De ik heb (af)gebouwd draad voor 2015!

Ik heb niets hoeven betalen bij mijn bestelling paar maanden geleden. Later bij Elby wat besteld uit Australie en toen wel. Geluk hebben dus soms.

Vandaag de tweede AMSynths AM8109 Jupiter 8 clone afgemaakt, ontzettend fijn filter:

IMG_3894_zps5e8ox5hm.jpg

IMG_3893_zpssl4vomvk.jpg

Ik heb me strikt aan het Mouser karretje gehouden wat AMSynths aangaf, alleen voor de opamps zijn vervangen voor betere. Ook de aparte pots en jacks boards gebruikt met Cliff jacks, zoals AMSynths ook gebruikt. De IR3109's komen uit een Boss PH-2 pedaal wat ik redelijk goedkoop (40,-) op Marktplaats had gevonden. Die er uit halen was nog even een lastig dingetje omdat ik nog niet veel ervaring had met desolderen. Maar ze zijn er heel uitgekomen en klinken super! Echt ouwe Roland sound. Vanaf dat ik met Eurorack was begonnen had ik deze filter al op het oog, maar ze zijn lastig aan te komen, net als de rest van de AMSynths modules. Dus nu des te blijer dat ik er twee heb en ook nog zelf gebouwd... :mega:

R1Gslew, een gated slew limiter

D376E220-CF89-488C-B632-2E85433DABE9-12729-00000B1D981111B8.jpg

De slew limiter kan met een extern gate signaal geactiveerd worden, gated of toggled (F/F).

4663EAAD-50AF-455F-AEB5-2EE49E66A3F0-12729-00000B1DE96B6E9C.jpg

Een paar kludges om em aan de praat te krijgen...

Vandaag panelen van Formulor binnengekregen (zie ander draadje). Ik had nog een heleboel gebouwde en geteste printen liggen, dus die zullen we eens achter panelen hangen.

Hierbij de eerste twee:
OR-gates, met transistoren, volgens schema van Yusynth, dus met schmitt trigger ingangen (doen't altijd!).
20150904_213106_zpsydvlb7ri.jpg

20150904_213129_zps8crr1afm.jpg

Op het werk uit kapotte modules van die bevestigingsblokjes gehaald, werkt mooi.

En een Sloth, in de Supersloth uitvoering, van AndrewF
20150904_213645_zpsash3gukx.jpg

20150904_213658_zpsx8hygaim.jpg

Bevesting van PCBtje is een beetje "hacky".
Ik had hier luiaards op laten graveren, maar wel met een heel lichte gravering, en dat werkt niet. Het is zo ondiep dat als je het met stift bewerkt, en daarna poetst, je meteen alle kleur er weer uit poetst en het er een beetje vuil uitziet.

Ben ooit begonnen met pedalen bouwen, maar dat gefrot van kabeltjes in bakjes en passen en meten waar jacks en pots moeten komen was ik zo beu :)

En een case bouwen is een middag werk :D

NL heeft vorig jaar een reprimande van de EU gehad aangaande laksheid voor wat betreft de BTW heffing op ingevoerde goederen. Vandaar die intensievere controle.

En daar kan je ook weer wat tegen doen. Gewoon waarde op 80 dollar laten zetten als het 600 dollar is. En er een nep factuur voor laten maken. Als er maar btw betaald wordt zijn ze blij.

Dinsdag bij Modlab in elkaar geknutseld: Frequency Central Bartos Flur!

IMG_3984_zpsrwxitfrx.jpg

Note to self: modules werken beter als je de chips die er in horen ook daadwerkelijk in het chipvoetje stopt en niet op een meter afstand in een tas laat liggen. :D

Thanks! ;)
Of het met de MS-10 ook zo makkelijk gaat is nog even afwachten, dit soort dingen bouwen is toch een beetje "colour by numbers", gewoon doen wat de instructie zegt. Maar als er geen instructie is dan is het toch wat anders, iets grotere uitdaging!

Thanks! ;)
Of het met de MS-10 ook zo makkelijk gaat is nog even afwachten, dit soort dingen bouwen is toch een beetje "colour by numbers", gewoon doen wat de instructie zegt. Maar als er geen instructie is dan is het toch wat anders, iets grotere uitdaging!

It's not rocket science! :)

En je hebt allemaal hulp lijnen open staan...! ;)

In princiepen is een synth ook opgebouwd uit losse circuits. Al helemaal zo'n MS-10..

Gisteren weer een in elkaar geklust:
20150916_224503_zpsfvni907e.jpg

Een module met 4 chimes volgens Ken Stone schema CGS19
Leuk ding, tunen is simpel. Spuugt wel aardig wat hoog uit, dus misshien dat ik nog een paar Ctjes ergens hang om het een beetje te temmen. Ik had zelf een layout gemaakt, met PC mount pots, en een beetje vierkanter, die CGS layouts zijn voor eurorack vaak niet zo handig.
De outputs van 1-3 zijn genormalled met 15k weerstanden naar output 4, en output 4 heeft een weerstand van 15k in serie. Ook wel handig dat je niet altijd 4 outputs ergens in een mixer hoeft te prikken.
Decay werkt verkeerd om, dus ipv. "Decay" zou er eigenlijk "Damping" op het frontpanel moeten staan (in het kader van "if you can't fix it, feature it").
20150916_224519_zpsrv8or5xj.jpg

Hij hangt wel over de linkerkant van het panel heen, en ik had nog van die cheape trimpots liggen dus die heb ik hier gebruikt, maar fraai is anders (als ie in het rek hangt zie je er niks meer van :D ).
20150916_224533_zpsvhqg0ozc.jpg

Ik heb er nog een stapel PCBtjes van, dus als iemand interesse heeft, dan laat maar weten (via PM).

Neu, opamps zijn best wel onverwoestbaar (cmos minder maar soit). Sockets kunnen ook problemen opleveren (vooral de cheape dan).

Neu, opamps zijn best wel onverwoestbaar (cmos minder maar soit). Sockets kunnen ook problemen opleveren (vooral de cheape dan).

Behalve als je ze verkeerd om doet :S

Back