Het einde van het keyboard?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
...
Edit: volgens mij gaat dit project niet meer verder.
Toch wel lijkt me, maar een beetje geduld en heel veel geld :
...
WHEN THOSE GLOVES ARE GONE, THIS OPTION WILL BE *SOLD OUT*
You can still use the FUTURE GLOVER option to support our development and become the first in line to buy Mi.Mu before they are available to the general public

In de jaren '90 heb ik veel de I-CubeX midi controller gebruikt. Voor audio tentoonstellingen en concerten met dansers. Ze bestaan nog steeds.

http://infusionsystems.com/catalog/index.php

digitizer-front.jpg

Je kunt allerlei sensors gebruiken als input.

In 1987 heb ik deze gebouwd voor Yntse Vugts.
Wat groter en met een paar meer knoppen erop. Volledig analoog.
Het idee is hetzelfde: externen bronnen in allerlei vormen vertalen naar spanningen en trigger/gate signalen. Daar dan weer van alles mee kunnen vertalen en aansturen.

Attachments

• A63srig.jpg
    A63srig.jpg
    121,2 KB · Bekeken: 91
In 1987 heb ik deze gebouwd voor Yntse Vugts.
Wat groter en met een paar meer knoppen erop. Volledig analoog.
Het idee is hetzelfde: externen bronnen in allerlei vormen vertalen naar spanningen en trigger/gate signalen. Daar dan weer van alles mee kunnen vertalen en aansturen.

Dat ziet er prima uit!
Ik had deze op je website zien staan. Fijn die schuiven en knoppen.
Indertijd had ik de I-cubeX vooral omdat het een handig klein kastje is wat om de middel gedragen kon worden. Nu is er Wifi ;)

In de jaren '90 heb ik veel de I-CubeX midi controller gebruikt. Voor audio tentoonstellingen en concerten met dansers. Ze bestaan nog steeds.

http://infusionsystems.com/catalog/index.php

digitizer-front.jpg

Je kunt allerlei sensors gebruiken als input.
En Roland welke sensors gebruikte je daarbij ?
...
En ja "nu is er Wifi" idd, maar hoe gaat het daarbij met storingen in ontvangst ?

En Roland welke sensors gebruikte je daarbij ?
...
En ja "nu is er Wifi" idd, maar hoe gaat het daarbij met storingen in ontvangst ?

Ik heb veel light-sensors en een aantal move along/move around sensors en een aantal Flash. Zonder Wifi.
Met de Wifi for de Pacarana - Kyma iPad app hem ik geen storingen gehad.

Iannis Xenakis formed CEMAMu (Centre d'Etudes de Mathématiques et Automatiques Musicales / Center for Studies in Mathematics and Automated Music) in Paris in 1972. He then developed UPIC (Unité Polyagogique Informatique du CEMAMu) in 1977.
transparent.gif

The original UPIC was a graphics tablet used as an input device to a Hewlett-Packard computer. Xenakis drew lines and shapes that were interpreted as controls for music. He used it to compose La Legende d'Eer in 1977. But he also saw the system as a 'universal' interface. He wrote: "Anybody, even myself or you, or children, can draw lines or graphics with an electromagnetic ballpoint, and they are transformed by computer directly into sound ... "

upic260.gif

The image is Xenakis' block diagram of the functioning of the UPIC system.
(bron: webarchive)
transparent.gif

Wil je orde scheppen uit een chaotische begintoestand, dan moet je juist correlatie aanbrengen, in dit geval, metronooms, door ze mechanisch aan elkaar te koppelen.
https://www.youtube.com/watch?v=W1TMZASCR-I

De koppeling ontstaat door de metronooms op een gemeenschappelijke, vrij-bewegende ondergrond te plaatsen, zodat de zijwaarstse bewegingen van alle metronooms worden opgeteld, waardoor de posities en de frequenties elkaar gaan beinvloeden.

Hier in het groot(qua aantal)

Met papier en een schaar kun je ook ver komen:

Listen to early Soviet synthesizer music, hand drawn on film and made from cut paper.

00voin000cut.jpg

Sometime in the early 1920s the Bauhaus artist László Moholy-Nagy suggested that a new form of “music writing” could be created from the grooves in phonographic records. He believed experimenting with the groves would enable composers, musicians and artists to produce music without recording any instruments. Long before scratching, Moholy-Nagy also believed the phonograph could become “an overall instrument… which supersedes all instruments used so far.”(Dangerous Minds)

https://www.synthforum.nl//nl.pinterest.com/pin/create/extension/

De variëteit aan besturingsmogelijkheden zijn zeker interessant en zorgen qua structuur van de muziek voor verschillende resultaten. Alleen blijft het overgrote deel van dit soort apparaten steken op het vlak van de meest simpele parameters. Het aan- en uitschakelen van elementen i.c.m. de eeuwenoude toonladders en wat MIDI-parameters. Hoe funky de interface dan ook mag zijn, het is eigenlijk allemaal oude koek. Zoiets als die AlphaSphere is ook maar gewoon een serie pads in een futuristische behuizing, en is absoluut geen revolutionair instrument. Het ding lijkt puur gemaakt om interessant mee te doen voor een publiek dat de ballen verstand heeft van wat je nu eigenlijk aan het doen bent.

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back