Live-set, hoe zou jij het aanpakken?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag synthvriendjes en -vriendinnetjes (zijn die er eigenlijk?),

Ik ben hevig geïnspireerd de laatste maanden en zit met het volgende:

- Ik maak nummers met FL Studio en wil graag live optreden
- De nummers zijn niet heel complex (10 sporen max)
- Ik heb weinig budget :)

Het liefste knip ik de nummers op in loops en kan ik per spoor ook wat effecten en filters toepassen. Ik heb alleen geen dikke laptop en het is ook puur voor de lol. Idealiter werk ik net als vroeger op mijn MC-505, partijtjes aan- en uitzetten en lekker draaien aan de low pass filter :D

Hoe zou jij dit aanpakkenen, met een beperkt budget? Ableton met een launchpad? Of kan het goedkoper?

Ik zou de laptop achterwege laten en een Roland SP-404SX volladen met kant en klare loops van de thuisgemaakte tracks. Een lekker eenvoudige setup zonder allerlei gedoe met extra apparatuur, kabels en eventueel haperende software/drivers. Gewoon loopjes aan- en uitzetten en een beetje spelen met effecten. En af en toe een grappige one-liner door de microfooningang jagen. Als je het thuis correct voorbereid kan er weinig mis gaan. Enige nadeel is wel dat je geen oneindig durende set kan voorbereiden omdat je af en toe moet stoppen om een nieuwe sample set in te laden. Daarvoor zou ik dan gewoon een media playertje (of een Akai MPX8/MPX16) gebruiken die (delen van) een andere track afspeelt.

Korg nanoKontrol 2 en n externe geluidskaart...Bij de nano je tracks toewijzen onder de mute buttons en je filter onder de schuif. Ik zou zeker n externe geluidskaart gebruiken (al dan niet met midi) het voordeel daarvan is dat je niet met n enkele minijack naar de mixer hoeft te werken>Klinkt mooier want is n " echte" line-out ipv dunne geluid van je minijack uit je laptop...Maar of t echt live is...de manier waarop je wilt gaan werken, daar zijn op DSF ellenlange discussies over.Ik zou ook kiezen voor wat meer hardware, waarmee je live kunt spelen en n " backbone" met aanvullende sounds vanuit FL.

Goede tips tot nu toe, top :okdan: Daar ga ik me vanavond eens uitgebreid in verdiepen.

Mijn ideaal is om met 1 apparaat en een synthesizer op het podium te staan. Misschien wil ik ook wel zingen met een vocoder.

Denk je dat ik met die Roland 1 uur muziek kan maken, Wootson? Of moet je dan tussendoor opnieuw laden? Het liefste laad ik alles in 1 keer in en dan gaan.

Trouwens, je kunt wèl een hele set programmeren met de SP404SX, want je hebt tien banks met elk twaalf pads ter beschikking. De samples kunnen ook van ongelimiteerde lengte zijn, als ik me niet vergis. Een uurtje krijg je zo makkelijk vol. Als je muziek wat minimalistische secties bevat dan kun je dat makkelijk opvullen en overnemen met wat live synthesizer elementen en dan in de tussentijd overschakelen naar een andere bank met loops. Alhoewel je ook de laatstgebruikte loop van bank A kan implementeren in bank B. Als je begrijpt wat ik bedoel.

ja...Dat is de beste optie..Voor live:laptop dr uit..En aan de MPC..Alles in 1 bak...En lekker je loops in de MPC proppen..

@Chielos,

Het kan sowieso met Ableton, maar dan moet ik een laptop kopen, een externe geluidskaart en een launchpad. Dan ben ik zo 750 euro verder, als het niet meer is. Sowieso is een pc met Windows niet super stabiel en een Mac wordt me weer te duur.

@Watson,

Ik heb vroeger opgetreden met een Yamaha SU700 en daar doet dit dan wel erg aan denken, top. Ik krijg hier wel heel veel zin in :P

@einfachfunk en brz,

Hebben jullie nog suggesties voor welke MPC? Waar moet ik op letten?

Allen dank voor het meedenken tot zover, er komen suggesties voorbij waar ik totaal niet aan gedacht heb. :okdan::okdan:

Ik zal gaan voor een MPC die binnen je budget past......als je gewoon wat tracks wilt stapelen en niet echt behoefte hebt aan van alles en nog wat is een MPC 500 goed te doen lijkt mij.

Een SP-404SX heeft ook de mogelijkheid om rechtstreeks je synth in te pluggen en deze ingang live aan/uit te zetten door het indrukken van het "ext source" pad. Scheelt je weer gedoe/geld met een mixer. Een MPC heeft wellicht een vergelijkbare werking. Alhoewel zoiets niet al te hands-on lijkt (potmeters, shortcuts naar effecten en features).

