De ik heb (af)gebouwd draad voor 2015!

EINDELIJK mijn Buizen versterkertje klaar

1xel84 1x12ax7
oude radio en wat rondliggende zooi, nieuwe elco's en tahdah!

Grotefoto-VBVBCJVT.jpg

een hele toffe 5 watt buizen versterker met een hele dikke overdrive. perfect voor gitaar,

Mooi man, maar daar hoort natuulk ook een plaatje van de binnenkant bij...

Als je gewend bent om alle onderdelen netjes in zakjes met opschrift en kleurcode te verwerken en je gaat zelf los inklopen en monteren, is het van groot belang om de kleurcode voor weerstanden te kennen. Vooral voor de metaalfilm 1% weerstanden is dat extra oppassen met lezen daarvan. Op een of andere wijze is het norm om de kleurringen op een verkeerde achtergrond kleur te hebben gemaakt en de kleurenringen op zichzelf ook niet bepaald allemaal van een optimaal uitleeskleur zijn.

Al de beurs het toelaat, zou je ook kunnen kiezen om voor kwaliteit te gaan.
Bijvoorbeeld: i.p.v. een Chinese meuk wipschakelaar, kiezen voor een heuse C&K. Wel 10 keer duurder zowat (5,- i.p.v. 0,50). Hetzelfde voor de potentiometers (ALPS versus Alpha).

Vooral die weerstandjes van Conrad zijn bijna niet leesbaar, bruin, rood en oranje is bijna niet te zien, daarom bestel ik vrijwel alleen maar Vishay bij oa Farnell, die zijn nog goed afleesbaar.

Alps is idd goed, wat wel een nadeel is dat ze niet verder gaan dan 100KOhm.

Zo erg is het nou ook weer weer niet maar, verschil moet er zijn voor de extra kolen die je er voor moet neertellen nietwaar.
Een ALPS draait ietsje lekkerder en heeft zich bewezen aangaande levensduur. Die Alpha's gebruik ik ook voor allerlei projectjes maar, ik weet nog niet hoe lang ze het zonder service uithouden.
Het kan best zijn dat de Alpha-meuk beter blijkt te zijn dan het vooroordeel dat ik standaard heb met Chinese rotzooi vanwege slechte ervaringen met andere componenten uit die contreien. De tijd zal het uitwijzen. Maar ja, dan ben ik er niet meer ;-)

Piher is duurder dan Alpha, maar ook veel slechter, dus alle waar naar zijn geld gaat niet altijd op.
ALPS is prima, als het beter moet, Bourns of Spectrol.
Eerlijk gezegd moet ik de eerste kapotte Alpha bij mij nog zien, en die 24mm exemplaren draaien best lekker, 9mm ook. Maar ik repareer niet, en de spullen leiden bij mij een beschermd bestaan :D

de oude pihers zijn prima ( met de metalen behuizing)
de nieuwe zijn idd ruk.
ik gebruik waar mogelijk Vishay conductive plastic, kost wat, maar dan heb je ook wat.
alpha daar heb ik eigenlijk alleen maar slechte ervaringen mee, veel krakende nieuwe potmeters, en afgebroken plaatjes ( waar de pennen aanvast zitten.)
en ik heb vorig jaar nog een aantal doepfer modules gerepareerd waar ze inzaten, die deden hel allemaal niet meer.

:peukie:

Hoppatee! Best een beetje trots op deze (hoewel er nog wel wat ge-troubleshoot moet worden):

RivXNwHl.jpg

die connectors heb ik ook een tijdje gebruikt.
het nadeel is dat ze makkelijk los komen van de pins en de draden erg dun zijn.

Ja het is misschien niet ideaal, maar voor debugging wel zo prettig.

bedraden is ook niet mijn hobby :)

ziet er goed uit trouwens! wat vind je van de positie van de knoppen, zo in het midden?
het leek mij wat vol, heb mede daarom gekozen voor de toppobrillo buchla dual function generator ipv deze.

Prima, ik heb niet zo'n dikke vingers :P

...ik heb de Buchla dual 281 in Grayscale panel ook nog liggen als volgende project :D Beetje veel envelopes misschien ;) Aanbieding bij Thonk (gratis PCB bij panel) kon ik niet laten alleen.

Heeft er iemand al eens een monootron delay in een eurorack ingebouwd, inclusief power via de 5v rail? Ik heb er een liggen en het lijkt me wel een leuk project. Heb alleen net te weinig elektronica kennis dus een voorbeeld zou mooi zijn...

Back