Wat is nu allesbepalend voor de geluidskwaliteit?

Dieter_G

Nieuwkomer
Hallo jongens

Klein vraagje… Wat is nou eigenlijk allesbepalend voor de geluidskwaliteit bij het produceren van muziek en het exporteren van een project naar een WAV?

Zijn de monitors, audio interface en de ruimte akoestische ruimte waarin je zit het voornaamste of?

Thanks! :okdan:

De oren van degene die de muziek maakt.

Oeh spijker op z'n kop. Monitoren, acoustic treatment, D/A converters, hardware/software, geluidskaart is allemaal geneuzel in de marge. Het draagt allemaal voor een paar procent mee maar ik ben ervan overtuigd dat een top-producer een goeie track kan afleveren op een simpel computertje met een soundblaster in een willekeurige slaapkamer.

Allesbepalend is denk ik de sounds die je kiest, de presets en het tweaken ervan, zowel van hardware synths, VST's, gitaar, bas, alles eigenlijk. En goed mixen. Dat is veel bepalender of je nu net iets betere of iets mindere monitors, interface, mixer etc. hebt. Muziek is emotie, en dat versterk je door het gebruik van passende klanken. Dat is mijns inziens veel relevanter dan of je duurder of minder duur spul hebt, of dat je naar wav of mp3 overzet......

De idee

De vraag vind ik niet eenvoudig. Wat is "geluidskwaliteit". Is het technische geluidskwaliteit?
Of emotionele geluidskwaliteit. Ik zie ook wel een onderscheid tussen "ok" en "topproductie".

Mja

De gebruikte klanken en de mix van alle elementen bepaald het grootste deel van de sfeer bij een track. Alle zaken m.b.t. het polijsten van tracks gaat zoals eerder gezegd over kleine procenten. Eigenlijk werkt het net zoals bij sport met het verschil tussen amateurs en professionals. Met een driewieler win je geen competities, maar ga je wel in stijl ten onder. Supergelikte Top40 producties worden bovendien (over het algemeen) niet gemaakt door één persoon maar door een heel team van mensen met jarenlange kennis in een bepaald onderdeel.

Hallo jongens

Klein vraagje… Wat is nou eigenlijk allesbepalend voor de geluidskwaliteit bij het produceren van muziek en het exporteren van een project naar een WAV?

Zijn de monitors, audio interface en de ruimte akoestische ruimte waarin je zit het voornaamste of?

Thanks! :okdan:

Ik kan mij aansluiten bij posts van de andere leden.
En daarmee kun je eigenlijk ook opmaken dat het nooit één factor bepalend is, maar dat het resultaat afhangt van al die elementen; van idee, arranngement, microfoon(plaatsing), signaalpad, gainstructuur tot monitoring/akoestiek, goede oren, etc.

In een beginners productie omgeving zal vaker één factor de kwaliteit willen bepalen, maar naarmate het niveau stijgt, hoe kleiner het aandeel van elk één van die factoren/elementen in de uiteindelijke geluidskwaliteit bepalend zal zijn, maar wel alle (bijna) even zwaar mee tellen.

perfect gemixte componenten composities vind ik niets hebben .. luister naar een walt disney nummer en je begrijpt wat ik bedoel. hoe meer ik luister naar underground muziek hoe leuker ik die oneffenheden vind. charme. ruis en noise op een mooie wijze. "goed" is voor mij beter dan perfect.

perfect gemixte componenten composities vind ik niets hebben .. luister naar een walt disney nummer en je begrijpt wat ik bedoel. hoe meer ik luister naar underground muziek hoe leuker ik die oneffenheden vind. charme. ruis en noise op een mooie wijze. "goed" is voor mij beter dan perfect.
De oorspronkelijke vraag ging over geluidskwaliteit, niet over de kwaliteit van de muziek of muzikale productie.
Opnames van de pianoconcerten van Rachmaninof gespeeld door Rachmaninof zo rond 1920, bigband recordings uit de jaren vlak na de 2e wereldoorlog: Geluidskwaliteit om te huilen, muzikale kwaliteit topklasse.
Ik las toevallig net een artikel in (meen ik) Sound On Sound over een productie van Andre Rieu. Wat doet Andre Rieu in zo'n magazine dacht ik meteen. Maar qua professionele recording techniek valt er van zo'n hypercommerciele Limburger blijkbaar wel degelijk wat te leren.

En ik ben gek op Disney. Zal wel jeugdsentiment zijn :-)

Idem, ik hou van de fijne lijn tussen gelikt en ruw. Maar zet een uber gelikte jaren 70/80 productie tegenover een uber gelikte productie van nu, dan kies ik voor de eighties productie, gewoon vanwege de grain, en de soort omvang/ruimte/diepte van de sound.

Back