Samples en loops kun je tevens makkelijk indelen met een programma van Roland.

photo-synthesizer-04-lrg.jpg

MPC lijkt me een stuk flexibeler... veel mooier ding ook :)
Alleen....

Kan je een liveset van een uur met losse sporen in z'n geheugen laden? Die MPC moet alles in z'n geheugen laden toch? Is die niet meer geschikt om met midi samples aan te sturen in zn geheugen?
Voordeel van een mpc is wel dat je er ook andere spullen aan kan hangen... voor uitbreiding in de toekomst qua liveset

Het voordeel van zo'n sp404sx is dat hij streamt vanaf memorycard die max 32 gb kan zijn. Dus dan kan je in een keer elke track simpelweg exporteren als wav file en die triggeren per pad. Maar dat ding heeft enkel midi-in..

Laatst gewijzigd:
Het fijnste zou zijn als ik per nummer mute en unmute knoppen heb voor: de losse percussiegeluiden, bas, synths en misschien strings en fx. Dan knip ik loops van 8 of 16 maten die ik dan live aan en uitzet en filter. En als het nummer afgelopen is ga ik naar de volgende bank en wissel ik de bd, clap etc net als een DJ.

Misschien maak ik dan langere loops met alle geluiden voor breaks. Of werkt dat niet zo in de praktijk? In Ableton is dat wel super handig.

Het fijnste zou zijn als ik per nummer mute en unmute knoppen heb voor: de losse percussiegeluiden, bas, synths en misschien strings en fx. Dan knip ik loops van 8 of 16 maten die ik dan live aan en uitzet en filter. En als het nummer afgelopen is ga ik naar de volgende bank en wissel ik de bd, clap etc net als een DJ.

Misschien maak ik dan langere loops met alle geluiden voor breaks. Of werkt dat niet zo in de praktijk? In Ableton is dat wel super handig.

2de hands MPC1000 kan je dat mee doen. Werkt heel fijn. Je kan met de 16 pads alle loops van een nummer uit/aan zetten. Onder de pads kan je ook effect uit/aan stoppen of de 2 sliders gebruiken.
Wel ff JJ os aanschaffen voor het meeste uit de MPC te halen.

ja man een mpc is echt goud live je kan in principe 4 complete tracks of meer ligt aan hoe het in deelt , per mpc track 16 pads x a,b,c,d . dat is handig voor goeie nette overgangen tussen je tracks.

Maar ik doe het stiekem toch anders, gewoon per track een track. is makkelijker met losse tracks opslaan enzo. maar dan moet je wel alles goed opslaan als je gaat spelen, de mutes goed zetten enzo voor vloeiende overgangen naar de volgende track. Want dat kan soms toch wel abrupt klinken als t niet goed gaat.

En jaa die 128 mb, ik gebruik veel rare vocal samples enzo maar die maak ik mono en dan 3200khz of zelfs 2205khz puur om ruimte te besparen. maak ze wel weer stereo in de mix met effecten.

En drums nemen niet zo veel ruimte in beslag. gebruik live 6/7 verschillende drum kits voor diversiteit.
tune dingen met rides enzo doet hij ook heel goed!

en synths sequencen kan ie goed strak enzo :) veeeeeeeel beter als ableton

Met de manier van werken die jij voor ogen hebt, zou ik zeggen: Tweedehands MPC1000 met JJOS (400 euro?) Eventueel aangevuld met een kleine synth met wat handson knoppen. Tegenwoordig is er veel keuze voor weinig geld... Korg, Arturia, Novation, DSI... Hangt ook een beetje van je beoogde genre af...

Nogmaals dank voor alle reacties. :halleluja Ik neig nu wel erg naar de MPC, maar de 128 MB is wel een beperking. Hoe lossen jullie dat op tijdens een live-set? Op een of andere manier smokkelen en dan snel een live-set inladen? Ik heb ook nog mijn oude MC-505 en die kan ik er dan ook aanhangen om live te tweaken.

De Roland ziet er ook goed uit, maar hij is misschien wat beperkt? Dat las ik althans in een review op Bax. Heel goedkoop is hij ook niet, als je ziet wat je ervoor krijgt. 32 gig is wel weer top.

Ik geef het idee van een laptop met Ableton Live Lite en een launchpad ook nog niet helemaal op. Dan zit je rond de 500 a 600 euro en is de grootte van een live-set geen probleem. Technische belemmeringen zijn ook irritant en ook al zijn ze vaak te omzeilen, uitzoeken kost weer een hoop tijd. Stof tot nadenken, maar eerst.... de set afmaken en een eerste optreden regelen :okdan:

Als je drumloop samples gebruikt kan het hard gaan met je 128mb, maar wanneer je je losse drumsamples inklopt op de MPC neem dat zo goed als geen ruimte in.

Back