Hoe vind je middle c op een boel synths?

klinkske

boeketje voor de vrouw
Onlangs wou ik mijn korgjes met kenton midi instellen op een bepaald midi kanaal.
Dat moet blijkbaar met extern keyboard voor de MP

Dus ik hang mijn juno2 er aan en lukt me niet. Ik neem de manual, zegt roland dat toets x C2 is. Werkt niet.
Octaaf ernaast, werkt niet.
Ik stuur de midi naar de mac en run een midi monitor.
Blijkt dat ie inderdaad anders uitstuurt, ik moet een andere toets gebruiken.

Nu mijn vraag: hoe spot je middle c? Wat is de def van middle c?
En kan je c2 herkennen op t gehoor? Ik heb vooral monodozen.

Thx

http://newt.phys.unsw.edu.au/jw/notes.html

midden C:
C4
midinote 60
261 Hz

het beste kan je op het gehoor leren herkennen. is goed om je gehoor te trainen ook:
als je een echte piano in huis hebt staan , kan je die gebruiken. de midden C is de C die het dichtst bij het midden van het keyboard ligt.
wat je ook kan doen is via midi/sequenser en een synth/keyboard checken wat de midden C is en dat onthouden. of met sticker aangeven op je keyboard.

in beide gevallen heb je nu een referentie-toon voor je midden C

Laatst gewijzigd:
Ik snap het probleem niet echt. Maar als de verkeerde noot gespeeld wordt zou ik eens kijken naar Key Transpose op de Juno 2 of die wel op 0 staat.

Online lasik dat middle c niet overal dezelfde is. Ik dacht eigenlijk datt c2 of c3 was.
Wat t probleem is? De manual vd juno klopte niet, en de transpose stond uit.
Voor de kenton midi is dat belangrijk, want je hebt geen feedback en er zijn heel wat toetsen die oets anders doen dan midi in wijzigen als hij in die programmeer modus staat. Zonder midi monitor had ik t nooit gevonden, denk ik, waarom de korgjes maar bleven luisteren naar elk midi kanaal.

Ik,ga inderdaad maar wat stickertjes voorzien, dank. En eens dat gelukt is volgt het gehoor hopelijk snel mee ;)

je moet het zo zien denk ik:

de midden C is per definitie altijd:

midi note number 60
C4
en 261 Hz

dat ligt keihard vast!
MIDI is nu juist een afspraak geweest tussen fabrikanten van synthesizers en dergelijke om gezamenlijk een en dezelfde afgesproken systeem te hanteren om zo de instrument goed samen te laten werken. dat is het MIDI systeem.
zodra het niet klopt mag je het dus ook geen MIDI meer noemen.

dat wilt nog niet zeggen dat de middelste C op een keyboard altijd die C4 middle C note is. al denk ik dat de meeste keyboards en synths wel de midden C ongeveer in het midden hebben als standaard.

Figure35.jpg

MIDI defines 128 notes, ranging from a C two octaves below the lowest C on an 88-note piano, to a G about 1-1/2 octaves above the High C on that same piano. It also defines Middle C to be at note #60 (3Ch). However, the earliest version of the MIDI specification didn't define any naming convention for the notes themselves. Do we call Middle C "C0"? "C3"? Something else?

Three de-facto standards arose in the industry. The first, and perhaps most common, one notes that keyboard music and notation is commonly based on the piano, and written in the key of C. Thus, it numbers the MIDI scale as "C-2" to "G8." This makes the lowest C on the piano C0. This is the notation system used in the MIDI Solutions Programming Tools. (This system is sometimes referred to as the 'Yamaha system', because the largest maker of musical instruments, Yamaha Corporation, follows this convention). Figure 32 shows this numbering system in greater detail.

However, two other 'standards' are used by various manufacturers of MIDI hardware and software. Many keyboard manufacturers number the MIDI scale as "C-1" to "G9." This makes the lowest note on an 88-key piano A0, rather than the somewhat confusing A-1 (this notation system is sometimes referred to as the 'Roland system'). And finally, computer music programs often call the lowest C on the MIDI scale C0, thereby eliminating the entire negative-numbering convention. Both of these schemes are also shown in Figure 32.

What does this mean to you, the programmer? It means that while you can always depend on the MIDI note number when programming the Event Processor, the note name is not guaranteed. Be careful when creating keyboard zones, or when using individual Events to map, trigger, or sequence other Events. If the program doesn't seem to be doing what you expected, use a sequencer or other program to look at the actual data being sent, and compare it to the note(s) being programmed in the Event Processor.

bron: http://www.midisolutions.com/chapter3.htm

Dus, noot nummer = vast
naamgeving (C4, C3, whatever) niet

ok, dat zal ik wel ooit geweten hebben toen ik nog zo'n midi-idioot was.
dat veranderd de zaak nogal. al is en blijft de opzet van MIDI dat iedereen zich hield aan een systeem.

maar ik zelf kom er altijd wel uit via trail & error met die octaven en een monitor van midi-boodschappen (via computer/ sequenser bijvoorbeeld) is dan wel heel handig en goede oren.

