(DAW) Audio pulse to midi clock

Apple gebruikers klagen net zo hard als je bijv de Elektron forums leest

Na twee 2 decennia nooit een strakke midiclock te hebben gehad, uiteindelijk eind vorig jaar gezocht naar een goede oplossing.
Ik heb geen audio interface of adat-converter met dc-coupled outs, dus zocht een andere oplossing.
Innerclock systems vond ik een beetje te prijzig. Uiteindelijk is het expert sleepers geworden.
De ESX-8MD MIDI/DINsync Expander en de ES-40 SPDIF Interface, deze heb ik gezamenlijk in een doepfer minicase (inclusief voeding) gestopt.
Voor de twee modules inclusief minicase was ik 345 euro kwijt.
Daar komt dan nog de software (silent way) bij, dat is 54 euro.
Het is trouwens niet noodzakelijk de software aan te schaffen als je geen gebruik maakt van dinsync.
Midiclock kan met de demo software (als midi interface werkt het dan ook).
En nu heb ik eindelijk retestrakke clock :).
Het is de investering waard, vind ik.

Zie een paar filmpjes op de volgende link:
http://www.expert-sleepers.co.uk/esx8md.html

N.m.i. ligt dat zeker niet aan de PC maar aan MS. Op OSX weet ik niet.

Het ene moederbord is de andere niet
Drift op de qpc lijkt mij vnl een hardware probleem. Ooit eens een lijstje zien voorbijkomen met Msi moederborden waar er geen drift op de qpc zit.

In elk geval inspireert dit me wel om eens te kijken hoe accuraat die timers op osx zijn (en hoe dit varieert naargelang hardware)

Het ene moederbord is de andere niet
Drift op de qpc lijkt mij vnl een hardware probleem. Ooit eens een lijstje zien voorbijkomen met Msi moederborden waar er geen drift op de qpc zit.

In elk geval inspireert dit me wel om eens te kijken hoe accuraat die timers op osx zijn (en hoe dit varieert naargelang hardware)
Wat is de qpc ?
Ik doelde eigenlijk op het feit dat MS blijkbaar nooit een grotere timing nauwkeurigheid heeft geeist van fabrikanten. Met de huidige Giga Hertz snelheden kan ik me moeilijk voorstellen dat daar nog steeds geen nauwkeurigere clock uit 'gefilterd' kan worden. Nou ja, we zitten ermee en veel MS gebruikers beseffen het niet eens, laat staan dat ze het missen of benodigen.
OSX ... dat resultaat wil ik ook wel eens weten.

qpc = QueryPerformanceCounter

Ik zou hier echt niet de verantwoordelijkheid bij MS leggen
Ach ja uiteraard qpc, ik was er effe ni bij. Toch die QueryPerformanceCounter (qpc) kan je niet met een callback' inzetten, wat dus o.a. betekend dat indien de gebruiker tezelfdertijd andere dingen uitvoert, de qpc ofwel gewoon doorloopt of misschien zelfs stopt, tot die 'andere dingen' zijn uitgevoerd, zoals elke ander timingfunktie in MS (behalve die 1 msec timer).
Dus drift of geen drift, hoe zou men die dan moeten gebruiken ?
Want nu zou je toch ook kunnen stellen dat de 1 msec-callback-timer mogelijk foutief telt en de qpc wel juist loopt, dus ?

Misschien is dit een oplossing:
Een oud beestje, maar als je er smpte van tape mee in kunt lezen, dan kun je er toch ook smpte van een DAW mee inlezen denk ik? En je kunt je er geen buil aan vallen.......http://www.ebay.de/itm/XRI-XR300-mt...385?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item3f482032e9

P.S. Ik heb zelf een XR300 (andere looks: zwart, nog wat ouder model) die prima smpte naar MIDI clock omzette.

