Back