Het einde van het keyboard?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
theremin? ondes martenos? ans? trautorium? allemaal dingen zonder klavier

Dit is precies mijn punt. Het klavier is voor muziek wat de relativiteits theorie voor wetenshap is.
Er zijn geen input devices die "beter" en volledig anders zijn dan het concept "klavier"
Het gaat mij er absoluut niet om dat andere methodes zeer bruikbaar zijn in het maken van muziek zeker niet.
Mijn stelling is dat het klavier vanaf de tijd van de oude grieken tot nu nog steeds door ontwikkeld. Het is dus zo een goede ondekking die zoveel ruimte geeft voor ontwikkeling dat een nieuwe ondekking nog niet noodzakkelijk is.
Na de piano kwam het orgel dat meer ruimte voor timbre aanpassing gaf. toen de synthesizer en daar is het mogelijk om iedere mogelijke stemming te gebruiken. (microtonaal) bv de DX7 kan dat of Camel audio's Alchemy.
Het kader waar in deze discussie over gepraat word dat een klavier creeerd bestaat wel maar is niet zo evident als hier beweerd word.

theremin - monophone = primitiever, heel moeilijk te bespelen zonder quantizer (nivea viool)

trautorium = een ribbon controller, net als modulatie wiel een aanvulling op het klavier.

ondes martenos = klavier

ROLI Seaboard = klavier

Wanneer we naar dit omgevormde 'keyboard' kijken. Is dit muziek?

Er staat in elk geval 'Sonata'.

Vraag jezelf af of het volgende ook muziek is.
John Cage playing amplified cacti and plant materials with a feather :

Waarom wel? Waarom niet?

Laatst gewijzigd:
Nog even een direct antwoord op de directe vraag van Topic start:

Heel veelzeggend in onze zeer dynamische, al generaties lang razendsnel ontwikkelende techniek en cultuur, is dat het klavier al eeuwen niet meer wezenlijk van vorm is veranderd en intussen is uitgegroeid tot iets dat het louter genereren/selecteren van tonen ver overstijgt. Als ik denk aan akkoorden zie ik klaviertoetscombinaties voor me, wat bij bijna elk ander instrument niet of nauwelijks mogelijk is. In elke conservatoriumklas is direct duidelijk welke studenten wèl en welke géén piano spelen; de pianisten zijn stukken beter in harmonieleer, contrapunt en solfège; ze lijken muziek beter te "begrijpen" en hebben ook duidelijk meer affiniteit met wat Von Naphoven hierboven zo gloedvol aanduidt met "muziek voor moeilijk kijkende mensen". De koppeling met de motoriek en het directe visuele contact met het klavier heeft dus kennelijk ook weer een terugkoppeling naar inzicht in en appreciatie van muzikale structuren.

Daarom lijkt het einde van het keyboard nog heel, heel, heel ver achter de horizon te liggen. Persoonlijk denk ik dat de zon eerder zal ineenschrompelen tot witte dwerg dan dat mensen zullen ophouden met raggen op een keyboard.

nou vooruit van wikipedia: Muziek

Muziek of toonkunst is een kunstvorm die gebruikmaakt van klanken, bewust voortgebracht door een of meer muziekinstrumenten of de menselijke stem, geschikt in een bepaalde tijdsduur. Aan muziek kunnen de aspecten toonhoogte, ritme, geluidssterkte (muzikale dynamiek), klankkleur en textuur (monofonie, polyfonie e.d.) onderscheiden worden, maar ook stilte. Het woord 'muziek' is afgeleid van het Griekse μουσική (mousikè), 'kunst van de Muzen'.

Voor zover bekend hebben alle culturen in alle tijden muziek gekend, maar omdat deze kunst op verschillende plaatsen en in verschillende tijden steeds weer anders beoefend (en ervaren) werd en wordt, is er geen eensgezindheid omtrent de definitie van muziek: wanneer is iets muziek en wanneer niet? Het uiteindelijke antwoord op deze kernvraag verschilt bij de diverse muziektheoretici en filosofen. Dit verklaart wel de grote verscheidenheid aan muziekstijlen door de tijden heen, in diverse (sub)culturen.

Het is echter wel een onomstreden feit dat het bij muziek altijd om het hoorbare (of het ontbreken daarvan) gaat, in tegenstelling tot het zichtbare in de beeldende kunsten. Muziek is een tijdskunst, met hoorbare (geluiden, klanken, tonen) of onhoorbare (stiltes, pauzes) elementen in opeenvolging of tegelijkertijd. Daarnaast worden geluiden alleen tot muziek gerekend als zij met die bedoeling voortgebracht worden door een muziekinstrument of de menselijke stem. Muziek kan dus niet 'per ongeluk' worden gemaakt. Daarmee is muziek nauw verwant aan poëzie, waarbij de beide elementen van zichtbaar en hoorbaar verenigd worden, hetgeen bij geschreven muziek eveneens het geval is.

