flyweight
SinOsc.kr([1, 3]).exprange(100, 2e3)
theremin? ondes martenos? ans? trautorium? allemaal dingen zonder klavier
Dit is precies mijn punt. Het klavier is voor muziek wat de relativiteits theorie voor wetenshap is.
Er zijn geen input devices die "beter" en volledig anders zijn dan het concept "klavier"
Het gaat mij er absoluut niet om dat andere methodes zeer bruikbaar zijn in het maken van muziek zeker niet.
Mijn stelling is dat het klavier vanaf de tijd van de oude grieken tot nu nog steeds door ontwikkeld. Het is dus zo een goede ondekking die zoveel ruimte geeft voor ontwikkeling dat een nieuwe ondekking nog niet noodzakkelijk is.
Na de piano kwam het orgel dat meer ruimte voor timbre aanpassing gaf. toen de synthesizer en daar is het mogelijk om iedere mogelijke stemming te gebruiken. (microtonaal) bv de DX7 kan dat of Camel audio's Alchemy.
Het kader waar in deze discussie over gepraat word dat een klavier creeerd bestaat wel maar is niet zo evident als hier beweerd word.
theremin - monophone = primitiever, heel moeilijk te bespelen zonder quantizer (nivea viool)
trautorium = een ribbon controller, net als modulatie wiel een aanvulling op het klavier.
ondes martenos = klavier
ROLI Seaboard = klavier

Das in mijn oren geen muziek, net als die plant van John Cage