(DAW) Audio pulse to midi clock

Acidfever

There's no "I" in denial.
Corrigeer me als ik het fout heb maar ik kon niet echt een eenduidig topic gevonden wat betreft dit onderwerp.

Ik ben zeer geinteresseerd in een sample accurate audio pulse uit mijn DAW software omzetten naar een midi clock om zo een zeer stabiele midi click te krijgen (ala Innerclock Syncgen). Echter vind ik de Innerclock oplossing echt absurd duur (~650eu).

Zijn hier nu eigenlijk meer betaalbare alternatieven voor waar je hetzelfde mee bereikt?
Bijv. door gebruik te maken van SMPTE > Midi clock conversie oid?

Welke mogelijkheden zijn er en welke betaalbare hardware voor conversie is er beschikbaar?

Ik had dit topic gevonden maar ik weet dus niet of mijn geluidskaart DC coupled outputs heeft (Steinberg MR816x), dat moet ik eens uitzoeken.

Die expert sleepers USAMO ziet er wel interessant uit. Wel maar 1 midi output maar de prijs ligt aanzienlijk lager dan de innerclock oplossing.
Die andere oplossing (ESX-8MD) is voor modular, daar heb ik dan weer een voeding voor nodig oid?

usamo is de meest betaalbare commerciële oplossing

via dinsync of fsk kan je ook midi verkrijgen, veel toestellen doen dit uit zichzelf (bvb 707)
met fsk heb je dus zelfs geen dc coupled interface nodig.

persoonlijk ben ik ermee gestopt met al dat sync-via-audio gedoe, mijn nieuwe kruistocht gaat over goede midi uit de pc krijgen, zonder lastige omwegen. Het is zeker mogelijk, sync maar eens aan Renoise bvb..

Ik had dit topic gevonden maar ik weet dus niet of mijn geluidskaart DC coupled outputs heeft (Steinberg MR816x), dat moet ik eens uitzoeken.

Die expert sleepers USAMO ziet er wel interessant uit. Wel maar 1 midi output maar de prijs ligt aanzienlijk lager dan de innerclock oplossing.
Die andere oplossing (ESX-8MD) is voor modular, daar heb ik dan weer een voeding voor nodig oid?

Volgens deze link niet

https://www.muffwiggler.com/forum/viewtopic.php?t=6215&sid=d0977c89b463f92a1d2c54e201509c22

persoonlijk ben ik ermee gestopt met al dat sync-via-audio gedoe, mijn nieuwe kruistocht gaat over goede midi uit de pc krijgen, zonder lastige omwegen. Het is zeker mogelijk, sync maar eens aan Renoise bvb..

Ben je gestopt door tegenvallende resultaten of gewoon omdat je het via midi voor elkaar wilt krijgen?
Volgens mij ligt het probleem in veel gevallen zelfs zo diep als het besturingssysteem zelf. Midi is niet iets met hoge prioriteit en zit vaak weggestopt in onderdelen van een besturingssysteem die per definitie niet echt geschikt zijn voor een stabiele clock.

Ik vraag me af of het echt veel beter kan dan het nu is en vooral ook: hoe dan?

Volgens mij ligt het probleem in veel gevallen zelfs zo diep als het besturingssysteem zelf. Midi is niet iets met hoge prioriteit en zit vaak weggestopt in onderdelen van een besturingssysteem die per definitie niet echt geschikt zijn voor een stabiele clock.
Ja idd, tenzij in de nieuwere windows versies een nauwkeurigere timer funktie wordt gebruikt dan bij XP en die is 'maar' 1/1000 msec (volgens mij in nieuwere windows versies ook nog steeds). Er is wel een timerfunktie met hogere resolutie, maar die is helemaal niet stabiel, dus zinloos. Ik had vroeger eens een programmaatje gepost op dit forum waarmee je die stabiliteit kan zien.

[EDIT]Oh ja, vergat ik nog bij te zeggen, die windows timer van 1/1000 msec dat geld ook voor het audio-gebeuren hoor. Eigenlijk voor gans het windows systeem (midi, audio, video).[/EDIT]

Laatst gewijzigd:
usamo is de meest betaalbare commerciële oplossing

via dinsync of fsk kan je ook midi verkrijgen, veel toestellen doen dit uit zichzelf (bvb 707)
met fsk heb je dus zelfs geen dc coupled interface nodig.

Die Usamo is 100 pond inclusief btw. Jammer dat ie niet wat platter is. Had ie door de brievenbus gepast. :D

Denk dat dit wel het handigst is

Hier nog een topic er over

https://www.gearslutz.com/board/electronic-music-instruments-electronic-music-production/972364-expert-sleepers-usamo-universal-sample-accurate-midi-output.html

Ben je gestopt door tegenvallende resultaten of gewoon omdat je het via midi voor elkaar wilt krijgen?

Ik vraag me af of het echt veel beter kan dan het nu is en vooral ook: hoe dan?

