JUNO60 - Hold knop blijft hangen, hold altijd aan :(

MonoTron

Initiating Sequence..
Gisteren werd mijn avondje muziek bruut verstoord doordat opeens de Hold button van mijn Juno60 bleef hangen en ik opeens terug in de tijd ging (hangende stemmen van mijn oude Juno106).
Gelukkig is dit een minder lastig probleem. Vanavond dus maar open maken en proberen de Hold Button weer te fixen.

Ik heb al even online gezocht maar vind zo snel geen duidelijkheid of deze button makkelijk te openen/fixen is.
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee aangezien het een veel voorkomend euvel is van de J60?
Heb wel wat foto's gevonden van iemand die zijn preset buttons heeft schoon gemaakt. Dit zijn blijkbaar de zogenaamde "Rubber Dome buttons" en die zijn goed te openen en schoon te maken.

De Hold button is echter van een ander type, klik in en uit, met een veertje erin (denk ik).

Alle tips en ervaringen zijn meer dan welkom voor ik de hold button sloop en altijd last blijf houden van de duivelse hangende noten :duivels:

Heb hier ongeveer hetzelfde probleem, mijn LEDje gaat ook wel eens aan als ik de knop een beetje heen en weer beweeg maar niet indruk. Lijkt me ook dat de knop gereinigd moet worden.

Ook heb ik een hoog piep signaal op de output die hoogst waarschijnlijk uit dit deel van het circuit komt. De toonhoogte veranderd lichtelijk als Hold ingeschakeld is.
Als iemand hier meer over weet houd ik me warm aanbevolen!

Succes met de operatie!

plug ook eens een kabel in & uit de hold achteraan (wilde gok, maar volgens mij kan het daar ook aan liggen)

Heb hier ongeveer hetzelfde probleem, mijn LEDje gaat ook wel eens aan als ik de knop een beetje heen en weer beweeg maar niet indruk. Lijkt me ook dat de knop gereinigd moet worden.

Ook heb ik een hoog piep signaal op de output die hoogst waarschijnlijk uit dit deel van het circuit komt. De toonhoogte veranderd lichtelijk als Hold ingeschakeld is.
Als iemand hier meer over weet houd ik me warm aanbevolen!

Ik heb hetzelfde probleem met de Hold button, ook enigzins met de Arpeggio button. Meestal voldoende inderdaad om 'm even een paar keer in drukken of wat heen en weer te wiebelen. Maar ik hoor ook graag of dat makkelijk zelf op te lossen is... Kun je die knop er makkelijk uitwippen en weer er op zetten?

De hoge piep heb ik trouwens weer niet (of ik ben inmiddels te oud om 'm nog te horen... :D )

Wat is hier nu de les die wij geleerd hebben: als je iets niet gebruikt gaat het kapot!

Er is niks zo vervelend voor een oude synth als stilstaan. Ik probeer minimaal 1x per week op al mijn klassiekers elke knob/schuif/potmeter te verzetten, dit voorkomt een hoop problemen.

Wat is hier nu de les die wij geleerd hebben: als je iets niet gebruikt gaat het kapot!

Er is niks zo vervelend voor een oude synth als stilstaan. Ik probeer minimaal 1x per week op al mijn klassiekers elke knob/schuif/potmeter te verzetten, dit voorkomt een hoop problemen.

Ah, ik neem dus aan dat je geen Moog system55 oid hebt. Ben je effe bezig. ;)

Ik heb een system100m + doepfer meuk, dus dat scheelt niet veel. Mijn mixer heeft ook veel knopjes (misschien wel meer zelfs Tascam M-520). Maar als je ontzettend de drang heb om op te ruimen en alles gelijk te zetten is het niet zo'n probleem, en dat heb ik haha. Bij grotere studio's dient men ook alles te 'neutraliseren' na gebruik. Dat wil zeggen dat je alles terug op de 0 positie zet. Dit zorgt ook meteen voor de dagelijkse beweging van de potjes/sliders/etc

Ik heb een system100m + doepfer meuk, dus dat scheelt niet veel. Mijn mixer heeft ook veel knopjes (misschien wel meer zelfs Tascam M-520). Maar als je ontzettend de drang heb om op te ruimen en alles gelijk te zetten is het niet zo'n probleem, en dat heb ik haha. Bij grotere studio's dient men ook alles te 'neutraliseren' na gebruik. Dat wil zeggen dat je alles terug op de 0 positie zet. Dit zorgt ook meteen voor de dagelijkse beweging van de potjes/sliders/etc

Ik snap dat het wel beter is voor de gear. Volgens mij is er bij die hele oudjes ook een minder
jofele "geleiderveer" die behoorlijk hard in het koolbaantje duwt. Kan me voorstellen als dat te
lang op 1 plek is, het problemen gaat geven op lange termijn..

haha iedereen heeft hetzelfde probleem (eigenlijk niet om te lachen dus..) :engel:

De hold en arp knop hebben hier vaker last van, maar meestal na een paar keer wiebelen en drukken is het weer opgelost.
Nu dus niet, alles al geprobeerd, maar de knop blijft in enigszins verzonken stand staan.
Straks maar eens openen en schoonmaken dus.

Het zal overigens niet de hold jack zijn, die heb ik gisteren niet gebruikt, de hold wel en toen begon het gesodemieter.

@ Bonnefooi; als ik het goed begrijp heb jij hetzelfde probleem opgelost door de knop open te maken en te cleanen?
Is de hold knop hetzelfde als deze:
IMG_7021.jpg
IMG_7024.jpg

IMG_7025.jpg
IMG_7026.jpg

http://s90.photobucket.com/user/mro...buttons switches/IMG_7019.jpg.html?sort=6&o=1

Zo Juno zit weer dicht, hold knop doet t weer. We kunnen weer rocken.

Was dus niet zo'n knopje als hier boven, maar 1 die dicht zit en niet zo makkelijk te servicen is. Stom genoeg had ik de synth uit elkaar en op dat moment vond het knopje het genoeg geweest met kutten en klikte weer als normaal :(

Stom, geen foto gemaakt van de knop...

kwam er trouwens wel achter dat mijn transpose knop niet een aan/uit knop is, maar alleen ingedrukt kan worden.
Is dit bij jullie ook zo? Het ziet er qua knop wel hetzelfde uit als de hold en arp knoppen, alleen dan in een blauw plastic hulsje.

Wat me ook opviel was dat ik mijn arpeggio niet kan transposen. Dat was volgens mij voorheen wel mogelijk. Nu valt de arp (qua geluid) uit.. Het lampje van de arp blijft wel aan en zodra ik de transpose los laat gaat de arp weer vrolijk verder. Vreemd...

Ja youtube is natuurlijk beter te vertrouwen dan dat ik dat ben haha :P

Maar ik doe ook de Arpeggio op die manier transposen op mijn 101, ik stop dan een stukje papier tussen de transpose knop zodat die ingedrukt blijft waardoor je met het klavier idd je sequence kan transposen

Back