Multibrute

xpanded stereo

Ouwe rot
Aangezien mijn Minibrute open moest om een paar toetsen te fixen leek het me een goed idee om hem een upgrade te geven. Ik had de MFB synthen al een tijdje, maar was nog op zoek naar een mooie mogelijkheid om de twee coole kleine modules ergens mee te integreren.
FF naar de Praxis een pakketje aan parts samengesteld en een custom adjustable houder gemaakt voor de MFB's die integreert met de Minibrute. Binnenkort sounds. Hier alvast wat foto's van het optische resultaat.

Use cases:

Midi
Minibrute USB MIDI -> Minibrute MIDI out -> Synth Lite II -> Polylite

3 OSC Mono Synth

1: Synth Lite II -> Minibrute filter input
2: Minibrute -> Synth Lite II filter input

4 Voice Poly synth

Polylite (Synth Lite II functioneert als editor/controller)

4 voice Paraphonic Synth

Polylite -> Minibrute filter input (White noise in te mixen van Minibrute + Multimode filter en Brute factor)

Attachments

• IMG_3067.jpg
    IMG_3067.jpg
    67,9 KB · Bekeken: 116
  • IMG_3047.jpg
    IMG_3047.jpg
    74,4 KB · Bekeken: 104
  • IMG_3055.jpg
    IMG_3055.jpg
    64,6 KB · Bekeken: 105
  • IMG_3057.jpg
    IMG_3057.jpg
    70,6 KB · Bekeken: 102
Thanks voor je positieve reactie. Ben er erg blij mee. De machines vullen elkaar qua features lekker aan.
Omdat ze qua lay-out alle drie compact zijn past het praktisch en esthetisch erg mooi bij elkaar. Naast een macbook met een interface eraan een ideaal analoog setupje voor gezellige jams aan de eetkamertafel:)

Enkel als mono synth is het al een behoorlijk krachtig beestje zo:

3 Oscilators
2 sub oscilators
2 Ring modulators
1 Multimode VCF
1 24DB Lowpass VCF
Duo OSC Sync
White Noise
3 dedicated LFO's
4 dedicated ADSR's
2 dedicated portamento's
USB over Midi

Maargoed dat is natuurlijk logisch als je van meerdere synth's de specs opsomt ;) In dit geval is het toch wat anders omdat het zo lekker compact op elkaar zit en daardoor als 1 maschine aanvoelt.

Heel gaaf, als de beugel hol is zou je ook nog de Leafcutter John mod kunnen doen, de bedrading door de beugel onzichtbaar naar buiten en een paneel met de Extra CV outputs van MB tussen de 2 MFB's zetten en patchen maar!

Mutlibrute is ready:) Polylite heeft nog een modificatie ondergaan waardoor hij beter en zuiverder klinkt. Alle dire de synth hebben nu 1 12v adapter met een verloop naar 3 mooie geknipte zwarte connectortjes. 1 PSU dus voor de Multibrute ;)
Onderstaande jam even live opgenomen in Ableton. Alleen beetje verb en delay erover heen vanuit ableton. Poly sounds, multi Oscs mono sound en wat filter & VCO modulatie. Werkt erg mooi samen nu de Multibrute;) Ben er meer dan tevreden mee. Heerlijk levendige analoge sound met veel modulatie mogelijkheden die ook nog eens midiclock syncable zijn.

https://soundcloud.com/blastmode/multibrute-live-jam

Het is toch niet meer dan gewoon drie machines die op elkaar doorgelust zijn.
Wil niet heel negatron overkomen, maar zo bijzonder is het toch niet, of mis ik wat?

Stimt! Maar in dit geval is the sum wel greater then its parts.
Klinkt heerlijk samen. Fits perfectly. Ik zal sowiso de polylite eens goed opnemen. Hiervan is geen enkele representatieve demo op internet te vinden. Polylite is echt een heerlijke bak.
Unieke sound die eigenlijk altijd wel lekker klinkt wat met name door het heerlijke funky filter komt. De polylite is in weze 4 x een synth-lite 2. En wat betreft de OSC's hiervan. Ze klinken lekker gritty en funky. Zijn ook digitale OSC's dmv DACS van Panasonic als ik me niet vergis.
Vult de fatsige echte VCO's van de Minibrute heerlijk aan!
Door het filter van de Minibrute doet de Polylite het ook heerlijk.

Het is toch niet meer dan gewoon drie machines die op elkaar doorgelust zijn.
Wil niet heel negatron overkomen, maar zo bijzonder is het toch niet, of mis ik wat?

Nou ja, als je het zo ziet... ik zie ook de manier waarop hij het tot een geheel heeft gemaakt met die beugels. En ik denk dat de keuze van die 3 instrumenten bij elkaar ook niet slecht bedacht is qua klank, maar ook wat betreft uiterlijk.

Kijk, je kunt ook van een auto zeggen dat het slechts een hele berg onderdelen op wielen is. :D

Jij stelt een vraag ik geef gewoon een antwoord.
De meeste mensen die ik ken stemmen hun synths op elkaar af. Ze worden in een leuk rack gezet oid.

Even wachten, wat is jammer? ik begrijp dat mijn reactie als offensief wordt opgevat of zit ik er naast?
Want dat is namelijk helemaal niet de bedoeling, en ik zie ook niet wat er verkeerd opgevat zou kunnen worden..... of is het iets anders wat ik niet zie?

Echt poly maken met bv een minipal-achtige constructie zou de verschillen wellicht teveel naar voren laten komen tussen de voices, maar daar zou ik wel het meest benieuwd naar zijn. Beetje Monopoly-achtig met elke voice zo los in te stellen? Zijn ook wel Max-patches die mooi stemmen naar verschillende midikanalen verdelen om zo verschillende polymodes te creƫren.

Cool idee. De polylite is vanzichzelf 4 voice Poly. 4 voices + 4 filters + 4 VCA's
Je kunt hem ook aansturen als 4 losse mono synth's hiervoor heb ik de speciale splitter cable. Zodoende heb je theoretisch 6 losse mono synths ( 5 x mfb synthlite 2 + minibrute). Met midipal zou je dus een 6 voice poly kunnen maken...met een beetje veel gedoe;)

Gebruik hem nu vooral als poly synth door gewoon de polylite aan te sturen met midi via de MFB synth 2(editor). Standaard door de Minibrute input voor extra mooie VCA boost en eventueel filter en brute natuurlijk. Of als mono synth waar ik de 2 OSC's van de mfb voice kan detunen aan de voice van de Minibrute die een heerlijke sub geeft.

4 keer midi-kanaal polylite, dan 1 keer kanaal lite II, dan Minibrute-midikanaal als cyclus. Dat moet met Max te doen zijn. Voicestealing kan nog wel eens raar gaan klinken denk ik, de polylite kapt af na 4 noten, de Brute en Lite II na 6, en er is het verschil in voices. Maar toch :)

Back