diy trigger/gate combiner | cv mixer | summing amp

carolineherz

Ingeburgerd
Na lang zoeker ben ik bang dat ik er toch niet helemaal uit kom. Is het schema van de cv mixer op de doepfer diy page wat ik zoek?

Ik wil meerdere gates en trigger via attenuators(pots) combineren naar een input van mijn trigger naar midi converter, dit alles om noten met velosity naar wat gear te sturen.
Dat is leuk voor filters etc. :okdan:

Wat ideaal zou zijn is dat als er 2 gates op hetzelfde moment zijn, dat er een gemidelde word genomen.. bestaat dit wel? een soort limiter? of iets met de inverted output van de cv mixer? of beschrijf ik nu een voltage comparator?

Want dan houd het een beetje op en is het misschien beter om een passieve gate combiner te maken (Or-wired sockets). Het moet wel simpel blijven natuurlijk.

Misschien heeft iemand daar een beter idee over? En misschien een meer relevant schema als die op de doepfer page, ik heb genoeg variaties gezien op muffs, maar zelf kom ik er niet helemaal uit.

Ik wil dus gates en triggers combineren zonder dat de output veel groter word waneer ze op hetzelfde moment plaats vinden. :stupid

Uiteindelijk moet de output dus zo laag zijn als de piezo's die normaal de trigger/gate converter besturen.. (Ik denk dat ik wel de resistor waardes kan bepalen met behulp van een pot, althans ik hoop dat ik op het goede spoor zit).

Misschien ook slim om een passive gate naar trigger converter op de outputs te zetten, 100k resistor, 100pF cap en een diode.

Alvast bedankt voor de moeite!

Doepfer diy page: http://www.doepfer.de/DIY/a100_diy.htm

cv mixer: http://www.doepfer.de/DIY/mixer.gif

Or-wired sockets: http://www.doepfer.de/DIY/or_wired_sockets.gif

Het antwoord is "42"

:D

Sorry, geen idee wat je bedoelt.
Wat moet er gebeuren als je wat doet?

Als ik het goed begrijp, dan zou je de gate of trigger signalen via een eenvoudige A/D kunnen inlezen in een microcontroller en en via een D/A converter de spanning aanpassen naar een berekende waarde.

Triggersignalen combineren door ze te samplen met een microcontroller voelt een beetje aan als overkill.

Je zou een eenvoudige OR-gate kunnen inzetten hiervoor. Zo even snel zoekend kwam ik uit op de 4071B Quad 2, die kan het met vier paar signalen tot 15V. Voor €0.54 kun je je daar geen buil aan vallen.

@tbscope, Thanks! dit gaat alleen ver boven wat ik kan. ik heb geen atmega of pic skills!
Het zou wel een goede oplossing zijn.

Het probleem is.. dat als ik twee gates naar 2 inputs van de trigger/midi converter stuur en ik output de twee op dezelfde midi note, ik de midi note dubbel uitstuur.

ik denk dat ik de gehele vraagstelling verkeerd heb neergezet, Sorry daarvoor ;).

@exel, bedankt! maar nog steeds word de output groter door de overlappende gates, als ik het goed begrijp.

Is er misschien een logic gate of een manier om hem te gebruiken die input B dicht gooit waneer input A "hot" is?

Als die er is, zou ik ervoor kunnen zorgen dat 1 gate niet doorkomt in de converter bij een verdubbeling, en beter nog beslissen welke.

@stevaux, AH dus de logic gate maakt een nieuwe gate van wat er in de VCC binnenkomt, 5v bijvoorbeeld en de lengte word bepaald door de A en B ingang.

Ik kwam er net achter dat de trigger/midi converter (Roland pm-16) een bepaalde sample tijd heeft, dus als ik eerst een lage ''attenuated'' gate/trigger (velosity 40) er heen stuur en daarna van 6 tot 7.5 milliseconde later een tweede (velosiry 120) er heen stuur, hij de tweede negeert.
Met een kortere delay dan 6 milliseconde worden ze gecombineerd en langer dan 7.5 krijg ik 2 midi noten uit mijn output.

Dus ik zou bijvoorbeeld een van de twee clock deviders met een kleine delay kunnen clocken??

Geen iedee hoe praktisch dit is. Iemand een idee waar ik nu verder over kan fantaseren? phase shift delays :S ?? of misschien een capasitor delay? de delay moet wel precies te berekenen zijn en de capasitor moet snel leeg lopen.

@exel, bedankt! maar nog steeds word de output groter door de overlappende gates, als ik het goed begrijp.

Is er misschien een logic gate of een manier om hem te gebruiken die input B dicht gooit waneer input A "hot" is?

Als die er is, zou ik ervoor kunnen zorgen dat 1 gate niet doorkomt in de converter bij een verdubbeling, en beter nog beslissen welke.

De voltages worden niet opgeteld. Het is een logic gate. Als hij de voltages zou optellen had het hele chippie geen zin, dan kun je ook gewoon de draadjes aan elkaar knopen.

ik begrijp het, maar dan heeft het weinig zin omdat ik verschillende velosity noten uit de trigger converter wil halen.

