Reaper fx insert configuration

JohnDoe10

Gedeactiveerd account
Dit is mijn setup in Cubase:
1 audiotrack met eeninsert FX dat kan worden getriggered met midi
1 midi track met een midikeyboard als input en de insert fx van de audiotrack als output.

Hoe zet je dit op in Reaper ?

Laatst gewijzigd:
Dat lukt me dus niet...
Ik kan die fx insert niet kiezen als uitgang in het midispoor.
Zou het erg appreciëren als iemand me dat kon uitleggen.

Hmm, zit nu niet achter mijn muziek pc, maar spontaan zou ik denken dat dat in de Routing Matrix geregeld moet worden, lukt het daar niet in ?

Het is uiteindelijk in de andere richting gelukt.
Ik gebruik Reaper eerst sinds gisteren en het routen is toch wel anders als in cubase.
Ik heb via de tab insert een instrumententrack geladen en hierop de VST FX, dit was de enige manier om midi naar de VST FX te krijgen. Maar dan had ik nog geen audio...
Vervolgens een audiotrack gemaakt met als input mijn microfoon en geen output.
En tenslotte een send gemaakt van hieruit naar Track1.
Op die manier krijgt track1 dan zowel midi als audio input.
De record monitoring op allebei aangezet en dan deed hij het plots maar wel uren op gezocht...

Die routing Matrix zie ik nu voor het eerst, die ziet er dus zo uit:

reaper%20routing_zpsvrqslzcp.png

De Quad Capture is het interface voor midi en audio maar van die routing matrix snap ik niet veel.

staan die rode blokjes dan voor midi ?

Hoe zit dat ook alweer... als je de normale leesrichting hebt, dan is dat die track, en dan kan je door iets aan te klikken in die lijn die track naar ergens anders sturen, in jouw voorbeeld heb je dus in track twee een send naar track één gemaakt (die "3 blokjes"). Een send is standaard: geluid én midi, met rechtermuisklik kan je meer bepalen wat je precies wil doosturen (bvb alleen midi op een bepaald kanaal etc...). Wordt wel duidelijk als je wat probeert, maar soms kan het inderdaad wel even zoeken zijn naar wat je precies weer moet doen.
Persoonlijk wordt ik bvb een beetje onnozel van die multi-output VSTs; die verbindingen kan je ook automatisch laten maken in de matrix.

Thanx Tom, het is al wat duidelijker nu met je uitleg :) Op youtube stonden ook nog enkele filmpjes.
Je kan die blokjes idd. aan en uitvinken en zo kan je je FX heel makkelijk naar andere/meerdere tracks sturen.

Ik vond ook nog een geweldige Reaper skin voor Cubase gebruikers :D

shoelace4main.jpg

Het is ondertussen gelukt en de matrix is mij ook al een beetje duidelijker.
Je kan ook nietgebruikte sources en destinations verwijjderen zodat het veel overzichtelijker wordt.
Nu is er echter een nieuw probleem ontstaan: als ik het bv. het "solo" effect wil triggeren werkt dit met F1 op mijn keyboard.
Dit komt overéén met F3 op het virtual keyboard in reaper. Nu was de setup bedoeld om het slicer effect te gebruiken en dit wordt getriggered door E3 op het virtuele maar niet door E1 op mijn keyboard. Moet je ergens die range instellen in Reaper ?
Het is een Yamaha PSR-500 met 61 keys

reaper%20livemachne%20setup_zpslvxrqmvd.png

Back