Lijkt me een duidelijk verhaal

Van te voren denken dat je een kop een schotel laat vallen en dat opneemt kan dan muziek zijn... Een taperecorder die al aanstond en per ongeluk je struikelpartij opneemt en daarbij dezelfde kop en schotel die breekt...is het dan weer niet...

Maar persoonlijk krijg ik een beetje het gevoel als bij 'moeilijke' kunst. Als er eerst 3 uur uitleg nodig is om een schilderij te kunnen snappen, tja... Aan de andere kant kan het verhaal eromheen wel ineens iets tot leven brengen. Maar is dan dat kunstwerk de kunst, of de menselijke fantasie het kunstwerk...Maar dat is weer een ander verhaal...

At your service.

Gelijk even de ignorelijst aanpassen merk ik...

Nog even een direct antwoord op de directe vraag van Topic start:

Heel veelzeggend in onze zeer dynamische, al generaties lang razendsnel ontwikkelende techniek en cultuur, is dat het klavier al eeuwen niet meer wezenlijk van vorm is veranderd en intussen is uitgegroeid tot iets dat het louter genereren/selecteren van tonen ver overstijgt.

Dat is dus ook mijn punt, wat ik de hele tijd probeer duidelijk te maken. Ik speel zelf gitaar, daar naast beetje piano, zing, eurorack, sounddesign, glasbakken, samplizm turntablizm, drums, scratches, diy synths sequencers whatever....
Hoe je er ook over denkt ontkom je als je muziek maakt niet aan het klavier, zelfs voor een gitarist is het makelijk om muziekleer op de piano te doen.
Je zou bijna kunnen stellen dat een klavier de referentie voor muziek is. mensen met absoluut gehoor hebben eigenlijk een klavier in hun hoofd :)

Tuurlijk bestaat er atonale mzuiek zoals bv werk van Alfred Schnittke https://www.youtube.com/watch?v=M3Xehs1rHfM

Maar goed muziek is een taal en bij een taal is het van belang dat je ermee kunt communiceren (gevoelens) ideeen overbrengen. maar je kunt natuurlijk ook in je eigen geheimtaal tegen de muur praten :D Das in mijn oren geen muziek, net als die plant van John Cage

Zoals ik al aangaf, ik heb niets tegen het keyboard.
Piano had ik als bijvak.
Waar het mij om gaat is of 'nieuwe instrumenten' ook de aanleiding kunnen zijn voor een 'nieuwe muziek'. Andere mogelijkheden, dus ook een andere vorm.
Daarbij heb ik een absoluut gehoor maar wel zonder klavier in mijn hoofd.

Waar het mij om gaat is of 'nieuwe instrumenten' ook de aanleiding kunnen zijn voor een 'nieuwe muziek'. Andere mogelijkheden, dus ook een andere vorm.

Het zou indruisen tegen de intuïtie als dat niet zo zou blijken te zijn. En trouwens ook de grondgedachte van Varèse: nieuwe klankopwekkers leiden tot nieuwe muziek. De avantgardemuziek heeft daar de vergaande en ook vrij onnozele conclusie aan verbonden om te "verzaken" aan alle bestaande muziek (Boulez tijdens zijn openingsspeech van IRCAM spreekt van "forsaking all memories of the past"). Ik denk dat dit laatste alleen al cognitief onmogelijk is: een mens kan z'n geschiedenis niet wissen. De tijd heeft inmiddels ook geleerd dat dit zelfs niet kan op een puur methodische manier: het avantgardisme was begin jaren tachtig, zeg maar juist aan het begin van het Digitale Tijdperk, toch wel zo ongeveer failliet. Daar zit wel wat ironie in, want juist de computer is het ideale voertuig voor de creatie van wezenlijk nieuwe muzikale vormen. Varèse is gewoon te vroeg geboren... Hij had natuurlijk Kyma moeten hebben ;)

Het was een open deur WaveGuide7, weet ik :)

Nu begon deze draad met gebruikmaking van schimmels.

Teruggaand naar het bekendere 12 toonsgrid hebben diertjes componisten geïnspireerd.

Even 2 totaal verschillend lijkende voorbeelden, wat is de overeenkomst?

Little life

Garden water microorganisms filmed though a 25 Euro-cent web-cam converted into a microscope. The IR, laser, and LED light used to illuminate the film, were completely powered by solar energy.
The music consists of samples that were converted from stills of the original film material into sounds and then combined freely to fit the content. Film by Oren Banai and music by Achim Kämper.

www.youtube.com/watch?v=OK89XHAY6XE#t=18

De draad begon met interacterende micro organismen.
Als een soort geïmproviseerde muziek binnen een kadering.

De Koekkoekswals en Le Carnaval des Animaux laat ons zien dat niet alleen dierklanken, maar ook hun beweging een inspiratie bron kan zijn.

