Vraag over kwaliteit bij het transponeren met Melodyne.

spookje88

Nieuwkomer
Hi forumleden,

Omdat ik met een aantal andere muzikanten samen aan het werken ben vroegen zij of ik een van de nummers die ik had gemaakt kon transponeren van de oorspronkelijke toonsoort (die F is) naar C omdat het voor hen wat toegankelijker is.
Na wat gezocht te hebben kwam ik op een Melodyne Editor trial die ik nu gebruikt heb om de vocals aan te passen aangezien ik alle andere elementen uit mijn nummer gewoon met midi noten kon aanpassen.

Nu heb ik een probleem omdat ik merk dat de kwaliteit van de getransponeerde vocal aanzienlijk minder goed klinkt dan het origineel terwijl de meeste noten hooguit 3.5 tonen zijn getransponeerd. Omdat Melodyne vaak aangeraden word voor dit soort taken kan ik haast niet geloven dat de plugin dit niet met een beter resultaat kan doen.

Ik heb 30 seconden gerenderd van de vocal, een keer getransponeerd met Melodyne en een keer zonder getransponeerd te hebben, ik heb ze voor het gemak even op Soundcloud gezet.

https://soundcloud.com/casparvdbrink/sets/difference-quality-transposed-wmelodyne-or-without/s-u4ok5

Ik heb in de voorkeuren gezocht naar iets als geluids kwaliteit of een knop om de beschikbare CPU voor de plugin te verhogen maar heb niets kunnen vinden.

Als iemand een suggestie heeft hoor ik het erg graag!

Bij voorbaat dank :)
Caspar

Als ik eerlijk ben.. van F naar C zijn 5 semitonen.. dat is erg veel voor een pitch shift (transponeren is iets anders = pitch-shift + time-stretch).

De enige manier waarmee de kwaliteit over een afstand van 5 semitonen nog enigzins overeind blijft is inderdaad transponeren, waarbij zowel de pitch als de snelheid aanpast ; daar heb je niks aan. Ik begrijp overigens niet hoe het kan dat je zegt "terwijl de meeste noten hooguit 3.5 tonen zijn getransponeerd" << met 3,5 tonen kom ik uit op Cis-en-een-half ?? niet op C iig en als je iets pitchshift, dan blijft dat constant en niet her en der 3,5 en verderop weer 4.. dat kan niet.

Pitchshiften over 5 semitonen zonder aanzienlijk kwaliteitsverlies, ik ben het nog niet tegengekomen en denk dat het ook niet bestaat, zelfs niet met melodyne. Dat is meer bedoeld voor marginale correcties, niet voor pitchshiften over 5 semitonen. Mocht iemand wel een tool kennen die zonder aanzienlijk kwaliteitsverlies kan pitchshiften over 5 semitonen, dan hoor ik het graag.

Eerlijke antwoord > opnieuw inzingen, zeker als je het materiaal wilt gebruiken om ten hore te brengen.
Of, elkaar in het midden tegemoet treden.. ipv 5 semitonen zakken, stel je voor om er 2 van te maken. Zullen ze toch iets hoger moeten zingen :)

Een vergezochte mogelijke optie.. eerst het materiaal écht transponeren naar de juiste toonsoort (dus snelheid past ook aan!) en daarna kijken of melodyne het wél succesvol sneller kan maken. Maar dit vergt wel enige handigheid, je zal bpm-to-pitch berekening moeten hebben om die 5 semitonen die je bent gezakt, in snelheid weer te corrigeren. Afijn moeilijk, als het lukt, beste om opnieuw in te zingen.

Laatst gewijzigd:
Back