Minimoog VCF (bouwverslag)

Laten wij het simpel houden.

De stoom is niet groot, er is geen warmte probleem. De 2 x 18V is de theoretisch juiste waarde. 2 x 15V gaat misschien ook werken maar is eigenlijk net te krap met het risico op brom en dat hoor je snel bij dit filter. Daarom een simpele oplossing 2 x18V AC

De print maken dat is je grootste probleem. Dus dat is de eerste stap die genomen moet worden

Geschakelde voeding liever niet en zeker niet eentje die ook 5V levert want dan is de kans groot dat je de 5V moet belasten omdat je anders geen + en - 15V hebt.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
marcmarc, Ik heb er wel verstand van ;-) 15V is 25.38 top. gaat ca 2V in de gelijkricht diodes zitten = 23.38
2V hou ik over voor gelijkricht rimpel en dan 21.38V over om te stabiliseren dat is redelijk veel.

Maar als je dit met 15V AC doet blijft er 17,15 om te stabiliseren en dat is net te weinig (3 V marge)
UDCmax=UAVx1.41-(2+2+3).

Zelf heb ik dit opgelost door low drop LT1033 en complementair te gebruiken met 2x15V als trafo spanning en dan nog loop ik bij een flinke belasting eerder tegen rimpel op dan vermogens beperking. (Maar geen warmte probleem)

Ik maak mijn voedingen eigenlijk vaak met 15v AC transfo 's en 78xx regelaars

Misschien doe ik hier een en ander fout.

Heb een electronic DC load besteld om eens na te meten bij vollast.
Mogelijk moeten er hier en daar wat LDO regulators in.

:biertje:

VIC: Ik heb niet zolang geleden een 36W +15 V-15V voeding gebouwd en die werkte prima. Maar helaas ging de trafo stuk. Ik heb de trafo vervangen door een nieuwe en toen had ik bij belasting last van brom (in dit Moog YuSynth filter). De oorzaak was dat mijn eerste trafo een 220VAC model was en mijn nieuwe een 230VAC. LT1033/TL1086 er in en hij doet het weer. Maar net overigens.

Prima vraag> SySynth is ontworpen op +15V en-15V gelijk spanning, Het werkt ook met een paar aanpassingen op +12V en -12V. Als je het los bouwt zou ik voor +15V en - 15 kiezen.

Uit een trafo komt wisselspanning. Dit moet je gelijkrichten met een brugcel, afvlakken met een elco en dan moet je er nog een mooie stabiele spanning van maken met een stabilisator . De 15V wisselspanning die er in gaat is dus iets heel anders dan de 15V gelijkspanning die er uitkomt.

De juiste formule om te berekenen wat na gelijkrichting de DC spanning is:
(Vac-1,3)*1,41
1,3 is tweemaal de diodedrempelspanning (2x0,65).
Bij een 15 Vac trafo: 19,3 Volt
De truuk is natuurlijk wel dat de afvlakcondensator groot genoeg moet zijn om de rippel klein te houden
en dat de trafo minimaal twee keer zoveel stroom moet kunnen leveren dan de module(s) nodig hebben.

Natuurlijk is het zo dat als het slechts om bijvoorbeeld 100 mA gaat, het probleem van veel warmteontwikkeling van de regelaars niet speelt. Echter, bij een Ampere is iedere Volt meer aan de ingang een Watt meer aan warmte dispensatie.

Marcmarc (Vac-1,3)*1,41 is prima formule om een onbelaste gelijkrichter uit te rekenen. Maar daar blijft het dan ook bij. De rest vind je in boeken en specbladen. Of je leert het in de praktijk.

Etsen van eerste printje is een feit:)

Morgen.nog met aceton de toner er af halen.

Helaas kan ik met mijn telefoon geen fotos op synthforum zetten :/

Welke trafo ik nu moet nemen is inmiddels niet meer duidelijk voor mij....
Kan ik ook 1 trafo nemen, 2 modules aansluiten en zo een stereo filter maken (met 1 potmeter voor cutoff etc)

Laatst gewijzigd:
Marcmarc (Vac-1,3)*1,41 is prima formule om een onbelaste gelijkrichter uit te rekenen. Maar daar blijft het dan ook bij. De rest vind je in boeken en specbladen. Of je leert het in de praktijk.

