Modulair systeem vragen

Yornav

Psychedelic Obsession
Ik sta op het punt een modulair systeem aan te schaffen en met verloop van tijd uit te breiden. Ik had enkele vragen.

AUDIO

Kan ik een filterbank alleen maken? bijvoorbeeld 5 filters van doepfer?

Kan ik mijn uitgangen van mijn andere synths daarop aansluiten rechstreeks? of heb ik een input module nodig? Heb ik na de filter een een vca nodig???
Werken die modulen op lijn ingang en uitgang stromen/spanning? kan ik eender waar bijvoorbeeld een voetpedaal er tussen gooien?

Het ligt eraan welk filter je neemt....sommigen hebben een direct audfio in een een VCA'd uit....de meeste niet.

kies eventueel voor een module met meerdere filters in,
als je anders veel filters achter elkaar gaart zetten ga je volume verliezen

als je geen CV nodig hebt zijn A-128 Fixed Filter Bank en A-104 Trautonium Formant Filter al wel erg leuk

anders zijn A-127 VC Triple Resonance Filter en A-106-1 Xtreme Lowpass/Highpass Filter wel leuke filters

ga vooral eens proberen, want het zou zonde zijn als je vijf filters koopt en het geluid heel dun wordt...

Ik heb een moog voyager en mono lancet...

Graag zou ik de oscillators vandaar gebruiken (de filters dus gewoon compleet open) om dan binnen te sturen in andere filters. Het is de bedoeling dat ik dan een oberheim, DSI (curtis chip), ms 20 en andere leuke filters kan introduceren.

Ik kan nergens vinden of er ook pedalen van bijvoorbeeld Boss of andere kunnen tussengezet worden.

Nog een ander idee is om een gitaar erdoor te sturen... ik weet niet zoveel van modulaire synths af.

Ik had gedacht aan doepfer SEM filter, WASP filter, SSM filter, VCF3 filter, andere

Eventueel gebruik ik LFO, trigger en ADSR van mijn MOOG of moogerfoogers???

Je kan voordat je de modular ingaat pedalen wat je wilt, als je eenmaal je modular ingaat met een input module zal je een pedal module nodig hebben om pedals binnen je modular te gebruiken. Je heb een input module nodig om audio je modular in te krijgen (wat niet meer zegt dat het op het juiste volume staat)...

Klopt het dat er maar 1 doepfer module bestaat om naar binnen te gaan?

doepfer A-119 envelope folower + input

en hoe kom ik dan weer naar buiten met een standaard jack? Die module vind ik nergens...

of is dat dan een standaard VCA? verschil linear of exp vca?

Met een VCA....linear is voor stroom, omdat dat in 1 lijn "moet" reageren.....exponential is voor audio...

Maar als je geen andere VCA hebt kan je hem wel gewoon gebruiken......het verschilt iets in manier van reageren..

om dit correct te doen heb je een ext audio module nodig dit omdat normale (pro) line level 1.5 Volt peak to peak is en modular eurorack gebruikt 5v peak to peak.

http://www.doepfer.de/a119.htm

"Audio Signals are produced by the sound source Modules (such as VCO or NOISE), and lie in the range from -5 V to +5 V (10 VSS). The System A-100 can also let you use external Audio Signals (e.g. Microphone, Electric Guitar, Keyboard).
To interface satisfactorily, the level of external Audio Signals must be brought up to the A-100’s operating level. "

"Module A-119 (External Input / Envelope Follower) is designed to allow external audio signals to be integrated into the System A-100. It comprises a pre-amp, envelope follower, and comparator."

om dit correct te doen heb je een ext audio module nodig dit omdat normale (pro) line level 1.5 Volt peak to peak is en modular eurorack gebruikt 5v peak to peak.

http://www.doepfer.de/a119.htm

"Audio Signals are produced by the sound source Modules (such as VCO or NOISE), and lie in the range from -5 V to +5 V (10 VSS). The System A-100 can also let you use external Audio Signals (e.g. Microphone, Electric Guitar, Keyboard).
To interface satisfactorily, the level of external Audio Signals must be brought up to the A-100’s operating level. "

"Module A-119 (External Input / Envelope Follower) is designed to allow external audio signals to be integrated into the System A-100. It comprises a pre-amp, envelope follower, and comparator."

