triggeren van samples via gitaar

cream

Ouwe rot
Weet iemand een manier om samples te triggeren op een gitaar of bestaat er een controller die zoiets kan?

dat bestaat inderdaad maar wat wil je precies?

samples triggeren. of te wel: one shot samples een startschot geven?

of met verschillende toonhoogtes en volumes (note on/off en velocity midi boodschappen)
samples bespelen als een instrument?

Roland is een bekende producent van guitar-midi systemen. ik heb zelf een GR-1 thuis.
maar dat doet wel wat meer dan alleen samples triggeren.

casio heeft een aantal midi gitaartjes gemaakt maar dat is speelgoed en regeert slecht.

er is ook een los apparaatje op de markt gebracht van een andere fabrikant...

Thanks! Het is meer dat ik wat wil experimenteren met het triggeren van samples. Bijv. bij akkoorden of het snel aanslaan van dezelfde noten op een manier die niet makkelijk met een keyboard kan.

ik weet niet of je ook een gitaar effect apparaat hebt, maar bijvoorbeeld de boss GT-100 (v2) die ik voor mijn gitaar heb kan monofone gitaar noten via midi sturen en zo de verschillende samples triggeren bijvoorbeeld. Zeker als je de noten rond fret 20 gaat gebruiken heb je voldoende over om gewoon gitaar te spelen en zodra je dan die hoge noot pakt dan loopt je sample. Op die manier heb je dan niet zo'n apart midi systeem nodig die je onder de snaren moet schuiven. Er zijn wel meer gitaar effecten die die mogelijkheid hebben, dus misschien kun je het zo doen.

Thanks! Het is meer dat ik wat wil experimenteren met het triggeren van samples. Bijv. bij akkoorden of het snel aanslaan van dezelfde noten op een manier die niet makkelijk met een keyboard kan.

ik zie de meerwaarde niet direct..van triggeren via een gitaar in plaats van toets..dat kan ook heel snel. en op gitaar heb je wel goede techniek nodig wil je snel kunnen spelen..

heb je een voorbeeld?

ik snap het wel als je meer gitaar-achige rimtische akkoordpatronen wilt.

op gitaar speel je ritmisch veel subtieler met snelle ritme figuren en versieringen . maar dan de trigger en de sample zelf wel aanslag velocity gevoelig zijn, anders klinkt alles als een mitrailleur...

ik zie de meerwaarde niet direct..van triggeren via een gitaar in plaats van toets..dat kan ook heel snel. en op gitaar heb je wel goede techniek nodig wil je snel kunnen spelen..
mwa, ik zie de meerwaarde wel degelijk, via alternate picking naar tremolo picking zit je echt wel op een snelheid die je op een keyboard maar moeilijk gaat halen. Zeker op gewogen keyboards haal je dat niet doordat de keys simpelweg niet op tijd weer terug zijn om weer te activeren. Dan is een tremolo techniek best wel een toegevoegde waarde.

Persoonlijk speel ik ook compleet andere melodieën op een gitaar dan op een keyboard door de manier waarop de snaren en frets de noten weergeven. Dat werkt toch wel behoorlijk anders dan op een keyboard en geeft daardoor in ieder geval voor mij een behoorlijk ander resultaat. Datzelfde heb je andersom ook, een gitaar melodie spelen op een keyboard klinkt nooit goed, ik ken geen 1 voorbeeld waarvan ik denk van wow, dat klinkt alsof iemand echt gitaar zit te spelen, die nuance heb je simpelweg niet. Ik vraag me overigens wel af of de midi registratie van gitaar naar je daw wel nauwkeurig genoeg is om die nuance te bewaren. Ik zal het dit weekend eens proberen, normaal neem ik alleen de audio op en niet de midi noten zelf, maar ben nu wel benieuwd.

Andere meerwaarde kan zijn het starten van een backing track of aanvullende samples via het spelen van een noot op je gitaar. Dan hoef je niet je gitaar los te laten om een toets in te drukken (of een pedaal trigger om de sample te activeren).

Er zijn zoveel scenarios te bedenken natuurlijk afhankelijk van hoe je het wilt gebruiken. De techniek kan het allemaal wel inmiddels.