Ik denk dat Marcmarc genoeg praktijk ervaring heeft:)

Ja het filter kun je stereo maken, voor de Frequentie geen probleem, maar:

Als je het filter stereo wil maken loop je tegen een probleempje aan bij de resonantie. Hiervoor heb je een stereo potmeter nodig maar aangezien het een reverse log potmeter is zal dit lastig te krijgen zij. Dan maar een lineaire stereo potmeter er in.

Voor de voeding, Het stoomverbruik staat in het schema. Voor de zekerheid ga je uit van 100mA per print. Voor 2 printjes zou een trafo van 2 keer 4VA (watt) of meer voldoende zijn. Voor thuis gebruik is 2X15V meestal voldoende, Voor in de studio of op een podium moet je voor 2x 18V gaan.

Maar begin met één filter te bouwen en kijk eens of de klank je bevalt

Om een sterepot te maken met waarden die bij een stereopot eigenlijk niet gemaakt worden, is een oplossing.
Als de stereopot uit elkaar te halen is en van hetzelfde type als de mono antilogpot ook, dan kan het.

Men kopen twee antilog pots en van het zelfde type 1 stereo pot.
Die worden uit elkaar gehaald en vervolgens wisselt men de twee antilog koolstofbaandelen uit voor wat in de stereopot zit en monteert het weer in elkaar.
Toegegeven: dat is iets voor de handigen die ervaring hebben met het demonteren en vooral ook weer het goed terug monteren van de pot.

Die truuk heb ik meerdere malen gedaan voor pots waarbij ik twee verschillende waarden wilde hebben in een enkele stereopot om bijvoorbeeld de gain in samenhang met de resonantie te compenseren.

Nog even over de formule (VAC-1,3)*1,41:
Je hebt gelijk dat er rekening gehouden moet worden met de ripple over de gelijkricht cap maar, bij voldoende vermogen van de ringkerntrafo en een overhead van de waarde van de cap (4700 UF per Amp) blijkt dat in de praktijk prima te werken.
Overigens is die 3Volt over een 78xx/79xx regelaar een specificatie die in de praktijk lager uitvalt.
De ervaring (;)) leert dat bij applicaties die niet een enorme te leveren stroomvariatie kennen, 2,2 volt voldoende is. Dit heeft te maken met hoe de regelaar intern omgaat met zijn eigen spanningsreferentie en de snelheid van de terugkoppeling van uitgangsspanning in samenhang met deze referentiespanning tot het interne regelcircuit.
Het goed ontkoppelen van in en uitgangsspanning is hierbij van groot belang.
DUS: ultra-dicht op de spanningsregelaar ontkoppel caps plaatsen. Het liefst ceramische multilayer caps van 100NF of hoger pal op de pootjes en 10UF elco's van goede kwaliteit (low ESR) er naast.

Bloktransformatoren hebben de eigenschap dat het opgegeven AC voltage de specificatie is bij de opgegeven belasting. Belast je minder dan wordt het voltage hoger en dat kan flink oplopen. Het verschilt per merk/constructie. Bij 12 AC krijg je na gelijkrichting 15 Volt. Rekening houdend met het feit dat je met 2x100mA de trafo maar voor zo'n 30% belast, krijg je meer dan 15 Volt. Dat gaat dus lukken.
Het zou me zelfs niets verbazen als de spanning groot genoeg zal zijn om met +/- 15V regelaars te gaan.

je post twee keer de zelfde trafo.

een trafo voor printmontage is niet zo handig als je hem niet op een print monteert. Maar het kan natuurlijk wel.
Kijk ook even bij www.reichelt.nl daar koop ik veel onderdelen (en een gratis catalogus er bij aanvinken) voor 2x 15V trafo deze misschien: http://www.reichelt.nl/Transformers-universal/NT-12VA-2X15/3/index.html?&ACTION=3&LA=2&ARTICLE=24629&GROUPID=3322&artnr=NT+12VA+2X15.

Nu je met 230V aan de slag gaat, wil ik je er op wijzen dat dit wel veilig moet. Zoek dit goed uit, of vraag verder. Niet onderschatten dit.

Heb je trouwens expres gekozen om zelf te etsen? (pcbtjes zijn ook beschikbaar via bridechamber.com zag ik nl )

Back