dsp aansluiten op MX2642A

JohnDoe34

Gedeactiveerd account
Ik heb een MX2642A mengpaneel en een DSP2024P sound processor gekocht met als doel in een semi thuis studiootje te gaan gebruiken om weer eens lekker tekeer te gaan op het drumstel (omgebouwde acoustische naar electronisch met triggerbruggen)

Nu wil ik achter de mixer de DSP hangen en al het signaal moet door de DSP worden geleid, de reden is dat die DSP een beter equalizer zou hebben zo verteld men mij én over een echo mogelijkheid beschikt.

Hoe sluit ik een en ander aan en welke knopjes moet ik indrukken om de boel voor elkaar te krijgen.

Heb een beetje geduld met me, ben bijna 60 en na ruim 37 jaar weer begonnen met drummen, en dat elektronische ombouwen was een leuk project maar nu wil ik dan ook graag even lekker kunnen genieten van het werk :)

Die DSP zat bijna gratis bij de MX2642A en voor 10 euro kon ik hem niet laten liggen :)

Ik weet niets van dat spul en dus óók niet hoe ik die DSP moet instellen.

Wie kan me de helpende hand bieden ??

RTFM toch ?? en dat terwijl ik aangeef dat ik er totaal geen verstand van heb ???

bedankt voor uw hulp

Niet. Ga eerst maar eens met die mixer spelen en leer die een beetje. En wrm wil je eq-en en echo op je master?

In basis een standaard opzet met een mixer. Effects worden gestuurd via Aux send 1 & 2 en terug gestuurd via Aux return. (bladzijde 26 van de handleiding) Een kabel van Aux Send 1 en 2 naar de effects unit input en van effects unit output naar Aux return.

RTFM toch ?? en dat terwijl ik aangeef dat ik er totaal geen verstand van heb ???

bedankt voor uw hulp

Graag gedaan :stupid
Waar dienen handleidingen anders voor, voor mensen die alles al weten ?

Als je wilt dat mensen je helpen, doe dan ook even vriendelijk terug. Ik zette welgemeend die handleiding neer waar alle uitleg over knopjes in staat. Ik ken dat apparaat verder niet en ik denk de meeste mensen hier niet. Het is geen standaard.

Niel, was niet zo bedoeld, excuus als het zo overkomt.

Ik héb die manual gelezen en kan geen aux return vinden op die mixer.
wat ik wel kan vinden is de stereo A/D ingangen.

De NL handleiding is incompleet en alle verwijzingen slaan nergens op omdat het overzicht er niet bij zit en de engelse handleiding is zo wazig.

er staat wel in wat de aux uits zijn 1&2 en dan 3 t/m6 maar waar je de aux ins moet vinden is een wazig gat.

Ook moeten er wat schakelaars en pots zijn die de boel inregelen maar óók daar is de handleiding zeer onduidelijk over.

Wie kan er met deze mixer overweg en is bereid te helpen ?? misschien zelfs een keertje een goed bak koffie en een glas whiskey hier komen nuttigen ( In Nijeveen)

Ik wil het graag even indelen in hapklare brokjes als dat mag.

https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1305868&postcount=6

In dit stukje staan de aansluitingen op de stereo A/D ingang toch ??

aux 1 naar kanaal 1 van de DSP en dan kanaal 1 en 2 terug naar stereo A - L en R

Je laat dus een mono uitgaan en verwacht een stereo terug ?? dat gaat toch alleen op voor de mic (mono 1t/m8) kanalen ?

Ik gebruik de mic kanalen nog niet en alleen nog de 4 stereo kanalen waarop 2 Alesis D4, 1 laptop (midi drumprogramma) waaruit ik kan kiezen.
Op het 4e stereo kanaal komt een cd speler om mee te spelen en te oefenen op de drumless tracks.

Ik ga er dus van uit dat ik dan Aux 1 én 2 moet aansluiten op de DSP (in 1 en 2) omdat ik stereo aanbiedt aan de DSP.

klopt dit tot zover ?

dit vind ik in de manual en wil ik uiteindelijk als resultaat:

when miking a drumkit.....you can use the aux controls to independently adjust reverb for each channel. Thus you are able to assing a strong reverb to the snare rather then the toms.

Dit principe wil i gaan toepassen op de mic kanalen, maar óók op de stereo kanalen 11/12 t/m 15/16 omdat ik zowel met mikes als met triggers wil gaan werken.

Ik wil het graag even indelen in hapklare brokjes als dat mag.

https://www.synthforum.nl/forums/showpost.php?p=1305868&postcount=6

In dit stukje staan de aansluitingen op de stereo A/D ingang toch ??

aux 1 naar kanaal 1 van de DSP en dan kanaal 1 en 2 terug naar stereo A - L en R

Je laat dus een mono uitgaan en verwacht een stereo terug ?? dat gaat toch alleen op voor de mic (mono 1t/m8) kanalen ?

Ik gebruik de mic kanalen nog niet en alleen nog de 4 stereo kanalen waarop 2 Alesis D4, 1 laptop (midi drumprogramma) waaruit ik kan kiezen.
Op het 4e stereo kanaal komt een cd speler om mee te spelen en te oefenen op de drumless tracks.