Cool! Bijzonder genoeg zijn er niet heel erg veel moderne oplossingen die smpte > midi clock kunnen omzetten. Blijkbaar accepteert de meute gewoon midi en is de markt voor andere manieren van synchronisatie beperkt.

Als midi niet strak is dan verwacht ik dat smpte ook niet strak is uit een computer.

Idd, het pulsje is de trigger, de positie daarvan ligt aan de sloppy midiclock van de PC, heeft dus géén nut

Lees de OP nog eens?
Ik stelde de vraag naar die 'sloppy midiclock van de PC' omdat er (volgens mijn weten en ervaring) geen midiclock in de PC aanwezig is, zoniet wil ik graag van jou weten waar die is ?
Er is hardwarematig zeer waarschijnlijk wel ergens één 'kristal-clock' waaruit alle lagere timings worden uitgefilterd. Maar MS gebruikt nog steeds éénzelfde callback-Timer-funktie, die zoals reeds uitgelegd, slechts 1 msec nauwkeurig is. Je hoeft dit niet te geloven, maar wie beter weet (of denkt te weten) wil ik graag ook dat die het kan staven. Elke DAW of welke software ook die nauwkeurige en betrouwbare timings benodigd op PC, is dus gebonden aan die 1 msec nauwkeurige timer...

AC, wanneer ik over "PC midi clock" praat dan bedoel ik natuurlijk een door de PC opgewekte clockpuls, welke oscilator, PPL chip op het moederboard, of call routine hiervoor verantwoordelijk is, is toch totaal niet relevant? Alle x86 en x64 systemen eender APPLE of Microsoft hebben ladt van een sloppy clock.

Volgens mij is die expert sleepers unit alleen midiclock start/stop SPL etc maar geen note on/off en MIDICCs dacht ik. Kan het mis hebben. Maar als dat zo is, dan moet je wel rekeing houden met een midimerger om te mergen met je andere midi data

Volgens mij is die expert sleepers unit alleen midiclock start/stop SPL etc maar geen note on/off en MIDICCs dacht ik. Kan het mis hebben. Maar als dat zo is, dan moet je wel rekeing houden met een midimerger om te mergen met je andere midi data

de site zegt dit:
In addition to MIDI note and controller data from the DAW, the USAMO software also generates MIDI clock, Song Position Pointer etc. It can also handle Sysex.

Daarin dacht ik wel te lezen dat alle midi als audio naar het kastje wordt verzonden en pas daar omgezet naar midi. Dus ook note data etc, of lees ik dit nu verkeerd?
Bijkomstig voordeel daarvan zou natuurlijk zijn dat naast de midiclock ook je sequence en CC data richting externe apparaten sample accurate zijn.

Klopt, maar je moet de midi nog wel ergens injecteren d.m.v. een merger, of wil je al je apparaten achter elkaar in THRU zetten?

Probeer mijn Elektron Analog four te syncen met Cubase.
Loopt aardig maar zodra het bij Cubase in een "loopje" gaat, loopt het ineens helemaal ernaast.

Iemand al ervaring met de USAMO van Expert Sleepers?

Wil een loop kunnen draaien in Cubase en daarmee patterns van de Analog Four kunnen syncen.

Wil graag weten of dit gaat lukken met de USAMO (of een andere oplossing :))

Klopt, maar je moet de midi nog wel ergens injecteren d.m.v. een merger, of wil je al je apparaten achter elkaar in THRU zetten?

Volgens mij heb je dan juist meer aan een midi splitter toch?

Als je iets hebt dat alleen clock signaal maakt, dan kan je dat niet op een midi input van een synth zetten (deze kan dan namelijk niet meer vanuit een externe seq bestuurd worden, tenzij je bijv midi én USB bijv samen aansluit
Daarna zal het ook nog naar de andere synths toe moeten die iets met clock kunnen
Het zal dus van de setup afhangen wat er exact nodig is.
Maar een merger is bijv sowieso,wel handig, dus bijv 2 inputs die naar 8 outputs gaan

Back