Ok dank je voor de uitleg, erg behulpzaam.

Misschien ben ik blind... maar ik vind niks van hoe ik dan weer naar buiten kom...
Ik heb net proberen te zoeken welke voltage de exp.VCA heeft... Als de audio -5V +5V is dan veronderstel ik dat de exp.VCA dat ook heeft??? Moet ik dan weer omvormen naar lijn uitgang???? Met welke module doe je dat dan?

En nu ik eraan denk: als Doepfer 5volt +- gebruikt voor audio... kan ik dan audio in de cv sturen en andersom??? De amplitude van de geluidsgolf word dan als cv gebruikt of andersom???

Ik heb vaker hele slechte dingen gehoord over de A-119. Hij zou ontzettend hard ruizen...
Voor de duidelijkheid, ik heb hem zelf nooit gebruikt of gehoord. Deze informatie komt van verschillende fora.

Nou de a119 heeft meerde ingangen, maar idd het is geen high end. toch is de module meer dan nuttig. Als je 1.5 V naar 5V opkrikt gaat de ruisvloer natuurlijk ook omhoog.
Alhoewel ik met een shure SM57 op de symetrische ingang wel prima opnames heb gemaakt.
Voor mij is deze module dan onmisbaar.

Ok dank je voor de uitleg, erg behulpzaam.

Misschien ben ik blind... maar ik vind niks van hoe ik dan weer naar buiten kom...
Ik heb net proberen te zoeken welke voltage de exp.VCA heeft... Als de audio -5V +5V is dan veronderstel ik dat de exp.VCA dat ook heeft??? Moet ik dan weer omvormen naar lijn uitgang???? Met welke module doe je dat dan?

En nu ik eraan denk: als Doepfer 5volt +- gebruikt voor audio... kan ik dan audio in de cv sturen en andersom??? De amplitude van de geluidsgolf word dan als cv gebruikt of andersom???

Ik zou zeker aanraden om een mixer module te kopen, anyhow als je signaal nog eens verzwak met een mixer (module) of bv een vca met regelbare uitgang kan je dat prima opnemen.

Nou de a119 heeft meerde ingangen, maar idd het is geen high end. toch is de module meer dan nuttig. Als je 1.5 V naar 5V opkrikt gaat de ruisvloer natuurlijk ook omhoog.
Alhoewel ik met een shure SM57 op de symetrische ingang wel prima opnames heb gemaakt.

Goed om te horen!

Jazeker, dat is nou juist de lol van een modular! Je kan zo'n beetje alles met alles aansturen.

Ik zal eens naar de mixer kijken...

Maar hoe kom ik weer van 5volt audio naar 1,5volt???
is er een hijgend input van een ander merkt dat beter is? Zijn de filters van doepfer 'de moeite waard'?

Maar hoe kom ik weer van 5volt audio naar 1,5volt???
met een vca (zwak je het signaal af) richting je studiomixert.....
met de vcf output kan je ook direct naar je studiomixert....
grote kans dat deze harder binnenkomt dan met een vca erachter...

als je bedoelt dat je na een modulaire module een fx pedaal hangt en die weer doorlust naar een modulaire module, dan is er een grote kans dat je volume verlies hebt.... en of je dit kan opvangen met het inkomend signaal op het fx pedaal te verzachten en de output te verhogen weet ik niet.... heb het zelf nog nooit geprobeerd :)

try it, find out and know it by experiences :)
Zijn de filters van doepfer 'de moeite waard'?
de doepfer filters doen wat ze moeten doen, net als al hun andere modules dus dat zit wel goed....
als ik patch dan gebruik ik altijd: wasp (A-124), extreme (A-106-1) en vc phase shifter (A-125)....

Doepfer heeft (op dit forum) een beetje dezelfde status als Behringer. Veel haat en veel mensen gebruiken het en vermaken zich er kostelijk mee.

Zelf heb ik wat Doepfer modules voor CV signalen (LFO, sequencer). Mijn geluidsbronnen bouw ik liever zelf (aangezien ik daar graag klonen van oude meuk heb) maar de Vocoder modules van Doepfer wil ik altijd nog eens proberen.
Ook heb ik de A-199 spring reverb die ik goed vind.

Back