Minimoog VCF (bouwverslag)

[QUOTE. Ik gebruik geen cv inputs dus de cvcontrol 1 en 2 en 1v/oct ingangen en potmeter laat ik weg
[/QUOTE]

Ik zal zelf alle CV controlle naar buiten brengen:) Waarom niet?

Goed om te weten dat eoo kan matchen voor je (hmm nu klinkt het als een foute dating site :D )
Wbt de CV in en outs is ook wel iets waar ik over na zat te denken; ik heb niks waarmee ik het kan triggeren maar er zijn vast midi -> cv converters te maak/koop dus dan wordt het wel weer interessant om ze gewoon te laten zitten.

Heb je al een oplossing voor de voeding bedacht?

Control level #1 ingang + bijbehorende potmeter
Control level #2 ingang
1v/oct

Wat kan je er eigenlijk mee? Ik ga geen modulair systeem bouwen.

Volgens mij heb ik voldoende aan input levels, cutoff en resonance, dus vandaag het plan bovenstaande niet mee te nemen.

Voeding kan volgens mij een dc 12v adaptor zijn? (Mits je de 12v versie maakt en niet de 15v versie)

Matchen van transistoren kreeg ik dit over te horen bij navraag (vce ipv vbe hopelijk is dat ok)
Hij heef naar het schema gekeken om te checken bij welk voltage hij moest meten in het schema staat echter 15v (ipv12 die ik ga gebruiken) realiseer ik mij nu. Hopelijk maakt dat ook niet uit
Vce 0,627V....0,635V bij Ic=1mA
Paartjes Vce 0,2% b.v. 0,6300V / 0,6310V

Eh nee je hebt (volgens mij) een symmetrische voeding nodig die +12v EN -12v levert. Een adapter geeft je alleen +12v

Ik heb trouwens CA3086 gebruikt ipv CA3046

Had er daar nog een hoopje van liggen. om zeker te zijn dat dit even goed is als de CA3046 heb ik ze nagemeten op Vbe voor de koppeltjes zoals gebruikt in de Yusynth MM filter.

Ik heb 25stuks CA3086 nagemeten:

8 stuks -> Vbe kleiner dan 100uV
14 stuks -> rond de 300uV Vbe of kleiner
3 stuks -> rond de 500uV maar kleiner dan 600uVolt Vbe.

Dus in wezen allemaal geschikt voor de Yusynth MM filter
Er van uitgaand dat de koppeltjes beter moeten zijn dan voorgeschreven in de originele service manual van de Minimoog die zegt dat het beter moet zijn dan 2mV Vbe of 2000uV

Zomaar een weetje voor de geïnteresseerde :L

:biertje:

Eh nee je hebt (volgens mij) een symmetrische voeding nodig die +12v EN -12v levert. Een adapter geeft je alleen +12v
Dat klopt ;)

MFOS heeft een eenvoudige oplossing die met een 12V AC muurwrat werkt
Je kan het namaken op stripboard of printje zelf maken of printje kopen bij MFOS
Alle info die nodig is staat hier:

http://www.musicfromouterspace.com/analogsynth_new/WALLWARTSUPPLY/WALLWARTSUPPLY.php

Als je een 15V AC adaptor gebruikt met 7815 en 7915 regulators op de print heb je een +-15V versie

:biertje:

Laatst gewijzigd:
Even voor de zuiverheid: trafo's geven geen +/- --> die geven een wisselspanning!

Het voordeel van een ringkerntrafo:
- Minder brom.
- Een stabielere spanning bij verschillende belastingen.
Dus: een 2x15 VAC / 2x 1,5 A (=30VA) geeft bij een kleine belasting slechts ietsje meer dan 15 VAC.
Dit is belangrijk i.v.m. de warmtedispensatie van de regulator (78xx/79xx). Wat je wilt is minimaal
3Volt verschil = 18 Volt tot ietsje hoger tot maximaal 20 Volt.
Iedere Volt meer leidt tot onnodige extra warmtedispensatie.

Er zijn drie dingen die ik zo snel kan bedenken die je stand alone met een filter cv ingang kan doen

1: LFO inbouwen
2: Envelope follower inbouwen
3 een cv pedaal op aansluiten

@felshout:
Het gebruiken van een 2x18V trafo leidt bij dubbelfasige gelijkkrichting tot: (18-1,3)*1,41 = 23,5 Volt.
Dat is onnodig hoog en leidt tot onnodig veel warmteontwikkeling.
Het is wat de Amerikanen doen vanwege hun belabert electriciteitnet (overhead).
Volstrekt achterhaald. Ik zit hier juist mensen een VARIAC te adviseren om die USA-PSU-troep-overhead omlaag te brengen naar een AC voltage dat beter past bij de Europese - in het bijzonder de NL - situatie.

Lees voor en tegens betreft schakelende vs ringkernvoedingen voor audio/modulaire zaken maar feit is dat ik ze regelmatig toepast ziet in euroracks. Dus waarom niet zo iets http://eijlander.nl/In-Behuizing-g-3803.html . Heb je toch voor zo'n €20,- een 12 of 15 volt voeding?
meningen/ervaringen zijn welkom, heb n.l. Zelf ook zo'n voeding besteld om e.e.a mee te bouwen.

Back