@quisfter:
dan moet je ook niet op zo'n duur master keyb. met gewogen toetsen spelen! :-))
ik heb alleen ervaring op niet zulke dure keyboards..en met twee vingers op een toets kan ik dan wel een hoge repeteersnelheid halen. in pricipe ook een speel-truc net zoals tremolo techniek op gitaar..

en nu praat je over gitaar spelen alsof iedereen dat zo maar kan. tremolo techniek...dat moet je maar net kunnen.

volgens mij ga je ook wat te ver wat betreft waar het nu over gaat.
een klarinet speelt ook weer anders maar daar gaat het helemaal niet om..

eh...je haalt er zo veel bij alleen maar als reactie op mij en je zou beter reageren op het onderwerp van het topic.
vraag me af of de topicstarter wel gitaar speelt....:mexico:!

neen, speel geen gitaar dus betwijfel of ik er wel het uiterste uit kan halen. Maar wat quifster zegt is waarom ik het inderdaad zou willen proberen. Maar misschien kom ik met een ribbon controller ook wel een eind voor wat ik wil. Heb simpelweg niet genoeg geëxperimenteerd hiermee. Maar bedankt voor het meedenken, misschien is een gitaar inderdaad wel teveel van het goede. Ik ga gewoon eens wat opties bekijken. Zoiets als dit is ook aardig al ligt het ver buiten budget: https://www.youtube.com/watch?v=9vb0SpeikUs Misschien dan toch een omnichord :-)https://www.youtube.com/watch?v=_mvGwjh3lrk

eh...je haalt er zo veel bij alleen maar als reactie op mij en je zou beter reageren op het onderwerp van het topic.

mijn reactie was puur inhoudelijk op opmerkingen die jij hier deponeerde, ik haal er niets extra bij, daar komt bij dat ik het onderwerp zelf al beantwoord had.

neen, speel geen gitaar dus betwijfel of ik er wel het uiterste uit kan halen. Maar wat quifster zegt is waarom ik het inderdaad zou willen proberen. Maar misschien kom ik met een ribbon controller ook wel een eind voor wat ik wil. Heb simpelweg niet genoeg geëxperimenteerd hiermee. Maar bedankt voor het meedenken, misschien is een gitaar inderdaad wel teveel van het goede. Ik ga gewoon eens wat opties bekijken. Zoiets als dit is ook aardig al ligt het ver buiten budget: https://www.youtube.com/watch?v=9vb0SpeikUs Misschien dan toch een omnichord :-)https://www.youtube.com/watch?v=_mvGwjh3lrk

ik ben doorgewinterde gitarist en speel ook al jaren keyboard. er is verschil maar ook weer niet..,het is maar hoe je het bekijkt. als je nu duidelijk kon vertellen wat je zou willen dan zou ik kunnen helpen maar ik vind de vraag en je doel te onduidelijk.

ik heb het idee dat je zelf ook niet helemaal weet waar je het over hebt of wat je wilt.
een ribbon controller is weer totaal iets anders dan een gitaar en een omnichord ook!

beetje van de hak op de tak! :-)

en als je geen gitaar speelt dan zal je er ook helaas niks uithalen. echt niks. je moet echt gitaar kunnen spelen wil je met midi gitaar werken. en dan heb ik het over jaren studie. het is een instrument! geen gadget voor je studio...helaas maar waar.

Je denkt nu teveel als gitarist. Ik wil geen gitaar opnemen. Ik wil bijv. het strummen met midi doen en samples mee triggeren. De omnichord kan dat bijv. ook. Maar nogmaals, ik bekijk eerst eens welke verschillende mogelijkheden er zijn. Het hoeft ook geen gitaar te zijn maar ik wil wel een soort van (digitale) snaren als controller hebben.

Je denkt nu teveel als gitarist. Ik wil geen gitaar opnemen. Ik wil bijv. het strummen met midi doen en samples mee triggeren. De omnichord kan dat bijv. ook. Maar nogmaals, ik bekijk eerst eens welke verschillende mogelijkheden er zijn. Het hoeft ook geen gitaar te zijn maar ik wil wel een soort van (digitale) snaren als controller hebben.

nee hoor , ik begrijp je verder heel goed en denk juist helemaal niet als gitarist..ben wel een manusje van alles eerder..

maar je begon over hoe je heel snel samples kon triggeren en noten snel herhalen en nu
komt er toch een ander verhaal naar buiten.
misschien kan je het ook beter niet samples triggeren noemen maar
via een alternatieve midi controller patches aan sturen of iets dergelijks.

triggeren is in feite alleen maar een startschot geven aan een geluid.
met midi controllers kan je toonhoogtes, volume, velocities en pitchbend doorgeven.
dit zijn de belangrijkste en een midi gitaar geeft ook alleen deze door. daarom zal het ook nooit als gitaar gaan kllinken omdat gitaargeluid uit je vingers komt. (die Boss GT-100 van Guifster is trouwens een belabberde midi controller ..zo te zien op youtube..daar kan je weinig muzikaals mee doen).

