MFOS

Ik heb een paar dingen van Ray Wilson's site gebouwd, prima designs. Niet gek van de frontpanels maar die kun je ook zelf ontwerpen.
Niet specifiek geschikt voor eurorack, dus daar moet je ook zelf iets op verzinnen.
Een hoop projecten zijn op dubbelzijdige print, dus als je net begint met etsen zou ik daar niet aan beginnen, als je ergens PCB's koopt uiteraard geen probleem.

De eerste paar PCBs die ik heb gevuld in mijn leven waren van MFOS, ze werkten nog ook!
En ze klinken ook nog eens prima. Enige minpunt is voor mij inderdaad dat je handig moet zijn als je het in een eurorack kwijt wilt.

Nou ja ik ben redeijk handig dus dat kan eigenlijk geen minpunt zijn.

begin met een multimeter.
daarna kan je als nodig een oscilloscoop kopen (hoeft niet duur te zijn)

Als je oscillatoren af wilt regelen (driehoek, sinus etc) dan is een scope toch wel fijn. En koop een goede multimeter, niet zo'n prul van 5 euro bij de Praxis.

Mijn idee over de MFOS schema's: ze zijn uitgebreider dan strikt noodzakelijk (meer onderdelen), en daardoor beter dan sommige anderen. Maar ik kan me vergissen, zoveel weet ik er nu ook weer niet van.

Simple LFO (oud project), zelf geetst, prima LFO'tje met skew control (dacht ik)
Dual Log Lin VCA, PCB gekocht, prima VCA, maar als een van de voedingsrails wegvalt --> alle transistoren vervangen.
12dB VCF, PCB gekocht, fijn filter met veel ingangen en VC resonantie
Single chip S&H, zelf geetst, oud project, does what it says on the tin

Verder volgens mij niks van hem gebouwd, niet meer in het rek in ieder geval. Inderdaad meer onderdelen dan sommige andere projecten, geen eurorack power connector, en in en uitgangen over heel de boards verspreid. Relatief grote boards.
De phaser lijkt me gaaf, maar is een flink project (en de FrequencyCentral Continuum is ook gaaf en een stuk simpeler). De sequencer is mooi, maar echt een enorm monumentaal project (en tegenwoordig makkelijker voor elkaar te krijgen met een Arduino oid.).

Een scope is fijn voor het afregelen van golfvormen maar, een driehoek en sinus zijn ook op het gehoor af te regelen (als je een normaal tot goed gehoor hebt).

Voor wat betreft een multimeter: het is een hobby van me geworden op bij bestellingen iedere multimeter van rond de 5 euro mee te bestellen. Dan ga ik kijken hoe goed die zijn. Ik moet zeggen dat ik verbaasd ben dat die zo nauwkeurig zijn. Een goedkope multimeter met normale bannanaansluiten en een doorpieper voorziening in combinatie met een andere (betere) set meetsnoeren is prima voor het afregelen en foutzoeken van modules.
Voor de meetsnoeren kiezen voor het modulaire systeem van banaansnoeren en allerlei losse opsteek pennen en klemmen voor verschillende toepassingen. Dan heb je een meter van 5 EUR en een set snoeren + dingen van 50,- EUR. Dat zou bij mij de voorkeur geven boven een meter van 55,- EUR zonder al die extra's.

ik heb de Wavefreaker gemaakt, een uitgebreid project maar klinkt wel tof. de cv mogelijkheden zijn wat minimaal, dat is jammer.

Ok, bedankt voor jullie reacties, lijkt me erg fijn om er zelf aan te beginnen. Een bijkomend probleem is ook altijd, als je iets uit de US bestelt, je met de bijkomende invoer kosten zit. Zijn er in Europa aanbieders van zo'n uitgebreide projecten?
Gr.

Back