Resultaten waren perfect, de laatste AU generator versie dat ik gemaakt heb (nooit gereleased) heeft zelfs een systeem waardoor hij (als je halverwege je track op play duwt) wacht tot de volgende measure en pas dan begint te spelen (zodat je zooi altijd perfect in sync loopt ongeacht wanneer je op stop/play drukt). Echt ideaal in lineaire seq omgeving zoals logic.

Waarom ik gestopt ben:
Naast het feite dat ik complete desinteresse en tijdsgebrek heb om mijn software verder te ontwikkelen wil ik er puur ideologisch ook niet meer verder mee doen. Het is niet aan ons om allerlei workarounds uit te vinden. Het is ook niet aan anderen om lucratieve handeltjes te maken met dingen die wat audio pulses omzetten in midi clock.. Het probleem moet aan de bron aangepakt worden, en deze verantwoordelijkheid ligt m.i. bij de makers van DAW's. Zoals ik zei, check eens welke prachtige clock er uit Renoise komt. Het is technisch perfect mogelijk. Ik heb er het raden naar waarom het van andere DAW's zo slecht is. Ben hier wel mee bezig (het onderzoek naar "waarom") maar heb nog wat meer tijd nodig om een gepaste conclusie te formuleren :)

We zijn anno 2015, de huidige midi implementaties op Windows en OSX laten zaken zoals timestamping standaard toe toe.. het zou moeten overal perfect zijn mits deftige midi interface en ditto driver. In theorie!
De praktijk is anders

@Acidfever: gebruik je soms dinsync converters of iets dergelijk? Veel daarvan slikken namelijk niet graag de clock van een computer

@Acidfever: gebruik je soms dinsync converters of iets dergelijk? Veel daarvan slikken namelijk niet graag de clock van een computer

Nee, voornamelijk Elektrons en de arps/sequencers van moderne gear (Moog Sub37, Pro2).

We zijn anno 2015, de huidige midi implementaties op Windows en OSX laten zaken zoals timestamping standaard toe toe.. het zou moeten overal perfect zijn mits deftige midi interface en ditto driver. In theorie!
De praktijk is anders
Hoe het onder OSX gaat weet ik niet, ik ben er wel benieuwd naar. Onder windows echter heb je n.m.i. maar weinig aan een timestamping als de timingresolutie zelf nog steeds idem is (1msec). Zoniet ben ik echt wel benieuwd naar een link omtrent die nieuwe MSDN API's. En Rvooh anno 2015 is toch ook wel heel laat om (dan toch eindelijk) die timings te versnellen hé. Hm, ik duid hier op MS hé.

Hoe het onder OSX gaat weet ik niet, ik ben er wel benieuwd naar. Onder windows echter heb je n.m.i. maar weinig aan een timestamping als de timingresolutie zelf nog steeds idem is (1msec). Zoniet ben ik echt wel benieuwd naar een link omtrent die nieuwe MSDN API's. En Rvooh anno 2015 is toch ook wel heel laat om (dan toch eindelijk) die timings te versnellen hé. Hm, ik duid hier op MS hé.
https://msdn.microsoft.com/en-us/library/windows/desktop/ms644904(v=vs.85).aspx
Retrieves the current value of the performance counter, which is a high resolution (<1us) time stamp that can be used for time-interval measurements.

moet je wel in je DAW High precision system timestamp (QPC) aanzetten (edit: of ja, hangt echt af van wat factoren, geen windows gebruiker hier dus ik weet er ook het fijne niet van)

Laatst gewijzigd:
...moet je wel in je DAW High precision system timestamp (QPC) aanzetten (edit: of ja, hangt echt af van wat factoren, geen windows gebruiker hier dus ik weet er ook het fijne niet van)
Dat is de timer die ik dus bedoelde en die is echt niet betrouwbaar hoor. Ik kan de tool blijkbaar niet terug posten, maar elders op dit forum staat ze reeds en kan je uittesten hoeveel verloop deze wel heeft t.o.v. die 25 jaar oude 1 msec timer van MS. Nou ja jij werkt met OSX dus ...

Zo ver ik weet krijg je uit een PC (eender welk OS) nooit een strakke midi clock en zul je toch echt aan de één van de eerde genoemd oplossingen moeten gaan (innerclock, acme, expert sleepers etc)

Hieronder een lijstje van die timings afgeprint
De precision timer in nanosecondren t.o.v. de 25 jaar oude.
1000508 NanoSeconds 1 MilliSeconds
1000436 NanoSeconds 1 MilliSeconds
1000808 NanoSeconds 1 MilliSeconds
1000505 NanoSeconds 1 MilliSeconds
1000565 NanoSeconds 1 MilliSeconds
1000472 NanoSeconds 1 MilliSeconds
1000592 NanoSeconds 1 MilliSeconds
1000475 NanoSeconds 1 MilliSeconds
1000514 NanoSeconds 1 MilliSeconds
1000388 NanoSeconds 1 MilliSeconds
1000748 NanoSeconds 1 MilliSeconds
1000514 NanoSeconds 1 MilliSeconds