In het laatste voorbeeld werd deze beweging ook daadwerkelijk omgezet in muziek.
(Of klank als je met die term moeite mee mocht hebben.)

Beweging heeft de mens altijd gefascineerd, zoals muziek/klank ook beweging is.

Zwermgedrag, of swarm behaviour', is aan studie onderhevig.
Algoritmes van dit gedrag kunnen worden gebruikt in de muziek.
Hier is een interessant artikel:
http://www.zhdk.ch/fileadmin/data_subsites/data_icst/Forschung/Swarms/Swarms_ISS_ICMC11.pdf

Eest een muzikaal voorbeeld van 'swarm fascinatie' uit 1959 van Richard Mansfield:

Een voorbeeld met GeneSynth:

Deze kickstarter is (weer) een poging tot vervangen van het keyboard.

ZTY5MTg0YzcwZiMvWXNoZ042VHZCNDludU5VaTZxQXRscFlpb1FRPS8xNHgyNzo5NDZ4NjEzLzg0MHg1MzAvZmlsdGVyczpxdWFsaXR5KDcwKS9odHRwOi8vczMuYW1hem9uYXdzLmNvbS9wb2xpY3ltaWMtaW1hZ2VzL3hnbmkwaG5oYTh3eTl4enFwNHF5ajZlamFsbzVvbjV1ZXA2NGhyZHZpNDVuNXlvcWdvcmE3Z21kbXEycHpmb2guanBn.jpg

Een kennis uit de USA heeft de 1e gekocht die verkrijgbaar was.
Deze speelt professioneel Cello in een orkest.
http://mic.com/articles/111932/this...ument-made-80-000-on-kickstarter-in-six-hours
Lijkt me heel wat handiger en wss ook goedkoper dan de Linnstrument etc.
Ziet er wel een pbeetje plastic uit, maar misschien dat ie in een later stadium wat steviger wordt. (om te zien dan in ieder geval)

Blijft leuk om toe zien hoe onze digitale wereld de echte wereld voorbij streeft.

Blijft leuk om toe zien hoe onze digitale wereld de echte wereld voorbij streeft.

Of een andere interpretatie eraan geeft.
Kijk maar deze video:

AtomSwarm is a framework for performance and composition, based on swarming behaviours similar to those seen in flocks of social animals. It can be thought of as a self-organising ecosystem, whose structure is internally regulated by limited resource availability and each agent's pursuit of internal homeostasis.

Sonic behaviours are determined by each agent's genetic disposition, the relationships between agents, and the population's continued evolution over time.

http://www.youtube.com/watch?gl=GB&fmt=18&v=_IPeO-VnFBs&hl=en-GB

Deze kickstarter is (weer) een poging tot vervangen van het keyboard.]
Dan zal ik (weer) aangeven dat dit niet om het vervangen gaat van het keyboard.
Net zomin als het vervangen van akoestische instrumenten door elektronische.

Het gaat meer om het denken over - en in muziek concepten

Een kennis uit de USA heeft de 1e gekocht die verkrijgbaar was.
Deze speelt professioneel Cello in een orkest.
http://mic.com/articles/111932/this...ument-made-80-000-on-kickstarter-in-six-hours
Lijkt me heel wat handiger en wss ook goedkoper dan de Linnstrument etc.
Ziet er wel een pbeetje plastic uit, maar misschien dat ie in een later stadium wat steviger wordt. (om te zien dan in ieder geval)

En natuurlijk horen daar ook controllers bij.
Dit is een leuk multi ding wat je geplaatst hebt.

Muziek kan niet bestaan zonder ruis. Want muziek is een vorm van communicatie. In elke communicatie wordt een stroom van informatie overgedragen. Als die stroom volledig voorspelbaar zou zijn, zou geen informatieoverdracht plaatsvinden. Het andere uiterste, de volledige onvoorspelbare informatiestroom, is witte ruis.

Interessant in dit verband is dat in de statistische signaalverwerking een filter ook wel een correlator wordt genoemd. Met een filter kun je witte ruis een andere "kleur" geven, ook roze; de volkomen onvoorspelbare witte ruis-signaalgetallen krijgen daardoor een hogere gecorreleerdheid, d.w.z dat je bij elke roze-ruisgetal een zekere mate van voorspelbaarheid hebt over de waarde van het vorige en volgende getal. Een nogal opmerkelijke relatie tussen de microstructuur van de audiotrillingen en de macrostructuur van de noten (of MIDI-data).

Ik maak even een gedachten sprong.
Ligeti's fascinatie in het spanningsveld orde-chaos resulteerde in deze "correlatie".

Van chaos naar orde:

The work is performed by 10 players under the leadership of a conductor . . . Each player operates 10 metronomes . . . The metronomes must be brought onto the stage with a completely run-down clockwork . . . the players wind up the metronomes . . . at a sign from the conductor, all the metronomes are set in motion by the players.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back