Ik hoop dat ik goed begrijp wat je bedoelt...

Maak ik uit jouw verhaalop dat je midi signalen wil omzetten naar trigger signalen die velocity meenemen?
Dus: hoe hoger de midi velocity hoe hoger het voltage aan de trigger uitgang?

Als dat is wat je zoekt, dan moet je eens kijken naar de Elby Designs Midi2SDS.
Dat is een goedkoop zelfbouw printje (je kan het ook kant en klaar kopen in 19" behuizing).

Overigens moet er formeel gesproken over CV uitgangen, en niet van trigger uitgangen.
Maar dat terzijde..

Ow fuck...ik zie iets belangrijks over het hoofd:

De Elby Midi2SDS is een 8 kanaals midi note - drumtrigger (cv:P) converter.
Deze kan slechts 8 midi noten herkennen.
Niet geschikt voor melodieen dus...

Ik laat deze posts toch maar gewoon staan want wie weet helpt het je een beetje op weg.

Oh je wil wél een analoge waarde overhouden?

Ik zie niet helemaal wat precies de uitkomst is die je zou willen. Gegeven triggers X en Y, die beide binnenkomen met voltage Vx respectievelijk Vy, wat wil je dat de Vout is? Vx+Vy/2? Want dat is gewoon een kwestie van optellen en een attenuator erachter om het maximum bereik weer terug te schroeven.

Het klinkt een beetje dat je alsnog wil dat, wanneer maar 1 van beide triggers afgaat, zeg X, dat Vout gelijk moet zijn aan Vx, en niet aan Vx/2. Als dat het geval is ben ik benieuwd waarom je denkt dat dat nuttig is, maar je zou een eind kunnen komen door op een zijpad je signalen via een comparator om te zetten in een logisch signaal dat je vervolgens gebruikt om de attenuator ja of nee in je pad te hebben, met iets van een analog switch IC. Dat moet je heel graag willen.

Laatst gewijzigd:
@ MatthewLeBlom, Ziet er goed uit! ik heb al de barton midi2gate module, veel goedkoper ;)! Maar ik wil de andere kant op.. triggers naar midi.

@ exel, Ja ik wil wel een analoge waarde houden!

OK, ik wil dat twee attenuated trigger patronen binnenkomen in een input van de trigger2midi converter.

het probleem is dat waneer ze overlappen in het patroon, ik geen controle heb over wat voor een velocity waarden de overlappende triggers aan nemen.

trigger 1 is X en trigger 2 is Y, Wat ik me afvroeg is, of er een manier was om te zorgen dat Y niet door komt waneer X "hot" is. Ofwel dat X steeds een poortje dicht gooit waar Y langs moet komen.

bedoel je dat dit lastig is ? ;)

Ah je wil andersom.
Misschien is een CAT - Midi Kiti iets voor je.
En laat ik nou toevallig zo'n ding hebben liggen :D
Als het iets is voor je verkoop ik hem graag want ik gebruik hem niet.

OK, ik wil dat twee attenuated trigger patronen binnenkomen in een input van de trigger2midi converter.

het probleem is dat waneer ze overlappen in het patroon, ik geen controle heb over wat voor een velocity waarden de overlappende triggers aan nemen.

trigger 1 is X en trigger 2 is Y, Wat ik me afvroeg is, of er een manier was om te zorgen dat Y niet door komt waneer X "hot" is. Ofwel dat X steeds een poortje dicht gooit waar Y langs moet komen.

bedoel je dat dit lastig is ? ;)

X->mixerpunt
X->Comparator ->Analog switch (bijv MAX4522) stuursignaal-pin
Y->Analog switch stroomsignaal-pin
Analoog switch output-pin -> mixerpunt
mixerpunt->trigger2midi

X->mixerpunt
X->Comparator ->Analog switch (bijv MAX4522) stuursignaal-pin
Y->Analog switch stroomsignaal-pin
Analoog switch output-pin -> mixerpunt
mixerpunt->trigger2midi

Ik heb even geprobeerd een schema te maken zodat je kan zien wat ik er ongeveer van begrijp, want ik ben bang dat dat niet heel veel is. Zit ik in de goede richting?

gate%20switch_zpsdlwsldz6.png~original

Ziet er zinnig uit. Ik ben niet helemaal zeker of je schakeling om 2.5V te maken op de Vref van de comparator hier sense maakt (juiste weerstandswaardes lijken me nogal afhankelijk van de load), maar dat is makkelijk genoeg na te lopen / te meten. Uiteindelijk hoef je ook niet precies op 2.5 te komen lijkt me. Die gaat als een threshold werken voor je X trigger (en is misschien zelfs wel beter af als-ie wat lager uitkomt).

Ik vermoed dat je ook nog iets moet vinden om de V- van de 4522 te voeren. Dat zul je in de datasheet even moeten nazoeken. Zonodig moet je nog op zoek naar een inverter (bijvoorbeeld ICL7660).

Back