Waarom houden wij van oversturing?

liquidthrust

Onverbloemd
Of ja toch veel mensen, laat ik het zo stellen. Oversturing, overdrive, rauwe klanken. Is het hetzelfde principe als laat ik zeggen een zware motor of een zwaar kanon? Sommige mensen krijgen hiervan kippenvel. Heeft het met kracht te maken, of iets dierlijks in ons? Harmonische oversturing is gewenst, daarom heet het harmonisch, toch?.. Een SP1200 is geliefd vanwege z'n lage bitrate, als het maar vuil is, hoe vuiler hoe liever, maar waarom?

Ja leg dat nu eens uit? 8)

aiii dat is armoedig...
dat wordt wel een hele fletse kille kazige bende zonder enige oversturing dan :)

Ik heb begrepen dat onze voorkeur voor lichte oversturing begon met electrisch versterkt muziek. De vermormende klank was een teken dat je harder speelde dan de installatie kon hebben; oversturing begon geassocieerd te worden met 'power'.

Ik kan mij zo voorstellen dat in de klassieke tijden oversturing een onbekend fenomeen was, en zou zoiets de mensen vreselijk in de oren zou hebben geklonken. In de klassieke muziek denk ik dat oversturing heden ten dage nog een ongewenst verschijnsel is.

Ik denk dat onze liefde voor oversturing dus is gerelateerd aan populaire (versterkte) muziek en aangeleerd is.
Een beetje oversturing op een vocal in een stevig nummer kan heel doeltreffend zijn, terwijl een overstuurde stem in een gesproken tekst als heel erg storend zou worden ervaren.
Ook bij een kamerorkest zou oversturing meer als een teken van technisch falen worden gezien dan van 'power'; waarschinlijk omdat bepaalde (akoestische) instrumenten niet worden geassocieerd met electrische versterking en dus ook niet met het 'oversturing = power' gevoel.

Even off-topic:
Een ander interessant iets dat ook aangeleerd is, is het feit dat wij een stijgende melodielijn als spanning vergrotend ervaren, terwijl vroeger juist een dalende melodie als spannend werd gevonden.
Nog in mijn jonge jaren hoorde ik die dalende 'da...da...Da...!' melodie in die oude films over de Griekse goden, Hercules, etc.

'Oversturing' op klassieke instrumenten komt ook veelvuldig voor..

Neem een viool waarbij je hard met de strijkstok op de snaren drukt terwijl er gespeeld wordt, dat klinkt aardig rauw, komt in de klassieke muziek op sommige momenten voor maar in sommige folk muziek best veel zelfs.

Een koperblazer kan ook aardig bijgeluiden maken bij bepaalde aanzet, vind dat zelf ook een vorm van oversturing, zodra het niet meer 'zuiver' klinkt en dat is bij harder blazen al snel het geval.

Zelfs een dwarsfluit kan aardig ruig klinken bij de juiste speeltechniek.

Snaarinstrumenten waaraan geplukt kan worden of die hard aangeslagen kunnen worden kunnen ook een fel bijgeluid veroorzaken, ook weer een soort van oversturing.

'Oversturing' op klassieke instrumenten komt ook veelvuldig voor..

Neem een viool waarbij je hard met de strijkstok op de snaren drukt terwijl er gespeeld wordt, dat klinkt aardig rauw, komt in de klassieke muziek op sommige momenten voor maar in sommige folk muziek best veel zelfs.

Een koperblazer kan ook aardig bijgeluiden maken bij bepaalde aanzet, vind dat zelf ook een vorm van oversturing, zodra het niet meer 'zuiver' klinkt en dat is bij harder blazen al snel het geval.

Zelfs een dwarsfluit kan aardig ruig klinken bij de juiste speeltechniek.

Snaarinstrumenten waaraan geplukt kan worden of die hard aangeslagen kunnen worden kunnen ook een fel bijgeluid veroorzaken, ook weer een soort van oversturing.