als ik jou was dan zou ik eens verschillende systemen gewoon eens uitproberen in winkels en of bij mensen thuis. proeven en voelen. ik woon in provincie Utrecht en je bent welkom om mijn midi gitaar synth te proberen!

bij snaren strumen horen ook de andere hand/vingers akkoorden en tonen in te drukken. dus moet je gitaar leren spelen helaas...dat probleem heb je niet bij de omnichord maar ik weet niet of je daar ook samples mee kan aansturen. oftewel. of het midi-out heeft.
er is vast ook software die gitaar strumming kan simuleren.....met een arpeggiator kan je ook gitaar achtige dingen simuleren.

ps:
wat echt heel belangrijk is, is dat een alternatieve midi controller op zn minst
toonhoogte maar ook velocities uitzend, anders klinkt het te mechanisch. of je moet dat juist willen natuuurlijk...

Laatst gewijzigd:
triggeren is in feite alleen maar een startschot geven aan een geluid.
met midi controllers kan je toonhoogtes, volume, velocities en pitchbend doorgeven.
dit zijn de belangrijkste en een midi gitaar geeft ook alleen deze door. daarom zal het ook nooit als gitaar gaan kllinken omdat gitaargeluid uit je vingers komt. (die Boss GT-100 van Guifster is trouwens een belabberde midi controller ..zo te zien op youtube..daar kan je weinig muzikaals mee doen).
normaal zou ik deze onzin negeren aangezien het weer een typische ik google of kijk een youtube filmpje en ben gelijk een expert opmerking is, maar aangezien je zelf zo hoog van de toren blaast ga ik het toch maar even rechtzetten.

Ik prefereer op elk forum ten alle tijde ervaringen boven mensen die een filmpje kijken en daarmee iets stelligs gaan verkondigen. In dit geval zit je er nogal naast met de gt100, ook niet verwonderlijk aangezien je deze info niet echt op youtube of google kunt vinden en daadwerkelijk ervaring ermee moet hebben. De midi functionaliteiten van de gt100 zijn zeker niet belabberd. Zo heb je maar liefst 8 momentary controllers (via de pedals) waarmee je CC's naar keuze op 0 of 127 kunt zetten, ook kun je er 2 gebruiken voor program changes up en down, er is een expression pedal die je naar een vrij instelbare CC kunt toewijzen zodat die daar values van 0 tot 127 doorgeeft en nog een aantal functies die wat dieper gaan (zoals de draaiknoppen toekenning). Daarnaast is de audio to midi ook niet echt heel slecht te noemen, zo kun je bijvoorbeeld elke snaar automatisch laten herkennen op zijn eigen midi kanaal of juist alle snaren doorlussen naar 1 midi kanaal. De pitchbend kun je manipuleren zodat je bijvoorbeeld een +1 pitchbend converteert naar +24 of juist realtime doorgeeft. De bend data zelf kun je volledig doorgeven of uitgedund (om data overbelasting in de hand te houden bij sommige synths), en ga zo maar door.

Overigens boeit dit hele verhaal hierboven helemaal niemand op een synthforum natuurlijk, laat dat duidelijk zijn. :D

Ik wil bijv. het strummen met midi doen en samples mee triggeren. De omnichord kan dat bijv. ook. Maar nogmaals, ik bekijk eerst eens welke verschillende mogelijkheden er zijn. Het hoeft ook geen gitaar te zijn maar ik wil wel een soort van (digitale) snaren als controller hebben.
als ik het me goed herinner van eerdere posts op dit forum gebruik je cubase, als dat zo is zou je het ook eens op een alternatieve manier kunnen proberen. Dan neem je je strumming patterns op via een gitaar (of voor mijn part via kloppen op een plankje) en dan zet je de audio in cubase om naar midi. Vanaf daar ben je natuurlijk vrij in de vervolgstappen, je kunt de midi noten plus hun timing gebruiken voor bijvoorbeeld het triggeren van akkoorden in een synth, of je maakt er een groove template van waarmee je je gespeelde akkoorden quantiseert en zo zijn er wel meer scenarios te bedenken. Dan kost het je op dit moment nog helemaal niets maar kun je eens kijken of je hiermee je beoogde resultaat haalt.

Overigens hoef je voor triggeren van samples geen noot te kunnen spelen op een gitaar, dat is echt onzin. Het gaat dan veel meer om de timing van het activeren van de sample. Strumming patterns kan ook zonder een noot aan te raken, het gaat puur om de pattern, die noten kun je wel intekenen in cubase zelf dan zolang je het ritme maar hebt.

Back