wat is een lekkere hardware eq om je hele track door heen te halen?

Sinds ik deze heb kan ik noiet meer zonder.

http://www.tkaudio.se/index.php/products/tk-lizer

Our new TK-lizer is a Baxandall type of EQ, high and low bands are selectable between shelving or bell, very useful for fine tuning of your low’s, mid’s and high’s.
The EQ also has a built in M/S function which lets you process the mid and side signals separately.
You can also affect the stereo width of your music by using the level controls in M/S mode.
The three bands are based on the legendary Baxandall circuit from the 50’s.

Attachments

• TK-lizer_900.jpg
    TK-lizer_900.jpg
    24,5 KB · Bekeken: 121
Ik zoek ook zoiets. In ieder geval ook om over de hele track te halen. Doe het nu met de EQ van ableton zelf (8band) maar ook de compressor en limiter van Ableton zelf. Wat op zich prima is. Ben ook nog een beetje een beginner erin, maar begin er steeds meer van te begrijpen. Maar is er een vergelijkbare unit als bijvoorbeeld die mixmaster? Of een losse compressor/limiter en losse EQ voor een niet al te gekke prijs. Kan de mixmaster bijna niet tweedehands vinden. Tenzij iemand hem hier wegdoet... ;P

De definitie van 'niet al te gek' is nogal rekbaar. Ik heb een pultec-clone (IGS Rubber bands) en een SSL-compressor clone (TK-Audio BC-1S) in mijn master insert geprikt. Is een stuk goedkoper dan twee vintage pultecs en, zeg, een FX-G384. Maar een stuk duurder dan een mixmaster.

Ah ja dat snap ik. Maar de prijs van een tweedehands mixmaster is nog wel te doen zeg maar... Ik weet van die softwaredingen dat het mijn opnames een stuk dynamischer maakt, dus vind ook een beetje moeilijk wat ik zoek. Moet gewoon wat dingen proberen misschien. Dus niet al te duur beginnen lijkt me. Zeg €300,- ofzo...

Edit: vind het ook wel erg moeilijk. Er is zoveel en waar doe je goed aan.

Ik denk dat, over het algemeen gesproken, de goedkopere hardware-opties oftewel weinig toevoegen boven je plugins, of dingen zelfs lelijker maken.

Dit bedoel ik niet snobistisch, het zegt meer over hoe goed het resultaat is dat je met louter plugins kan bereiken.

Mijn in-the-box master bus zag er meestal zo uit:

1. Een pultec EQ (UAD Pultec, of Waves Puigtec EQP)
2. Een SSL compressor met ongeveer 3dB gain reduction (Waves, Duende, keuzes zat)
3. Een fairchild compressor in Lat/Vert mode met ook ongeveer 3dB reduction op in ieder geval het mid-kanaal
4. Zonodig wat extra werk voor hoog (UBK Clariphonic DSP is hier mijn favoriet) en/of laag (UAD Precision enhancer Hz, of Waves RBass).
5. Een ordinaire channel EQ voor de laatste scultping van de toon
6. Een brickwall limiter (of multiband) met ongeveer 1-2 dB gain reduction.

Ik denk dat je met een 300 euro investering in wat gekleurde master bus compression plugins meer waar voor je geld gaat krijgen dan uit outboard.

EQ op een totale mix is wel een statische boost (of cut) in een of meerdere vaste frequentiegebieden.
een statische EQ luistert niet naar de muziek (frequenties en hun amplitudes en afzonderlijke instrumenten) en doet precies hetzelfde bij elk ander nummer het gehele nummer lang. Dat is niet altijd even muzikaal en ook niet altijd een ideale situatie.

ik kan me voorstellen dat je, in uitzonderlijke situaties als het echt net anders kan, in een eindmix/mastering met een neutrale EQ ergens iets weghaalt omdat het te storend is. of een beetje boost om iets te versterken wat echt te zwak is.

Als je voor een vette sound wilt gaan kan je ook een eindmix door een klasse A DI. trafo, tubes ding, wat dan ook halen.

EQ is toch veel beter per track/instrument toe te passen in de mix?

dat is wel weer een apparaat van een andere orde. 10 euro bij baxshop hoop ik?

EQ op een totale mix is wel een statische boost (of cut) in een of meerdere vaste frequentiegebieden.
een statische EQ luistert niet naar de muziek (frequenties en hun amplitudes en afzonderlijke instrumenten) en doet precies hetzelfde bij elk ander nummer het gehele nummer lang. Dat is niet altijd even muzikaal en ook niet altijd een ideale situatie

ps:.ik bedoel hiermee een parametrische EQ bij eindmix/ mastering (is verder niet iets waar ik me mee bezig hou, dat masteren.). niet zo'n mooi ding als die The Clariphonic Parallel EQ

Warm audio komt binnenkort met betaalbare Pultec clones op de markt, wellicht even in de gaten houden?

Ja leuk dat ze een betaalbare versie uitbrengen. Alleen ik vind een putleq niet echt lekker klinken voor electronische muziek. Is echt iets voor echte drums, bass en stem.

Mocht dat laatste het geval zijn en je gaat sowieso de computer in dan is een uad op pci expres misschien wel interessant.

De Clariphonic doet inderdaad alles wat ik er over had gelezen. Alle superlatieven zijn terecht.
Alsof er een deken af wordt gehaald zonder dat het harsh wordt. Sprankelend en open. Maakt de sound helemaal af. Focus engine is geniaal en Clarity is in 1 wordt OPEN. Als je de Clariphonic bypassed denk je:
Hoe heb ik dit ook alweer gedaan zonder en dacht ik..ja dit klinkt echt goed!?

En ja inderdaad, ook ik ging de eerste paar uur helemaal los en stonden de pots tussen de 12 en de 5 uur. Nu merk ik dat zo in de buurt van een uur of 12:00 het een heerlijk resultaat geeft..en er al zat verandert en verbetert. Bypassen en voila het fleece dekentje ligt er weer overheen.

Puur theoretisch kun je natuurlijk een goede stereo EQ pakken en die op een AUX zetten. Ook parallel. Zoek de bands op en je doet theoretisch iets soortgelijks....
De Clariphonic doet het zonder gedoe en altijd heerlijk klinkend. Ook grappig dat er geen waardes bij de knoppen staan. Je dailt het lekker in op gehoor.

wow...dat klinkt echt goed en gedefinieerd!

Ik heb even gekeken, 1200UKP/ 1500 euro ongeveer...Vind ik best meevallen voor zon groot effect.

Tis dat ik geen OTB processing meer doet, anders was deze gelijk op het GAS lijstje gekomen.

Mooi ding man, veel plezier ermee! :mega:

De plugin versie van de Clariphonic is ook lang niet slecht. Ik gebruik hem nog steeds graag en zonder schaamte.

Back