DX7 programmer

django

Stamgast
Al heel lang lijkt het mij leuk om een hardware DX7 programmer te hebben.
Nu kan je er een gaan zoeken en met heel veel geluk vind je zo'n grote blauwe uit de jaren 80 voor erg veel centjes.
Nu is het idee ontstaan om er zelf een te gaan bouwen.. (Een aantal van jullie weten dat ik in het verleden wel meer programmers gemaakt heb) Dat is natuurlijk ook niet goedkoop want ik wil er een hele boel knopjes op hebben en een degelijke behuizing.
Ik heb meerdere synth collega's gesproken en inmiddels aardig wat leuke reacties gehad. Na lang wikken en wegen gaat het toch gebeuren..Ik ga een DX programmer bouwen.
In eerste instantie voor de DX7 / TX7 / TX816 maar later wellicht uitbreidbaar voor andere synths.
De bedoeling is om komende maand 2 proto types te bouwen en daarna een kleine serie voor de inmiddels zeer geïnteresseerde synth collega's .
Via deze post zal ik de personen die het leuk vinden op de hoogte houden van de vorderingen..

De layout van de Jellinghaus is slecht; knal 3 BCRs naast elkaar, plak er labels op en je hebt ongeveer hetzelfde. Vooral de rate/level implementatie is om te huilen, een beetje meer denkwerk levert een stukken beter behapbaar design op.

Ga je met MIDIBox aan de slag?

Is de DX7 niet te traag om al die MIDI-info te accepteren?

subscribed

3x BCR is voor mij geen optie aangezien ik graag een dedicated controller wil. en ik moet natuurlijk wel wat te knutselen hebben. :) wat de traagheid van de dx7 betreft: hier heb ik vaker iets over gelezen maar tot nu toe nog geen last van gehad.. we gaan het zien...

Gaaf, ik ga dit even volgen :)

Ga je op basis van een bestaand platform werken (bv Arduino, Midibox) of ga je echt vanaf de grond af zelf iets programmeren?

Is het wellicht een idee om iets met een scherm of zelfs touchscreen te doen? Een stukje visuele feedback van bijvoorbeeld een envelope setting of je algoritme is net zo belangrijk als het hebben van een fysieke knop. Bij complexere analoge machines zoals de Matrix 1000 verlies je ook altijd een groot deel van het overzicht van een patch doordat je de routings niet kunt zien.

Hee dat is vet!

FWIW : Ik heb een TX7 en een software editor en dat werkt prima qua snelheid (ik zeg niks over de interface enz van betreffende editor :D )

Hoe ga je het aanpakken, of eigenlijk hoe werkt zoiets? Knopje x stuurt sysex (oid) voor de parameter in kwestie?

Is het wellicht een idee om iets met een scherm of zelfs touchscreen te doen? Een stukje visuele feedback van bijvoorbeeld een envelope setting of je algoritme is net zo belangrijk als het hebben van een fysieke knop. Bij complexere analoge machines zoals de Matrix 1000 verlies je ook altijd een groot deel van het overzicht van een patch doordat je de routings niet kunt zien.

Ik denk dat je dit heel goed kan oplossen met LEDS icm met de operator schema's. Bij de gebruikte operator setting gaat dan een ledje branden.
Daarnaast geeft de stand van de knoppen natuurlijk al aan hoe de envelope loopt en bied een scherm imho geen meerwaarde aan een envelope. (anders pak je maar een scope erbij :P )

Leuk idee maar ik denk dat dit een zeer flinke kluif wordt als je dit hardware matig gaat maken.

Ik denk dat je dit heel goed kan oplossen met LEDS icm met de operator schema's. Bij de gebruikte operator setting gaat dan een ledje branden.
Daarnaast geeft de stand van de knoppen natuurlijk al aan hoe de envelope loopt en bied een scherm imho geen meerwaarde aan een envelope. (anders pak je maar een scope erbij :P )

Goed de envelopes zie je, maar de DX'en hebben geen vaste flow zoals subtractieve synths waarbij alles min of meer van links naar rechts gaat in een vaste volgorde. Feedback zit meestal onder een andere oscillator. De ene keer is het een modulator de andere keer wordt hij gemoduleerd of allebei. Ratios zijn ook belangrijk in verhouding tot elkaar.

er zijn 'maar' 32 algoritm settings/presets op een DX7 dus ook daar zie ik de meerwaarde van een display niet.
Als je op de controller dus die 32 settings print en daar een LEDje onder doet zodat je kan zien welke je geselecteerd heb ben je er toch? Een DX7 heeft dus eigenlijk wel een vaste flow om het zo maar te noemen. of eigenlijk 32 vaste flows :)

er zijn 'maar' 32 algoritm settings/presets op een DX7 dus ook daar zie ik de meerwaarde van een display niet.
Als je op de controller dus die 32 settings print en daar een LEDje onder doet zodat je kan zien welke je geselecteerd heb ben je er toch? Een DX7 heeft dus eigenlijk wel een vaste flow om het zo maar te noemen. of eigenlijk 32 vaste flows :)

Het gaat er ook niet om hoe veel het er zijn maar hoe een complexe patch zich verhoudt Bij de FM7/8 heb je ook een direct overzicht van een hoop dingen die je gewoon niet kunt aflezen van knoppen en ergens een LEDje.

Het gaat er ook niet om hoe veel het er zijn maar hoe een complexe patch zich verhoudt Bij de FM7/8 heb je ook een direct overzicht van een hoop dingen die je gewoon niet kunt aflezen van knoppen en ergens een LEDje.

Ah, nu komt de aap uit de mouw (denk ik) want die NI FM8 zou wel functies hebben die niet toepasbaar zijn op een DX7 ;)

Oehoehoe, goed plan (TX816 meegerekend heb ik 12 dx7's dus ik kan zoiets wel gebruiken).

DX Programmer

Studio2012-181.jpg

Back