DX7 programmer

Ik heb een opzet gemaakt en ik blijf denk ik toch een beetje vasthouden aan de jellinghaus layout... inplaats van toggle switches gebruik ik druk schakelaars met een ledje erin. tevens een klein led schermpje voor beperkte info..

Attachments

• DT7.jpg
    DT7.jpg
    54,7 KB · Bekeken: 106
Is er een inschrijving voor ofiets...of ben je nog niet in die fase?
Het is een vrij groot project,Ik wil goede componenten gebruiken en tevens wil ik het een beetje netjes in een metalen behuzing.. je zal begrijpen dat dit nogal kostbaar gaat worden, niet helemaal te vergelijken met de DT200 of DT300 programmers die ik verkoop. ik denk nog na over de manier waarop ik dit zou kunnen aanbieden, een soort van DIY project of bouwpakket... maar zover ben ik nog niet...

Het is een vrij groot project,Ik wil goede componenten gebruiken en tevens wil ik het een beetje netjes in een metalen behuzing.. je zal begrijpen dat dit nogal kostbaar gaat worden, niet helemaal te vergelijken met de DT200 of DT300 programmers die ik verkoop. ik denk nog na over de manier waarop ik dit zou kunnen aanbieden, een soort van DIY project of bouwpakket... maar zover ben ik nog niet...

Ok hou ons op de hoogte :koffie:
ik denk dat er wel veel animo voor zoiets is, misschien kickstarter doen ofzo?

Wil iemand misschien heel kort uitleggen waarom er zoveel parameters zijn t.o.v. traditionele synths?
Is FM zoveel complexer?

Heb je daar een foto van? Of vertel eens meer 8D

foto´s heb ik er niet van ( het was nog voor het digitale camara tijdperk)

ik heb het ding toen voor iemand gebouwd die er vooral maffe geluiden mee wilde maken ( het idee was een beetje de buchla700)
het werdt een bak met erg veel schuifpotmeters, ook voor de pitch ( ipv een toetsenbord)
werkte eigenlijk best aardig.
als processor zat er een z80 in.
:mega:

kan wwer eens niet editen...

nog vergeten, er zat een event generator in, om de note on/off te triggeren, een soort sequencer.

ik was eigenlijk van plan om er weer eens eentje te bouwen, was leuk genoeg.

:mega:

Stereoping heeft ook een tx81z editor in het pakket, een leuk begin en als je de demo ziet is het eigenlijk best handig, pots voor fm. Maar net als bij de Matrix 1000/6 editor die ze hebben gemaakt geldt dat een bcr met goede patch eigenlijk hetzelfde of eigenlijk beter is. Maar dan wel liefst met fraaie overlays :)

Wil iemand misschien heel kort uitleggen waarom er zoveel parameters zijn t.o.v. traditionele synths?
Is FM zoveel complexer?

De DX7 is best uitgebreid voor FM, bijvoorbeeld 8 parameters voor de envelope en 6 oscillatoren, als je naar een 4 opper kijkt heb je maar 4 parameters voor de envelop en maar 4 oscillatoren. Dus je schrapt van die bovenste groep twee rijen en vier kolommen op de Jellinghaus. Dat ziet er al gelijk een stuk simpeler uit als je het je probeert voor te stellen.

Tof plan! Ik ben benieuwd naar het resultaat. Ga je pots of encoders gebruiken? Heden ten dage zullen de meesten toch vaak uitgaan van een reeds bestaande sound en deze vervolgens tweaken. Als je dan aan alle pots moet gaan draaien voordat ze op de goede stand staan (lees gelijk aan de waarde van de bestaande sound) ben je wel even aan het draaien voordat je gaat editen met al die pots. Dit lijkt me met encoders een stuk handiger.
Verder zou het om het allemaal wat handzamer te maken misschien een idee zijn om voor 1 operator alle knopjes te hebben, en vervolgens een operator select button om de betreffende operator uit te kiezen die je wilt gaan editen. Scheelt weer een hoop knopjes (iets van 100 of zo) en werkt bijna zo snel. Met encoders zou je dan ook geen zorgen hebben over de goede stand van de knopjes.
Verder lijkt me een grafische voorstelling van b.v. algoritme, key scaling en envelopes toch ook wel handig. Zelf zit ik te denken als ik mijn tx816 weer ga gebruiken richting de FM-alive dx manager en editor i.s.m. een Behringer BCR2000 te gaan. Je hebt dan en een grote geluidsbibliotheek, een editor waar je snel parameters kan inkloppen en visuele feedback d.m.v grafiekjes, en ook voor het grootste deel te editen met draaiknoppen.(De BCR2000 ondersteund voorzover ik gelezen heb niet direct SysEx en werkt dus alleen ism een editor)
Ik blijf i.i.g deze thread volgen, succes!

Laatst gewijzigd:
De printjes zijn binnen, binnenkort gaan ze in de machine om te bestukken...

Attachments

• DT7pcb.jpg
    DT7pcb.jpg
    82 KB · Bekeken: 100
Wow gaat deze dan in productie.. gaat deze programmer dan ook 2500 euro kosten? ik hoop het niet- Ik heb een mod die heet supermax dus zouden er 4 extra buttons op moeten zitten om te kunnen schakelen tussen de 4 layer groepen. 8~

Ik maak deze maand 2 proto types. inmiddels is de eerste batch van 10 stuks verkocht aan een aantal muziekvrienden, om zo de kosten van ontwerp en productie terug te winnen. Of er ook een echt productie model gaat komen is nog niet zeker. vooralsnog is het een leuk hobby projectje :)

Back