Ik ga er dus van uit dat ik dan Aux 1 én 2 moet aansluiten op de DSP (in 1 en 2) omdat ik stereo aanbiedt aan de DSP.

klopt dit tot zover ?

Ja dat is goed. Je hebt geen aparte aux returns. Je kan de outs van de dsp dus prikken wara je wil. Maar omdat je de 4 normale stereo ingangen al gebruikt zou ik die A tot D stereo in
gebruiken.

Als je een normale stereo in nog over hebt zou ik daar voor gaan want dan heb je meer EQ dan op die a t/m D ingangen. Maar dat hoeft niet.

@MadR,

Ik zou ook de twee Alesis kunnen omsteken naar 4 mono kanalen, of de laptop naar 2 monokanalen en zo een stereo kanaal kunnen vrijmaken zodat ik respectievelijk 2 of 1 stereo vrij kan maken toch ??

Die mic kanalen zouden toch ook line aan moeten kunnen ? dan moest je geloof ik wel een filter toepassen ? (schakelaar indrukken) heb ik ergens gelezen meen ik.

Is het in uw voorbeeld zo dat ik dan de in de mixer aanwezig Eq gebruik ipv de Eq van de DSP ?? of vullen deze elkaar dan aan ??

Bij het omsteken naar mono kanalen moet ik dan alleen nog weten of ik bijvoorbeeld kanaal 1 aan links kan pannen en kanaal 2 aan rechts :) kwestie van uitproberen dus.

Idem met 3 en 4

Mixers is zon ding waar ik in het begin ook tegenaanliep. Zelfs met handleiding. Je moet het concept eerst eens snappen, daarna is de techniek wat makkelijker te begrijpen.
Deze mixer heeft wel aux sends maar geen dedicated aux returns. Volgens de manual moet je de stereo line inputs hiervoor gebruiken.

Zo zou ik hem aansluiten om te beginnen: 2 kabels van aux send 1 en 2 van mengpaneel naar beide inputs DSP2024P. van outputs DSP2024P naar stereo line input A (l+r) van mengpaneel.
Op het mengpaneel regel je met de pots genummerd 1,2 (onder de eq sectie) hoeveel van je signaal naar de aux send (dus naar je DSP2024P) moet gaan. Het pre knopje moet niet ingedrukt zijn. Met de pots rechts op het paneel onder stereo input A regel je de hoeveelheid die terugkomt van je DSP2024P.

Lukt het zo?

@MadR,

Ik zou ook de twee Alesis kunnen omsteken naar 4 mono kanalen, of de laptop naar 2 monokanalen en zo een stereo kanaal kunnen vrijmaken zodat ik respectievelijk 2 of 1 stereo vrij kan maken toch ??

Die mic kanalen zouden toch ook line aan moeten kunnen ? dan moest je geloof ik wel een filter toepassen ? (schakelaar indrukken) heb ik ergens gelezen meen ik.

Is het in uw voorbeeld zo dat ik dan de in de mixer aanwezig Eq gebruik ipv de Eq van de DSP ?? of vullen deze elkaar dan aan ??
Eq wil je niet via aux doen. Effecten zoals echo wel. Een aux maakt een aftakking van het originele kanaal normaliter. Een eq behandeld het hele kanaal.

Echter als je dsp 2 mono kanalen kan doen dan kan je kanaal 1 van je dsp gebruiken op aux 1 als echo en kanaal 2 als insert op een groep en daar een eq opzetten. Je kan moet er dan voor zorgen dat je route per kanaal alleen naar de group staat. Normaliter gaat deze direct naar de master en dat moet je dan per kanaal uitzetten.

Verder kan je de kanalen van je computers verschuiven. Moet je idd even kijken hoe dat met line signaal moet.

@Otlen (en de rest:) )

Moet ik daar gewoon stereo kabels gebruiken (balanced) of gebruik ik voor dit alles 2 insert kabels ?

Heb ergens iets opgepikt over insert kabels en geloof dat degen het had over dat het signaal via de tip van de stereokant uitgaat en via de ring terugkomt ??

Waarmee het verhaal dan voor iets meer ingewikkeldheden zorgt :)

Ik heb nu de boel zo aangesloten als Otlen (en anderen) beschreven maar hoor geen verandering (heb de pots 1 en 2 in het midden staan dus dat zou nog verschil kunnen maken dan.

Otlen en alle anderen bedankt :)

het werkt ;) nu spelen en uitzoeken welk knopje waarop reageert :)

Zoals ik omschreef gebruik je mono kabels. Insert kabels gebruik je op inserts.

@Otlen,

Ik heb 2 gebalanceerde kabels gebruikt, de reden is dat ik in het elektronische schema zag dat deze gebalanceerd zijn juitgevoerd én omadt de DSP vermeld dat alle aansluitingen "balanced" moeten zijn.

Het wérkt blijkbaar wel met de stereo kabels, moet ik deze alsnog vervangen ??

Back