Oh, ik dacht in een geheel andere richting dan fortissimo spel bij de term oversturing, my bad :o:

Oversturing levert ontzettend veel harmonische op. Dit kan je dan weer op een dynamische wijze manipuleren wat weer de mogelijkheid geeft van veel karakter en emotie in het spel te leggen.
Dat van die verklaring dat het begonnen is met versterkte muziek en dat we het daarmee gewend zijn geraakt vind ik origineel bedacht maar daar geloof ik weinig van.
Simpel voorbeeld is een Digeridoo. Die heeft een enorm schale aan harmonische die te manipuleren zijn met de mondholte en al zowat sinds de oerknal geliefd bij de uitvindende bevolkingsgroep.
Dierlijkheid, karakter en emotie lijkt me een logische verklaring.
En, als je bijvoorbeeld hard op piano speelt, klink er ook behoorlijk wat distortie.

Het heeft te maken met het je evenwichtsorgaan....als de muziek luider/vorvormder raakt trilt dit harder en raak je in een primaire jubelstemming....

Oversturing levert ontzettend veel harmonische op. Dit kan je dan weer op een dynamische wijze manipuleren wat weer de mogelijkheid geeft van veel karakter en emotie in het spel te leggen.
Dat van die verklaring dat het begonnen is met versterkte muziek en dat we het daarmee gewend zijn geraakt vind ik origineel bedacht maar daar geloof ik weinig van.
Simpel voorbeeld is een Digeridoo. Die heeft een enorm schale aan harmonische die te manipuleren zijn met de mondholte en al zowat sinds de oerknal geliefd bij de uitvindende bevolkingsgroep.
Dierlijkheid, karakter en emotie lijkt me een logische verklaring.
En, als je bijvoorbeeld hard op piano speelt, klink er ook behoorlijk wat distortie.

Ja, dit klinkt aannemelijk.

Ander voorbeeldje zijn bv "Mongolian throat singers".

Ik laat oversturing VOLLEDIG aan mij voorbij gaan...
Een totale verkrachting van eender welke vorm van geluid :r.

Cheers,
Exo. :mega:

En we zitten weer helemaal op dezelfde golflengte :).

Ik zie oversturing overigens ook echt als een mankement, als een gebrek. De vergelijkingen met analoge instrumenten ga ik dan ook niet in mee. Resonantie is voor mij toch iets heel anders dan oversturing waarbij je te maken hebt met een inputsignaal dat hoger is dan die input technisch kan verwerken.

Het is maar een mening...

Het is wel een mening die geluidstechnisch niet klopt:)

Je hebt ook distortions die op het punt dat je bij 0 komt de golfvorm de andere kant opduwen, dus niet een platte bovenkant maken, maar de golfvorm180 graden de andere kant opduwen.

Het is wel een mening die geluidstechnisch niet klopt:)

Je hebt ook distortions die op het punt dat je bij 0 komt de golfvorm de andere kant opduwen, dus niet een platte bovenkant maken, maar de golfvorm180 graden de andere kant opduwen.

Misschien moet het onderscheid tussen oversturing en distortion wat beter bepaald worden. Ik weet ook dat de meeste mensen (de meeste muzikanten incluis) dat onderscheid niet maken, maar voor mij is distortion het gevolg van oversturing. En natuurlijk kan distortion ook op andere manieren worden geproduceerd. Die omgekeerde golfvorm is overigens nieuw voor me. Leuk om toch weer iets wijzer te gaan slapen dan gisteren.

Laatst gewijzigd:
Zoek maar eens wat rond op wavefolder....distortion is zowat een van de leukere dingen die er zijn bij synthese...omdat je nieuwe golfvormen kan maken dan de reeds aanwezig.

ik zou gitaar spelen echt een stuk minder tof vinden zonder oversturing :D

Phase distortion is best lekker idd.. maar wel totaal anders dan het alles buiten de headroom blaffende karakter van een overdrive :)

Vind ook dat een Rhodes een beetje een overstuurd randje heeft.. heel licht fuzzy.. maar wel heel warm :)
Het lijkt op een sinus maar is het niet.. toch wel lekker hoor zo'n licht fuzzje
Btw.. 'n Wurlitzer lekker hard aanslaan klinkt ook behoorlijk fuzzy.. en erg prettig :)

Back