Hoe vind je middle c op een boel synths?

het wordt zo wel een zootje hier! :-)

die benaming C3 C4 C5 liggen blijkbaar nu juist niet helemaal vast (zie verhaal Roland en Yamaha)en worden door elkaar heen gebruikt dus je kan niet zeggen dat C3 is 1024 Hz

en midden C frequentie ligt nu juist wel vast. dat is: 261.626 Hz
(de C onder de 440 Hz A)

en dat is ook midi note number 60

http://simple.wikipedia.org/wiki/Middle_C

Als de midden C vastligt op een absolute frequentie, dan vloeit daar uit voort dat C3 ook vastligt - in frequentie gezien. Het punt is dat als met de 'midden C' de C bedoeld wordt die zich in het midden van het klavier bevindt er verwarring kan ontstaan omdat men dan het fysieke midden bedoeld en niet noodzakelijk het midden-C vanuit de frequentie standaard.

@marcmarc:

die benaming C3, 4 of 5 ligt niet helemaal vast omdat in iedergeval Yamaha en Roland hun eigen systeem daarvoor hebben gekozen. vandaar dus blijkbaar dat je er niet helemaal op kan bouwen. je kan dus niet C3 koppelen aan een vaste frequentie.....maar in principe wel de midinote nummers..maar zie vooral ook post 6 van dit topic!

de midden C is afkomstig uit de traditie van genoteerde muziek. de C die ligt tussen de bas en treble key. de bas en viool sleutel. hij verbind die twee piano-balken en geeft ook aan waar in de basis de linker (bas) en rechterhand (vioolsleutel) zijn werk doet.
En die midden C heeft een vaste frequentie. alle noten op en notenbalk hebben een vaste frequentie. dus de midden C ook. Componisten zouden anders met geen mogelijkheid kunnen componeren voor orkest!!!

en Die C ligt ook nog eens ongeveer in het midden van de piano. de piano heeft ongeveer het bereik van een orkest. van de laagste tonen naar het middengebied met de centrale C naar de hoogste piep tonen.

de term middel C centrale C is dus niet vanuit MIDI of synthesizer/keyboards ontstaan maar hij ligt wel in het gebied waar de meeste muziek zich afspeelt.
volgens mij hebben de meeste synths en keyboards hun standaard keyboard-ligging meestal rond die midden C liggen. of het nu een 5 octaaf of 2 octaaf keyboardje is. rond die C speelt zich nu eenmaal de grootste dichtheid in muzieknoten af.

Laatst gewijzigd:
Even samen gooien: Kan me nu iemand zeggen welk streepje middle C is op de Juno? Die 'Middle C' tekst is nog onduidelijk. Lijkt nog alsof 't verschillende pijltjes kan aanduiden - ik bedoel in standaard mode, dus transpose uit.

Figure35.jpg

juno midi by Buttkizz,

Hoe meoilijk kan het zijn, allerhande theoretische uitleg waar klinkske ws niets aan heeft. Zoekt gewoon op uw juno de C die deze toonhoogte genereert:

ja zo zal 't vermoedelijk uitdraaien dat ik even een meting uitvoer en vervolgens alle klavieren merk rond de middle C per toestel, als de transpose neutraal staat.
Thx all :)

Even samen gooien: Kan me nu iemand zeggen welk streepje middle C is op de Juno? Die 'Middle C' tekst is nog onduidelijk. Lijkt nog alsof 't verschillende pijltjes kan aanduiden - ik bedoel in standaard mode, dus transpose uit.

Figure35.jpg

juno midi by Buttkizz,

De pijltjes wijzen naar de F ( :dubbel: , heerlijk toch die Lorand manuals). Middle C op je Juno is de derde C van links. Die waar het stippelijntje dat loopt van de balletje tussen de twee notenbalken naar toe gaat. Die zou dezelfde toonhoogte moeten geven als in het YouTube filmpje. Of gebruik idd een stemvork app.

in de notenbalken staan ook F's (en C's).

of wou je zeggen dat je niet eens kon notenlezen??

Heb je het tegen mij? Ik ken het notenalfabet maar vlotjes lezen dat kan ik niet. Moet ik me daarvoor schamen? Dacht het niet.
Wat ik bedoel te zeggen is dat ik het niet zo handig vind van Roland om 'Middle C' tussen twee pijltjes die naar F wijzen te zetten. De Juno alphas waren volgens mij niet in de markt gezet voor muziektheoretisch vergevordenden (anders had dat hele schema er ook niet ingehoeven natuurlijk).

hi Vinnieq...het was cynisch bedoeld. maar dat had je wel door dacht ik :-)

ik denk dat 99,99999% van alle pop-muzikanten (en ook die met hits!) geen noten kunnen lezen!

ik denk dat 75% van hen dat niet kan, 99,99% is vƩƩl te weinig :)

alleen klassiek geschoolde en jazz musici moeten noten kunnen lezen... en goed ook. niet een beetje, maar min of meer prima vista. oftewel: bladmuziek voor je neus en foutloos spelen maar!

voor pop, rock, synth muziek heb je het niet nodig en ok..dan maken we er van:

95 % kunnen het niet en willen het denk ik ook nooit leren!

of dacht je dat Mettallica, of the Beatles..of the rolling stones of Kraftwerk met noten voor hun neus in de studio zaten?

Is dat deels niet zo omdat klassiek geschoolde musici, laten we zeggen 80%, nooit eigen werk spelen, maar het werk van een ander?

Ik ben het helemaal met je eens.
Eerlijk gezegd snapte ik het probleem in eerste instantie niet zo goed als het gaat om een oplossing.
Van alles is er in te stellen op zowel de MIDI controller en het te ontvangen apparaat om de gewenste midden-C op de frequentie te krijgen die men als norm ziet.

Is dat deels niet zo omdat klassiek geschoolde musici, laten we zeggen 80%, nooit eigen werk spelen, maar het werk van een ander?

nee,daar heeft het niks mee te maken het ligt anders. maar het is nogal een verhaal als je dit goed wilt uitleggen en net tijdens het koken had ik een ingeving hoe je het kort duidelijk kon maken maar nu ik mijn bord voor mn neus heb en die rare hap naar binnen werk ben ik ineens weer alles vergeten en het overzicht totaal kwijt! :mexico:

Middle C Roland = C3
Middle C Yamaha = C4,

Aldus Apple Logic waar je dat in kan stellen in je Midi settings

Bij de meeste synths is dit ongeveer halfweg het toetsenbord... Maakt meestal niet zoveel uit of je van links of van rechts begint te tellen... Bij mijn Korg X3 is dit bvb ongeveer ter hoogte van mijn data value slider langs het LCD scherm terwijl dit bij mijn Waldorf Blofeld ongeveer ter hoogte van de oscilator detune knop is... Hoe dit bij jou zit hangt natuurlijk af van jouw synth... Misschien kan je effe een fotootje posten? 8o)

Oh ja, misschien minder relevant maar op mijn piano is dit ongeveer ter hoogte van het slotje :D

Back