De ik heb (af)gebouwd draad voor 2015!

Dat is een prima schema voor zowel audio als DC.

Voor de linker input pot logaritmische pots gebruiken en voor die rood getekende lineair met liefst een midden aftakking die je aan massa legt - of een aan/uit schakelaar tussen de ingang en de loper. Het is namelijk nogal lastig om een normal pot zo in het midden te krijgen zodat de inverterende signaal en het niet inverterende signaal elkaar precies opheffen.

Die weerstand van 1 K zou ik er gewoon tussen uit laten (dwz nul ohm). De TL072 is kortsluitvast genoeg om de kortstondige kortsluiting bij het patchen op de vangen.

Tevens zou ik over de feedback weerstanden van de OpAmps (van out naar '-') een ceramische condensator zetten van 22pf.

als je 'm als precisie DC mixer zou willen gebruiken, dan zou je eigelijk een OFFSET arme OPAmp moeten gebruiken.

Thanx voor de tips Marc! Dat rode deel ga ik sowieso skippen.
Precisie, wat bedoel je daar precies mee? Betere opamp gebruiken, zoals een OPA2134? Het gaat me er vooral om om zowel audio en cv te kunnen mixen.
En die condenstor tussen out en - ipv de weerstand of tussen out en de weerstand?

Eenn Ultra Low Offset OpAmp erin zoals de de AD708. Daarmee voorkom je dat je, zoals bij de TL072 enkel millivolts op de uitgang hebt staan zonder dat er ingangssignaal is.
Die condensator parallel aan die weerstand.
Je kan ook nog een aftapping maken op de uitgang van de eerste OpAmp om de je mix ge-inverteerd te hebben (omgekeerd).

Tevens zou ik over de feedback weerstanden van de OpAmps (van out naar '-') een ceramische condensator zetten van 22pf.

Ken is uit het "precies genoeg" kamp :D (in bv. Soundcraft Delta's hebben ze die feedback caps ook weggelaten)

Maar als je iets snellers erin zet (zoals die low-offset opamps, LT1013 is er ook een) dan moet je die wel een beetje temmen, anders gaat ie wel heel gezellig doen.

Die 22pf doet binnen het bereik van een synth helemaal niet af aan de snelheid.
Het voorkomt hoog frequent oscillatie als gevolg van bedrading en patch kabel bijvoorbeeld.
De TL072 is een prima OpAmp (een TL052 ietsje beter) maar een paar milivolt Offset is niet toelaatbaar. Bijzonder bij een VCO zorgt het voor ontstemmingen als je die mixer er tussen prikt. Voorts betekent een grotere offset specificatie ook dat de offset veranderd bij het draaien aan de mixer knoppen.
Dus een Ultra Low Offset OpAmp heeft niet alleen tot voordeel dat je geen Offsetregeling hoeft toe te passen maar ook dat de offset op het gehoor niet verandert bij het verstellen van de mixerknoppen.

Je kan ook (wat ik veel gedaan heb) 100 TL072 kopen en die allemaal even in een offset tester stoppen. Dan kan je kleurcoderen en al naar gelang het belang van de offset dan toepassen.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, Marc.

Nog even over de panels. Ik ben super tevreden met mijn panelpool experiment! (Vast al eens gepost hier op het forum.. Ze leveren strak, snel werk en het is niet echt duur.

image.jpg

Deze 12HP koste ongeveer €45,-

Eenn Ultra Low Offset OpAmp erin zoals de de AD708. Daarmee voorkom je dat je, zoals bij de TL072 enkel millivolts op de uitgang hebt staan zonder dat er ingangssignaal is.
Die condensator parallel aan die weerstand.
Je kan ook nog een aftapping maken op de uitgang van de eerste OpAmp om de je mix ge-inverteerd te hebben (omgekeerd).

AD708 = 7,50 vs tl072 = 0,25. Als ie prima werkt met het laatste ga ik daarvoor. Die cap ga ik nog even in het ontwerp implementeren, dank voor de tip!
Het moet een simpel mixertje worden in 3hp, dus plek voor een geïnverteerd signaal heb ik helaas niet.

Er zit nog wel het een en het ander tussen 7.50 euro en 0.25 euro, maar inderdaad voor een simpel mixertje zou ik ook niks sjiekers toepassen.
En Marc, mijn punt was dat die TL072 die cap niet nodig heeft, maar dat als je een betere/snellere opamp erin zet, dan heeft die waarschijnlijk wel een Ctje nodig om niet instabiel te worden.

AD708 is trouwens wel een sexy opamp, is ie unity gain stable? Kon ik zo gauw niet in het datasheet vinden.

En panel pool is inderdaad mooi, Bart (SmartBits) vertelde nog dat de prijs best snel daalt als je er meerdere bestelt, zou misschien nog eens een optie zijn, een groupbuy voor panelen voor Synthforum.nl modules :)

"AD708 = 7,50 vs tl072 = 0,25.
Natuurlijk. Daarom is het, als je veel bouwt, de moeite waard om uit een batch van 100 een Offset selectie te maken met codes. dan hebt de facto ook een zooi Low offset t/m Ultra Low offset OpAmps.

Of die AD708 Unity stable is weet ik niet. Als ze geen opmerking maken over compensatie, dan mag je daar van uit gaan.

Voor de grap zou je eens een scoop op de uitgang van de TL072 moeten zetten van dat mixertje. Je gaat nog schrikken bij bepaalde configuraties van patchen.

Dioe van Doepfer is ook breder inzetbaar vanwege de Voltageshift optie. Die kan je via de schakeljack altijd maken natuurlijk. Wel verplicht om die serieweerstand in de pluslijn opnemen i.v.m. de kortsluiting die je krijgt op het moment dat je inplugd.
Die extra regelaar om de mix in zijn totaal te regelen naar de tweede uitgang is zeker handig.

Ten aanzien van de prijs van de formulor panels, ik zag net een afschrift van 135euro voorbij komen. Dat waren in totaal 11 panels en een een dun mylar ding wat ik als stencil voor soldeerpasta wil gaan gebruiken (maar wat hem waarschijnlijk niet gaat worden, zucht). Dus da's omgeslagen iets meer dan een tientje per panel, incl. verzending.

Random*Source heeft net de Serge SSG voor Euro uitgebracht. Snel zijn als je interesse hebt, de QVCF was binnen no time weg.

Back