Yamaha is uiteindelijk een eigen systeem gaan hanteren met een 'enhanced' midi: XG
en Roland heeft geloof ik ook iets van GS ofzo...

GS en XG zijn een uitbreiding op de standaard GM soundset, maar het heeft niks met de middle C te maken.

dat zeg ik ook niet...ik bedoel dat dat hele idee van een en dezelfde systeem voor MIDI een beetje rommelig werd uiteindelijk...

Kijk eens aan, dat verklaart het :)
Ik had ook verwacht dat er meer logica zat in de nummering: ik begon alle juno toetsen te checken en had de indruk dat 36 niet te vinden was, tot bleek dat ie de velocity toonde ipv de midi nr :)

Ik dacht eerst dat dit zou afgewimpeld worden als domme noob vraag maar blijkt toch dieper dan verwacht.

de midi note numbers zijn wel vast gelegd gelukkig maar ik zit toch vaak partijen te transponeren omdat
sommige soft en of hardware zich toch niet houd aan de vastgelegde toonhoogtes en dan een octaaf hoger of lager klinken.

niks is volmaakt maar met een beetje gepuzzel kom je overal wel uit gelukkig! :mexico:

de kenton midi mod op mijn korgs moet je instellen via een extern keyboard. Je moet dus een bepaalde toets induwen op 't ext klavier en dan stel je de kenton in dat ie bijvoorbeeld luistert naar een bepaald midi kanaal.
Omdat hij maar bleef luisteren naar alle kanalen, en ik niet wijs werd waarom, pakte ik de manual vd alpha 2 erbij - die beweerde dat een bepaalde toets C2 was - die ik gebruikte als referentie om F2 te vinden
Transpose stond uit, en toch deed ie 't niet. Dus ik midi monitor gestart op de mac en toen bleek dus dat de alpha zijn note niet C2 was, maar C3 - dus ik had ook de verkeerde F te pakken.
Als je een octaaf verkeerd zit, stel je onbewust een andere instelling in: in mijn geval verander je dan midi out ipv midi in. Maar dat laatste doet er even niet toe

Moraal: ik ga de alpha nog een keer midi monitoren naast de manual en zien hoe 't nu net zit, en dan kan ik de toetsen markeren, want de juno wordt mijn master keyboard, sinds ik de keys hersteld heb. En dan maar hopen dat ie 't blijft doen, want mijn herstelling was zo eenvoudig dat ik 't moeilijk kan geloven dat ie nu jaren zal werken (slaapt netjes onder stofhoes trouwens, alles hier… Behalve ik 8o)

En ik stelde de vraag lekker algemeen, want korter keyboards hebben vast die bepaalde frequency die we middle c zullen noemen, onder een andere toets tov het midden vh klavier. Denk ik. Moet ik dus nog uitpluizen. Ik wil het gewoon begrijpen.

OK, ik snap je nu klinkske. Thanks.
Ja elke KB zal denk ik anders zijn geconfigureerd. Of het allemaal in het midden zit das de vraag. Vaak wel denk ik.

want korter keyboards hebben vast die bepaalde frequency die we middle c zullen noemen, onder een andere toets

Frequentie zou ik niet gebruiken als term. Elke toets stuurt gewoon een MIDI note on bericht uit, je moet even vinden waar de 60 zit.

Maarreh - kun je niet gewoon in Logic of wat je dan ook draait een MIDI-clip maken die een keer C3 voor je speelt? Neem aan dat je een MIDI-interface hebt.

Dat was inderdaad een optie om de DAW dat te laten doen, maar ik heb er al een poos niet meer mee gewerkt en had 't geduld niet meer om 't uit te vogelen hoe ik 't moest doen - ik vergeet snel wat ik een tijdje niet gebruik en ik vind ableton echt zo onduidelijk werken - ligt van aan mij, ik heb met rede de computer links geschoven voor mijn muziekjes.

Los daarvan - het is opgelost hoor ;)

Nee dat is C3

eerder al uitgelegd:

de midden C benaming (C3 C4 of C5 ) is ondanks afspraken bij Yamaha en Roland anders. dus daar heb je niet veel houvast aan helaas.
in het MIDI protocol is wel afgesproken dat de Middle C midi note number 60 is.
dat is wel vast.
(al is mijn ervaring dat dat toch niet altijd klopt in toonhoogte en je partijen een octaaf hoger of lager moet transponeren)

maar:

de middel C of centrale C ligt wel degelijk ongeveer in het midden van de piano!
dat is de C die de grens van linker en rechterhand op het keyboard en in bladmuziek aangeeft.
Dus als referentie goed te gebruiken voor je midi spullen.

Laatst gewijzigd:
Back