Roland M-BD1 doet niet wat ik vraag...

pjeut

Ouwe rot
Hallo allemaal,

Voor mijn MIDI-bandje DuoDuzz maak ik onder meer gebruik van een M-BD1 voor de bassen en de drums. Ten minste, dat probeer ik. En ik vraag toch eigenlijk niet veel aan hem: gewoon een basje kiezen uit de preset- instrumenten en een drumkit, dat is alles.
Maar de handleiding snap ik niet, en is ook erg algemeen.

Feit is dat ik nu met mijn bandje elk nummer begin met een MIDI-reset maar dat als gevolg daarvan ik handmatig de M-BD1 tot geluid moet bewegen (indrukken select+F1, eventueel bladeren naar één van de 16 performances (terwijl hij helemaal niet in performance-mode staat en ik dat ook niet wil) en vervolgens de monitorbutton moet indrukken (die uit zichzelf in de andere stand is gaan staan).
en dat bij ieder nummer weer. Hierdoor kom ik niet eens toe aan het verdere tweakwerk of gewoon wat verdieping van deze module.

Weet iemand wat de meest simpele werkwijze van deze module is en hoe ik dat het beste in een midi-bestand kan plaatsen?

Alle bijdragen zijn van harte welkom. en als jullie binnenkort deze M-BD1 op de te koophoek zien weten jullie dat het me niet is gelukt.

Groeten.
Pjeut.

Ik gebruik de M-BD1 met sounddiver..

Mss is't beste om een JV rack met de 'bass' expansie te scoren ??? Die onthoudt alles en heeft ook ram patchen..
Alé, dacht ik toch, want ik heb geen JV, maar de Roland 'M-' SoundExpansion Reeks is daar de voorloper van..

Ik vond juist het aantrekkelijke van deze module dat hij echt "dedicated" is voor drums en bass. Het bizarre is dat zelfs gewoon een verzonden PC-tje hem al tot zwijgen brengt.
ik heb zelf het idee dat het iets met het verschil tussen patchmode en performancemode te maken heeft. Maar ik hoop zo dat iemand mij gewoon een spot-on advies kan geven over hoe in het vervolg deze module te gebruiken.

De M-BD drum en bass sounds zitten ook in die 'Bass&.. ' expansie card,, k moet is opzoeken ,de juiste naam vd card

Zonder sounddiver kan ik het ook ni..
Een Snapshot ervan maken, geeft al wa duidelkheid, want je hebt 7 parts + drum, en dat moet juist staan..
Je hebt 4 layers per patch,, en je kan de waveforms per layer selecteren...
Soit, die M- reeks is goed voor in een studio, maar ni voor live,, denk 'k zo..

Laatst gewijzigd:
Snap780-MBD.png

Snap781-MBD.png

Snap782-MBD.png

Hoi Stephen,

De geluiden van die M-BD1 zijn anders net ff anders dan wat ik uit mijn andere modules krijg. De snijden er echt mooi doorheen, wat ik dan op mijn mixer mooi kan regelen om het op de ruimte af te stemmen.

Het gaat mij er eigenlijk vooral om: wat is nou eigenlijk de basic architectuur van die M-serie? Ik heb ook de roland M-GS64 en dat is gewoon een GM rompler. Maar die M-BD1...zucht. Ik snap werkelijk niet hoe je deze gewoon moet instellen via MIDI.

Ik hoor graag.

Ah de mb-d 1 wat mis ik dat ding. te lang geleden om je nog van tips te voorzien en je te helpen met je probleem maar echt spijt dat ik die ( voor een prikkie ook nog) aan een medeforumlid heb verkocht. Alleen al een paar toms door je mix heen en het klinkt professioneeel :D en die bassen ! aaaaargh, nou als je er nog van af witl weet je waar je moet zijn :)

Succes toch gewenst !

Nou, misschien heb je iets te ruil. Ik zoek dus drums en bass. Niet te complex maar wel goede geluiden.

Ik vind die Roland M- sound expansion reeks ook erg goed klinken.
Maar tja, 't is de eerste reeks van Roland, geen user patchen, geen user memory..
Zoals ik al zei, zonder sounddiver kan ik er ni mee werken..
Zoveel gaat dat niet schelen kwa sound qualiteit met een JV 1080 denk 'k !?? En daar kan je wel de patchen mee saven...

Heb zelf een M-DC1 en M-VS1 en zonder editor (lees sysex) is het onmogelijk normaal te editten. Daarentegen zitten er wel goede oldschool samples in.

Ik Denk dat ik mijn punt niet duidelijk heb gemaakt. Alles wat ik wil is een performance kiezen (maakt eigenlijk niet uit welke) en dan met PC's de patches veranderen. Ik hoef ze niet te editen.
Maar de module slaat na elke pc stil. En alleen als ik met shift f1 even naar een ander performance ga of weer terug geeft hij weer geluid.
Dus ondanks midi boodschappen moet ik ook handmatig Nog wat doen. En dat is juist als performer niet de bedoeling.

Met andere worden: wat moet er gebeuren dat de module gewoon de pc's over neemt en met deze patches de binnen gekomen notes afspeelt?

Uhm, ik heb geen m-bd maar ik heb een vermoeden dat ie over zn nek gaat, misschien door een te
grote hoeveelheid data in te korte tijd?
Zoiets heb ik wel is gehad met de rs7000.

Dan geeft ie de message Midi Offline,,
tja, hang er eens een midi monitor aan, bv SendSX,,

Ik ben wat wijzer geworden (in mijn geval betekent dit dat ik mijn bril heb opgezet. ..). Bij het switchen van een performance moet je deze bevestigen met de toets Enter...
En dit wil ik dus met een midi boodschap kunnen doen.
Weet iemand met welke midi boodschap je die enter kunt geven?

tja, geen idee,, Roland emuleert de knoppen niet zoals bij kurzweil wel het geval is.
Ja gaat sysex data moeten versturen,, :)

Dat is geen probleem. Ik kan nu iig op zoek.

Back